Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Myckt stor häftig och effektfull naturbild (ett sommarprojekt)

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Hej, Min förhoppning med denna tråd är att den skall bli som en skapelse-dagbok samt sammanställning av tips från alla er vänliga själar som bara brinner för att hjälpa en blivande konstnär med inspiriation och tips.

Jag har fått i uppdrag av en vän att dekorera en kal och tråkig vägg i hans lägenhet. Väggen som delvis täcks av en soffa samt någon golvlampa och ett soffbord etc är ca 3m lång och 2m hög. Förmodligen skall bilden fortsätta ut på den hörnvägg som i en 90graders böj liksom går in rummet ca 2m från den stora väggen.

Jag hade tänkte mig att printa ut en mängd utsnitt av bilden på A4 sidor och glasa in med sådna där IKEA Clips-ramar och bygga upp bilden som ett jättestort pussel. Detta av budgetskäl såväl som möjligheten och effekten man kan åstadkomma om man förvaltar det rätt.

Vi har diskuterat ganska mycket fram och tillbaka angående vilken sorts motiv och hur det skall framställas. Vi har väl lite kommit fram till att ett panorama av en färgstark solnedgång i en respektingivande naturskön miljö är ett mycket bra alternativ (typ vidsträckta skogar i kuperad teräng, höga fjälltoppar etc). Alternativt någon sorts riktigt effektfull macrobild.

Jag vill väldigt gärna ha tips på motiv/vyer inom en helg med övernattning i tält's avstånd från Gävle.

Jag anser mig dock inte som total nybörjare men är väldigt tacksam för tips angående det rent fotografiskt tekniska också. Jag sitter för närvarande på en Sigma SD 9 med ett 12-24mm, ett 28mm 1,8 och ett 50mm 2,8 macro, har ett stadigt stativ också. Med tanke på printytan är min tanke att jag behöver bygga upp orginalbilden av ett antal panorerade exponeringar.

Med vänliga hälsningar
Mårten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar