Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Muggiga snöbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Mette B

Aktiv medlem
Jag har försökt att fota mina hundar i snön men bilderna blir mörka och muggiga. Jag hade kameran i P-mode och körde med lite olika ISO-inställningar och provade med olika objektiv men kunde liksom inte se att det gjorde någon direkt skillnad. Nu var det inget direkt solsken någon av dagarna utan halvmulet. Blir bilderna mörka och muggiga för att det är för dåligt ljus, min okunskap om vilka inställningar man bör använda eller vad?

Här är bild hur den ser ut utan att jag har gjort så mkt med den mer än beskurit och dragit ned lite i storlek.
http://photo.orcafat.com/albums/blog/T2.jpg

På denna har jag ändrat contrast och brightness, jag är inte så duktig på Photoshop så det går säkert att göra avsevärt mycket bättre än vad jag har gjort. Men poängen är att jag vill ha orginalbilden i bättre kvalité.
http://photo.orcafat.com/albums/blog/T.jpg

Mest vitt i bilden som kameran tolkar som 18% reflektion. Öka exponeringen med 1½-2 steg.

Kör gärna kameran manuellt och ställ in den exponeringen genom att mäta mot snön, kameran värde plus 1½-2 steg mer ljusinsläpp. Alternativt mät ljuset i handflaten och öka ljusinsläppet ett steg. Handen reflekterar ca 32% ljus.

Din bild är helt rätt exponerad -- enligt kameran. Kolla på histogrammet när du tagit en bild så ser du hur bilden är exponerad. Snöbilder blir ofta för mörka i auto-läge, då brukar manuellt läge eller ca. +2 steg exponerings-kompensation fungera bra. Bifogar din bild efter lite fix.

Bilagor

• t2.jpg
    t2.jpg
    51.3 KB · Visningar: 494
Tack, tack.

Nu har snön i princip försvunnit i den här delen av Skåne, förstås. Men vintern är inte slut än så man får väl hoppas att det snöar någon gång till under denna vinter så jag får en chans att träna mer då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar