Annons

Multiupload bildgalleri !!!

Produkter
(logga in för att koppla)

massemus

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Skulle behöva lite hjälp av någon .
Jag sitter på en egen server hemma, där jag har bilder i högupplösta 300dpi.
Efter varje helg lägger jag upp 2-300 bilder som klienter har åtkomst till.
Nu får jag ladda upp bild efter bild, istället önskar jag att man kunde ladda upp en hel mapp eller många bilder samtidigt.
Hur kan jag göra, och vad krävs.
Alla bilder som laddas upp till servern efter kategori och underkategorier som jag skapat i mitt admin i webbgränsnitt.

Server, Wíndows 2000
IIS
Image Glue
ASP

hmmm, jag förstår inte. Om du har en egen server, varför går det inte att bara dra upp alla bilder i ett svep?

Hejsan.

Allt fungerar felfritt idag, dock tar det sån tid att dunka upp bilderna.

Önskar därför ett sett att kunns ladda upp en hel mapp med en gång, så man kan jobba med annat under tiden !!

Behöver alltså en multiupload.
Bilderna skall sedan läggas i tabeller enligt .asp eftersom varje bild får ett eget ID.

400st bilder, 300dpi, högupplösta = 10sek/bild !!
Skulle helst vilja se ngt sätt att ladda upp genom ftp, där ngt sedan indexerar bilderna på servern/webben.

Alla bilder skall även kunnas ladda ner utav clienter som loggat in med specifik login.

Det jag brukar göra är att låta scriptet kontrollera vilka mappar som finns, kontrollera om det finns bilder där, och generera sidor, thumbnails osv ifrån det. På så sätt kan jag lägga dit bilderna med exempelvis ftp.

Ett annat sätt jag brukar göra ibland, där det passar är att administrationsscriptet tar emot en .zip fil där alla bilderna finns. Så skriptet packar upp bilderna, flyttar dom till rätt katalog, skapar sidorna osv.

Aldrig testat skriva något sådant i asp. Men borde inte vara något större problem, beroende hur kunnig du är på att programmera.

Hej Stefan !!!
Jag kan inget om att programmera, har fått hjälp med det tidigare. Killen har dock jobb över örorna, så hjälp blir svårt.

Funktionen du nämnde låter riktigt intressant.Kanske du skulle kunna hjälpa mig ??

[email protected]

ANNONS