Annons

Murphys Law

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas K

Aktiv medlem
Tänkte starta en tråd där vi kan dela med oss av dom tillfällen då man känner sig mindre "lycklig" som fotograf.
Som idag t.ex., jag har suttit och väntat på att ett gäng Cedar Waxwings (en nordamerikansk kusin till sidensvansen) skall komma och landa på en buske som har bär som dom gillar att äta.
Till slut så kom det två stycken och landade.
I bakgrunden hör jag då en fyrhjuling kommandes i full fart och precis när jag skall ta första bilden ,då en av sidensvansarna flyttat på sig så att jag kunde få en bra bild.
Fåglarna drog fortare än kvick och kvar satt jag och morrade.

3 dagar tidigare så satt jag och fotade en Red Tailed Hawk och det var mulet och snöade.
Hade nog fotat den i 20 minuter när den bestämde sig för att ta till vingarna....och 10 sekunder senare så bryter solen igenom....

Så dela gärna med er av era mindre lyckade fotoerfarenheter så kanske vi alla mår lite bättre :)

Mvh, Andreas

Här är en kille som jag "känner" som vid tillfället nog kände sig som en mindre lyckad fotograf(men det blev ju mer lyckat för andra) Han vet precis hur nära man kan gå en spelgalen tjäder(jo nu gör han det) Men han fick några fina närbilder. Visar endast denna suddiga bild då tjäderfotografen nog vill vara anonym.
:)

Bilagor

• tjäder10556 2006-04-10 25 red 2 2304 fs 400.jpg
    tjäder10556 2006-04-10 25 red 2 2304 fs 400.jpg
    68.9 KB · Visningar: 1,196
En liten tabbe jag gjorde förra hösten när digitalkameran var rätt ny var att ta med den ut i skogen för att efter några kilometers promenad plocka fram den och konstatera att det "ungefär halvfulla" batteriet är gott för precis EN bild i kylan...

Min lilla episod utspelade sig vid Oset i direkt närhet till Örebro stad fär något år sedan. Nu är det såhär att Oset är ett mycket populärt ställe att "söndagsflanera" på för gemene man. Dessutom, av en händelse är det en fin fin fågellokal med många fågelskådare och fotoentusiaster, där ibland mig.

Det var så här att jag hade under ca 45 minuter smugit mig på en brushane i full praktdräkt och satt nu ca. fem meter ifrån den vackra fågeln som lugnt och ståtligt behagade att stå kvar.

Jag gjorde mig beredd och kände mig otroligt lycklig, eftersom jag tillslut skulle få de där praktskotten på denna så otroligt vackra fågel, då jag bakom mig hörde en hög och klar stämma: VAD ÄR DET DÄR FÖR STOR KAMERA? Var på fågeln bestämmer sig att illa kvickt lämna platsen och gömma sig i närmsta tuva. Bakom mig stod en av de där föga anande söndagsflanörena och fick motta mina blixtrande blickar.

Ja, ja det är väl så det går när man ger sig ut bland "vanligt" folk med uppseendeväckande utrustning ;)

Tack Daniel och Per för era historier, jag lider med er.
Jag är tämligen övertygade om att ni inte är ensamma om dessa foto ögonblick :)

Jag måste också dela med mig, kul initiativ till tråd förresten!

Jag hittade en undervattenskamera av märket SEA &SEA i vattnet en säsong när jag jobbade i thailand, vid similand islands. Den bara låg och flöt där liksom. Blev toklycklig, det var ju hur kul somhelst att fota! Det var nog där fotointresset började. Hade med den varje tur jag var ute med båten jag arbetade på.
Hursomhaver, i slutet av säsongen så lånade jag ut den en dag till en kompis. Han lyckades förstöra den.
Tre dagar senare åkte jag ut till en ö som heter Koh Bon, och fick se min första valhaj.
Fullvuxen, ca 10 meter lång och cirklade runt mig.

Jag har gnisslat tänder sedan dess...

Bäverfotomiss.

Min lilla historia är följande.

Jag var med några kompisar på midsommarfirande ute vid en av kompisarnas öde sommarstuga som ligger fint nere vid en älv.
Sent på natten/tidigt på morgonen när man efter intensivt festande och lekande bestämmer att det kanske är dags att gå till sängen och sova lite så tog jag fram kameran och gick ned till älven för att ta ett fint kort av den annalkande soluppgången i lätt dimma över älven. Jag tog enligt mig ett jätte fint kort på denna soluppgång. Filmen i kameran tar slut och börjar spolas tillbaka.
Till mitt förtret kommer det en bäver simmandes ungefär tio meter ut i älven alldeles framför mig. Jag skyndar så gott det går att byta ifrån ett vidvinkel till mitt teleobjektiv samtidigt som filmen spolar tillbaka.
När jag sedan har bytt film och objektiv så har ju naturligtvis bävern simmat alldeles för långt bort för att få en bra bild. Det enda som man ser är en svart fläck i ena kanten av fotot.
Hyffsat irriterande.

Jag hade en sån incindet i helgen då jag var på jakt.
Själv är jag "bara" hundförare och när vi "driver" så kan jag passa på att fota.

Jag smög lätt framåtböjd omkring och kikade in ni kameran och hoppades på att hitta nåt vilt djur som rörde sig framför jägarna som gick 15 meter ifrån mig på varje sida.
Jag är så djupt koncenretad att jag inte märker att min vältränade hund sätter sig precis framför fötterna på mig (han är tränad att göra det när han ser en hare) vilket gör att jag snubblar över honom (och haren!) som låg precis framför fötterna där jag gick och faller mitt i en lerhög så att objektivet är fullständigt nerlerat och inte kan ta några fler kort på just den jakten.

Jag var på väg ut i bil en morgon för ett par helger sen då jag får syn på en Sparvhök som sitter o poserar i en 3-4m hög björk. Precis bredvid vägen och högst upp sitter han.

Urtjusigt.

Jag får hejd på bilen lite sent, fågeln sitter kvar. Backar tillbaka tills jag får fri sikt, solen bryter igenom och fågeln sitter kvar.

Det blir ett perfekt morgonljus som får höken att se gyllene ut och jag känner hur adrenalinet flödar. LYCKA! Min första riktigt bra fågelbild är i hamn. Fågeln sitter kvar och ser lite lojt på mig och vänder sig åt andra hållet igen. Ner med rutan, upp med kameran. Fågeln sitter kvar och vänder sig mot mig.

Jag ler med hela kroppen.

Kameran fokuserar inte...

Jag tar ner för att undersöka.
Upptäcker att jag inte slagit på kameran.

Slår på kameran o lägger upp den på rutan igen.

Fågeln sitter inte kvar. Jag ler inte längre.

Numera är kameran bara avstängd när den ligger i kameraväskan. Sådetså... *frustrerad*

/Hasse

På min förra arbetsplats, erhöll jag en tjänsteresa till Kina,runt om och i Shanghai,En hel del fritid fanns att tillgå. Intresset var på sparlåga vid detta tillfälle och därför ingen kamera med.
Tilläggas bör att detta var precis när det "gamla" Shanghai fanns kvar men började försvinna. Således hade det varit ett ypperligt tillfälle att fånga gammalt och nytt.

Jag är en idiot.

/ E

Thunderbird skrev:
På min förra arbetsplats, erhöll jag en tjänsteresa till Kina,runt om och i Shanghai,En hel del fritid fanns att tillgå. Intresset var på sparlåga vid detta tillfälle och därför ingen kamera med.
Tilläggas bör att detta var precis när det "gamla" Shanghai fanns kvar men började försvinna. Således hade det varit ett ypperligt tillfälle att fånga gammalt och nytt.

/ E

Aj aj aj vilket missat tillfälle :(

Kul tråd!
Jag har ingen speciell händelse att rapportera om men första året med min nya 350D så skulle den givetvis följa med på vår treveckors båtsemester. Eftersom kameran var ny blev det taget en hel del bilder de första dagarna. Det var först efter några dagar jag kom på att jag hade glömt laddaren...
Givetvis tycker man sig se fototillfällen stup i kvarten resten av semestern...

Hmm.. mitt bidrag får väl egentligen bli flera bidrag ihopslaget till ett.. och kan sammanfattas med

GLÖMT MINNESKORT!

Första gången var när jag lovat att komma och fota en uppvisning som räddningstjänsten skulle göra.. jo, jag förberedde mig kvällen innan, tömde minneskortet..

Sen skulle jag bara testa en grej.. tog ett kort.. tog ur minneskortet, in i kortläsaren och sen...

glömde jag sätta tillbaks det i kameran..

Så när jag väl tagit en sisådär 30-40 bilder och skulle kolla.. så vad såg.. jo en kolsvart skärm..

Jag fick låna ett minneskort tack o lov..

Men tror ni jag lärde mig av misstaget.. o nej.. jag har släpat runt på tung utrustning på Liseberg en hel dag.. allt som inte var med var just minneskortet..

Numera, så kan jag iallafall inte ens ta ett "kort" utan minneskortet.. och har alltid ett i reserv i fotoväskan..

Man lär sig tillslut... förhoppningsvis

Gersemi skrev:

GLÖMT MINNESKORT!

Det där känner jag igen!

En gång på sommaren hade jag cyklat en bra bit till en höjd fär att fota soluppgången över havet, och på sommaren är det rejält tidigt..

Dessutom tar det 40min att cykla dit, så att åka hem å hämta var inte ett alternativ..

väl uppe, och på med kameran, så står det "no memmory card"

IRRITERANDE =) gjorde dessutom om det en gång till på samma ställe, fast på dagtid inom en vecka.. sen dess har jag aldrig glömt kort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar