Annons

MTF-kurvorna: hjälp eller förvirring

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikentij

Aktiv medlem
De flesta objektiv förmedlar sitt prestanda med hjälp av MTF-kurvorna. Kan man med hjälp av dessa diagram hitta ett "bättre" objektiv?

T.ex: vill jag ha ett ljusstark och skarpt objektiv i 24mm. Tittar jag på MTF för vissa utvalda så tycker jag att resultaten är mycket lika men inte priset. Canons L-serie tål väder på ett bättre sätt och är snabbt vilket ger ett högre värde. Men det är optiken jag vill betala för...
 
Ljusstarka gluggar är svårare att bygga och få dessa att bibehålla skärpan även på full bländaröppning. MTF mäts ofta på flera olika bländare, däribland full öppning och nerbländat till F/8. Många objektiv är snarlika på F/8 eller F/11, men de som är ljusstarka och fortfarande bra på full öppning är i en helt annan klass och kostar därefter.

Och för att länka nästa tråd, hur läser man MTF.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=53790
 
Senast ändrad:
Man kan lätt bli lite blind av MFT, man måste ha lite koll på vilken linje täthet som man kan tänkas behöva skärpa vid.

Det är ju ingen mening att har ett bra MFT värde om linjetätheten är över 2000linjer/tum om ens senssor bara klarar av 1700. Då är det kanske bättre att ta ett som har väldigt hög skärpa fram till 1500.

Fotograferar man motiv som inte är så jätte detaljrika så är det kanske bättre att sikta på MTF värden som är höga vid lägre upplösning.

Det blir inte enklare av att olika tillverkare har olika metoder och presenterar resultat på olika sätt. Det finns liksom inte ISO-standard för MTF-mätningar. Skall man ha någon som helst nytta så tror jag att man måste titta på tester som är utförda med samma metod och utrustning.
 
Jaså det finns en, men varför envisas de med att redovisa så att det inte går att göra jämförelser på ett vettigt sätt?
 
Jag har inte läst standarden, så jag vet inte om den ställer upp en komplett testmetod som är relevant för kameraoptik eller om den bara innehåller mer generell vägledning.

Det finns också en standard för mätning av digitalkamerors upplösning. Den är jag däremot hyfsat säker på att den innehåller specifika testmetoder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.