Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Musik som fastnar på video

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Hur är det med musik som fastnar på video. Jag filmar till exempel Wheels & Wings, då spelar ju många som kör olika låtar, och dom fastnar ju på videon. Vad gäller publicering då? Vill ju behålla motorljud och allt annat? Ja, den videon som jag la från årets wheels and wings var inga problem. Men sen gjorde jag en från förra året. Där har youtube hittat en stycke från någon låt, det står dock att det inte påverkar videon. Men det står ändå begränsingar upphovsrätt.

Du har väl egentligen redan svarat på din egen fråga, att videon kan få ligga kvar, men med eventuella begränsningar. Det är inte Youtube själva som avgör videons öde när t ex musik har identifierats, utan den som äger upphovsrätten. I värsta fall kan de kräva att videon ska tas bort helt.

Filmade själv någon kort video i köket. Där försvann ljudet eftersom radion spelade i bakgrunden med känd musik.

Ibland får man reda på att någon har rättigheterna till musik som råkar höras, men att rättighetsinnehavaren inte motsätter sig den sortens publicering.

Hur är det med musik som fastnar på video. Jag filmar till exempel Wheels & Wings, då spelar ju många som kör olika låtar, och dom fastnar ju på videon. Vad gäller publicering då? Vill ju behålla motorljud och allt annat? Ja, den videon som jag la från årets wheels and wings var inga problem. Men sen gjorde jag en från förra året. Där har youtube hittat en stycke från någon låt, det står dock att det inte påverkar videon. Men det står ändå begränsingar upphovsrätt.
Går det inte att klippa filmen så att låtarna inte känns igen av robotarna?

Den videon från årets WW var 14 minuter lång, där hörs ju en massa låtar från bilar som förbi, där blev det inget om upphovsrätt. Sen gjorde jag videon från förra året, som är ca 27 minuter lång där har dom hittat en bit på låten "Brände hela lönen",
Svårt att klippa, så att inte låtarna hörs, det är från cruising, så det blir ju för det mesta kort tid som dom olika låtarna hörs, men dom spelas högt och blandat med motorljud.
Dset ska vara på det här intervallet:
Brände hela lönen
Videon använder låtens melodi
Innehållet hittades inom: 13:34 - 14:28
Här är länk till videon: (3) Wheels & Wings 2022 Falkenberg - YouTube

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar