Annons

Mycket strul med att sälja till MPB! Varning!

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneS1

Medlem
Någon mer som blivit blåst av MPB?

Kunde ni på något sätt få tillbaka era prylar eller bli ersatta?



MPB är ett företag med säte i Tyskland som säger sig sälja och köpa fotoutrustning. Om man har något att sälja mejlar man en kort beskrivning av skicket på linsen, kamerahuset eller vad man nu vill sälja och så får man ett bud, en summa, från MPB. Tycker man budet är tillräckligt bra så meddelar man detta till MPB och så skickar de en färdig fraktsedel.



Allt detta gjorde jag och postade mitt Canonobjektiv den 8 november hos ett DHL-ombud.

Hörde inget av MPB så jag skickade en fråga 15 november- inget svar. Fick dock besked om att deras mejlbox var full...

Gjorde inlägg på deras Facebooksida och

24 nov fick jag ett svar från en Matias "vad kan jag göra för att hjälpa dig?".

Jag svarade att du kan bekräfta att objektivet kommit fram? Inget svar.

1 dec skickade jag ännu ett mejl. Naturligtvis inget svar.



Jag vill härmed varna alla som tänkt sig göra affärer med MPB.





De uppger sig ha adressen:



MPB GmbH
Bülowstr. 56
10783 Berlin
 
Har under de senaste två åren både handlat av och sålt prylar till MPB utan problem vid ett flertal tillfällen. Senaste affären var en försäljning av ett objektiv i oktober i år. Dom har alltid svarat på mail mm inom någon arbetsdag eller två vid funderingar. Skickat mail när paketet anlänt, bedömningen av skick klar osv.

Uppenbarligen inte din upplevelse, men förhoppningsvis är det bara tekniska problem med deras mail och inte att dom plötsligt blivit ett bluffföretag.

Processen har dock tagit tid, särskilt de gånger det har gått med DHLs returfrakt. I medeltal har det nog tagit i alla fall två veckor för paketet att komma fram och sedan en vecka eller två till innan pengarna kommit på konto.

Om du inte har gjort det än så ring DHL och se om dom kan spåra paketet. Vet att jag hade problem att spåra en retursänding på DHLs hemsida, men att deras kundtjänst på telefon hade större möjligheter.
 
Har ungefär samma erfarenhet som Ingemar. Vill man ha svar direkt från Mpb så funkar det bra att ringa upp dom.
 
Betalar dom väldigt bra eller vad är anledningen till att man tar risken att sälja och skicka ner något till Tyskland? Nyfiken. Med risk menar jag inte att bli blåst i den meningen men mycket kan ju hända på vägen.
 
Betalar dom väldigt bra eller vad är anledningen till att man tar risken att sälja och skicka ner något till Tyskland? Nyfiken. Med risk menar jag inte att bli blåst i den meningen men mycket kan ju hända på vägen.

Tyckte betalningen var helt OK. Åtminstone vad jag hade förväntat mig att få om jag lyckats sälja prylarna privat på blocket/FS eller liknande här hemma. Gratis frakt med DHL och en garanterad försäljning verkade praktiskt.

Har lite si och så erfarenheter av privatannonser där folk ska pruta en massa på redan överenskommet pris, inte dyker upp när man har sagt (och inte orkar ringa och berätta att dom fått förhinder) o.s.v. så det spelar naturligtvis in i vad jag tycker är omak/risk och inte...
 
Tyckte betalningen var helt OK. Åtminstone vad jag hade förväntat mig att få om jag lyckats sälja prylarna privat på blocket/FS eller liknande här hemma. Gratis frakt med DHL och en garanterad försäljning verkade praktiskt.

Har lite si och så erfarenheter av privatannonser där folk ska pruta en massa på redan överenskommet pris, inte dyker upp när man har sagt (och inte orkar ringa och berätta att dom fått förhinder) o.s.v. så det spelar naturligtvis in i vad jag tycker är omak/risk och inte...

Makes sense
 
Tycker också det verkar riskabelt. Även om firman är seriös kan ett och annat hända på vägen dit. När det handlar om större prislapp föredrar åtminstone jag att träffa säljare/köpare.
 
Har under de senaste två åren både handlat av och sålt prylar till MPB utan problem vid ett flertal tillfällen. Senaste affären var en försäljning av ett objektiv i oktober i år. Dom har alltid svarat på mail mm inom någon arbetsdag eller två vid funderingar. Skickat mail när paketet anlänt, bedömningen av skick klar osv.

Uppenbarligen inte din upplevelse, men förhoppningsvis är det bara tekniska problem med deras mail och inte att dom plötsligt blivit ett bluffföretag.

Processen har dock tagit tid, särskilt de gånger det har gått med DHLs returfrakt. I medeltal har det nog tagit i alla fall två veckor för paketet att komma fram och sedan en vecka eller två till innan pengarna kommit på konto.

Om du inte har gjort det än så ring DHL och se om dom kan spåra paketet. Vet att jag hade problem att spåra en retursänding på DHLs hemsida, men att deras kundtjänst på telefon hade större möjligheter.
Chattade med DHL idag, de vet inget om paketet efter det lämnat Sverige (och det har det tydligen gjort).
Posta samma inlägg som detta på Trustpilot och någon svarade och hävdade att de skulle kontakta mig. Har inte hänt ännu, men visst hopp finns ju. Annars ligger ju min recension kvar
 
Betalar dom väldigt bra eller vad är anledningen till att man tar risken att sälja och skicka ner något till Tyskland? Nyfiken. Med risk menar jag inte att bli blåst i den meningen men mycket kan ju hända på vägen.
. Efter ha sålt en massa andra grejer via Blockat och andra sajter hade jag bara detta objektiv kvar. Fanns några till till salu på Blocket, MPB uppgav sig vilja betala vad jag ville ha och jag blev lite bekväm efter alla ndra affärer.
 
Chattade med DHL idag, de vet inget om paketet efter det lämnat Sverige (och det har det tydligen gjort).
Posta samma inlägg som detta på Trustpilot och någon svarade och hävdade att de skulle kontakta mig. Har inte hänt ännu, men visst hopp finns ju. Annars ligger ju min recension kvar

Lite osmidigt kan man tycka men när paketet lämnat sverige måste man fortsätta sökningen på den tyska sidan
Där kan du spåra ända fram tills mpb fått paketet.
Sen får man nog ha lite tålamod så här innan jul.
 
Lite osmidigt kan man tycka men när paketet lämnat sverige måste man fortsätta sökningen på den tyska sidan
Där kan du spåra ända fram tills mpb fått paketet.
Sen får man nog ha lite tålamod så här innan jul.
Tack för tips. Paketet ankom till MPB15 november. Frågan är: hur svårt kan det vara att svara: "vi har fått paketet men vi har massor att göra nu så det kan dröja innan vi hinner behandla det. Vi återkommer så fort vi bara kan. Ber om lite tålamod bara"
 
Uppdatering. Det här fick jag i onsdags. Har varken sett röken av några pengar eller mejl.....
Morning Jan,

Firstly, please accept my sincerest apologies for the delayed response. I am looking into this matter with our courier DHL today. In the meantime, I will ensure that your TX is processed and paid for in full before we close today. I will be back in touch this afternoon with an update for you. Thank you for your continued patience.

Best wishes,

Jack
 
En sista uppdatering. Jag skrev samma inlägg som mitt förra inlägg här, på Trustpilot. Nån från MPB hörde av sig och hävdade att de har mycket att göra så här i juletider (objektivet kom fram till dem 15 november....) så jag får vara beredd på ca en veckas handläggningstid. Samma dag får jag ett mejl från en annan på företaget som säger "allt är klart". Idag fanns pengarna på mitt konto.
Aldrig mer MPB för min del.
 
Skönt att det löste sig, även om det var en krokig resa mot slutmålet. En annan fråga här, kan man dra av moms på det man handlar därifrån. Det står i deras terms & conditions att VAT är included, men vid beställning kan jag inte infoga mitt momsnummer någonstans och det måste ju stå på kvittot om jag ska kunna dra av momsen här i Sverige väl?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.