Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mozambique

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathias Hj

Aktiv medlem
Hej!
Jag och min fru ska i November till Sydafrika för andra gången men har även avsatt 1,5 vecka i Mozambique. Planen är att först ta oss till maputo och sedan vidare upp till Vilankulo med stop i Tofo, Bilene, Inhambane.
Tacksam för alla tips om hotel, saker man måste göra, saker man INTE ska göra m.m ifrån er som varit där.
 
Årsskiftet 02-03 så bodde jag och min hustru i tre veckor hos en släkting till mig som då arbetade i Maputo. Jag har inte hängt med alls i vad som hänt där sedan dess så jag är kanske inte alldeles uppdaterad, och jag ser på dina bilder att du redan verkar ha rest en hel del och sett en del djur, men ändå ta den här info som de svaga minnen den är...

Tyvärr är Mozambique, eller åtminstone var Mozambique, inget turistland, det är riktigt fattigt och har rätt långt kvar om man säger så. Trots detta är detta mitt livs bästa resa, och väl värd varenda krona den kostade. Om inte annat så för att Afrika i sig självt är så fantastiskt!

Skall man vara krass så är det viktigaste att komma ihåg att i Maputo blir man rånad. Promenerar gör man bara på dagen i grupp och bara längs de mest kända huvudgatorna, och man visar tydligt att man inte har med sig något som är värt att ta eftersom man är klädd i shorts, linne, flip-flopp-tofflor och... Inget mer! Ingen väska, ingen plånbok, inga fina solglasögon, ingen mobiltelefon - och absolut ingen kamera!

Sina nycklar kanske man måste ha med, men då är det till att bli riktigt kreativ med var man stoppar dem. Vill man klä sig annorlunda eller ha med sig med saker åker man bil med dörrarna låsta.

Jag kan bara konstatera att vi följde dessa råd och klarade oss utmärkt, medan flera andra europeiska gäster till min släktings arbetskamrater inte tog det på allvar tills de hade blivit rånade.

Rånarna är dock rätt snälla, de vill ha dina saker, men är inte ute efter att skada dig om du inte börjar bråka. Vi fick hela tiden höra att "går du in där kommer du ut naken" dvs. på den gatan eller bland de träden så finns det helt garanterat rånare - och de tar alla dina saker.

OK, men vad var det som var så fantastiskt då? Tja, det vete sjutton... Men i Maputo finns det en del byggnader kvar efter portugiserna, och de är faktiskt rätt fina även om de är väldigt slitna. Centralstationen är ett exempel på det och åtminstone värd en titt.

Vi bodde alltså inte på hotell, utan i en privat lägenhet (i samma hus som Henning Mankell - Lassie-poäng på det!), så jag har ingen rekommendation, men Hotel Polana (Googla på det) är åtminstone riktigt glassigt, om än inte prisvärt! Om man inte har råd att bo där kan man i alla fall gå dit över dagen och för en överkomlig avgift använda deras pool som ligger enastående fint med helt obehindrad utsikt över Indiska oceanen.

Om du inte är vegetarian, och dessutom kan tänka dig att i ett fattigt land där folk inte alltid har mat för dagen, ändå äta dig oanständigt proppmätt på kött så är ett besök på Rodizio Real ett givet mål. Den ligger på Avenida Julius Nyerere, samma gata som Hotel Polana och därligger förresten också den svenska ambassaden. På Rodizio skall man ta deras speciella köttbuffé, som jag tyvärr inte längre minns vad den hette.

Det första man får in är en timglas-liknande tingest i trä. Den ena änden är rödmålad och den andra är grön. Man vänder på den för att signalera att man vill bli serverad (grön ände upp) eller att man vill ha en paus för att försöka äta i kapp lite (röd ände upp), konceptet är rätt lättförståeligt...

Så länge man vill bli serverad har man i stor sett en kö av servitörer stående bredvid bordet som alla bär på de mest enastående hela köttstycken, från vilka de skär upp köttet så att det i strid ström faller ner på din tallrik. Det är otroligt gott, och man blir sjukt mätt, men... det känns lite märkligt att vräka i sig sådär i ett land där soptippen och avloppsdiket inte är de sämsta bostäderna för många människor.

Längs med vattnet norrut i Maputo är det nästan oavbruten sandstrand, men vi blev ändå avrådda från att bada där. Synd egentligen, för där tycktes lokalbefolkningen välja att bada, men vi provade som sagt inte ens. Kanske är det lämpligare nuförtiden.

En bit norröver i staden låg också en god representant för konceptet med övergivna platser, eller i det här fallet ett övergivet höghusbygge. Husets betongskelett var helt färdigt, så en del hela väggar fanns det, men i övrigt såg det ut som postens boxar med luckorna borttagna - och cirkus 30-40 våningar högt! Tydligen kom arbetarna ihop sig med byggherren om lönen eller så, och lämnade bygget halvfärdigt efter att först ha fyllt alla avlopps- vatten- och ventilationstrummor med betong. Det var för dyrt att rensa bort så huset blev stående i halvfärdigt skick. Det var den ena av två byggnader som syntes över nästan hela Maputo, men jag har hört ryktas att den eventuellt har rivits till slut. Synd i så fall, för den var rätt cool.

Vi besökte också Tofo beach utanför Inhambane. Bodde på Marinhos som var helt OK. Drevs av några ditflyttade britter om jag inte minns fel, så där gick det bra med engelska. Annars är det Portugisiska som gäller, det är inte som i Sydafrika där de flesta kan Engelska. När jag kom hem insåg jag att halvön som Tofo ligger på är populärt för surfare, men vi hittade i princip ingenting att göra där med än att ligga på stranden och softa. De i min värld enorma vågorna borde kanske ha varit en hint om att det fannas annat att göra, men jag såg inga tecken på att det t.ex. skulle gå att hyra surfingbrädor eller så. Nu verkar det däremot finnas både det ena och det andra där.

Det är lite drygt 50 mil (åtta timmar - dåliga vägar...) mellan Maputo och Inhambane, och vi tankade bilen i Xai-Xai som ligger ungefär halvvägs, helt enkelt för att det inte är säkert att tankbilen med bensin kommer ända fram till macken i Inhambane varje försök...

På Shellmacken där var toaletterna inte riktigt kuranta, de hade inte gått att spola den senaste veckan, men det hade inte hindrat någon från varken det stora eller det lilla, och min fru sa att det var så äckligt att det inte ens gick att kliva upp och sitta på huk på wc:n...

På hemvägen saknade vi matsäck, och när vi kom till Xai-Xai igen slog vi upp vår "Lonely Planet" för Mozambique, mest på kul för att konstatera att de inte hade något om Xai-Xai, men - så fel det var! De hade ett kafé beskrivet och det både låg där boken angav och hade öppet. Imponerande guidebok! Inget vidare sortiment, men vi fick kaffe och något att tugga på i alla fall.

På toaletten fanns det ingen möjlighet att med hjälp av utseendet på vattnet avgöra om det var i toaletten (som inte gick att spola i) eller i kranen i handfatet som avloppsvattnet fanns. Lampan var trasig och det fanns inget fönster så man fick glatt ha dörren ut mot kaféet öppen under tiden.

Jag tog inte i någonting med händerna, och tvättade mig inte efteråt och var väldigt glad att jag kunde nöja mig med att förbli stående under förrättningen. Jag vill inte heller alls veta hur vattnet som de hade till pulverkaffet vi hade druckit såg ut...


To Be Continued...
 
I Sydafrika besökte vi förstås Krugerparken. Bodde i Malelane gate resort, vilket var trevligt och låg alldeles utanför Malelane gate. På morgnarna när jag tog en promenad sprang aporna runt uppe på vattenrutshbanorna och väsnades, ungefär som ekorren gör på plåttaket på sommarstugan här hemma. Samma sak, men större djur. Och fler...

Men den stora grejen där är retaurangen "Crocafellas" som ligger alldeles utanför resorten. Den är byggd på en träplattform ute i en damm som är full med krokodiler. Du sitter som på en vanlig träveranda, men genom springorna i golvet kan du se krokodilerna simma någon meter under dig. Det är lite speciellt...

Helt OK mat, men räkna med att det tar minst en, kanske upp till två timmar innan maten du beställt serveras. Jag har aldrig varit på en så sölig restaurang, och hade det inte varit för det coola med krokodildammen så hade det nog fått vara. Eller, ja kanske inte det för det finns inte så mycket att välja på annars i trakten.

Skall man ha en riktigt bra djurparksupplveelse vill jag rekomendera något annat än Krugerparken. Där finns visserligen allt man vill se, och vi hade tur och fick se både brunstiga elefanthannar (då backade guiden rätt kvickt, de är tydligen lite griniga...), giraffer, lejon och en "cheeta", vilket är rätt ovanligt och tom. fick guiden att bli lite upphetsad. Men parken är så stor att man lika gärna kan åka runt och inte få se någonting.

Därför var vi först också i en mindre, privat park, som heter Thanda Nani. Den rekommenderas. De har inte lejon eller cheetas, men alla andra djur, och parken är så liten och de har så mycket djur att du garanterat får se hur mycket som helst. Parken är delad i två delar, ungefär lika stora men med den skillnaden att i den halvan där "byn" som man bor i ligger finns det inte svart noshörning eller flodhästar, annars är det samma. Jag hade t.ex. en Zebra utanför fönstret när jag vaknade i en fullt modern lerhydda på nyårsdagen 2003, sämre har jag vaknat andra nyårsdagar om man säger...

Vi körde hem till Maputo över Swaziland och huvudstaden Mbabane. Det var en vacker bilresa och landskapet var mycket kuperat med stora mjuka kullar. I Mbabane bodde vi på hotell Royal Swazi Sun, mycket glassigt och faktiskt väl värt de ca. 1600 svenska som ett dubbelrum kostade.

Frukosten i stora matsalen var alldels galen med en enorm buffé, och flera kockar som bara stod och väntade på att få steka ägg eller göra omelett helt efter ditt behag. Själv sökte jag mig till grillen (jo, det var på frukosten!) och fick stå och se på medan kocken stekte ett par skivor lammstek åt mig. Frukosten ingår i rumspriset.

I Mbabane finns det också något som heter Swaziland Cultural Village, ungefär som ett Skansen, fast för Swaziland. Man kan gå runt i vad som skall vara en traditionell by med traditionella bybor sysselsatta med traditionella sysselor. Jag kan inte riktigt avgöra om det var seriöst, eller om det tippade över till turistfälla, men det var kul att ha varit där i alla fall.

När vi åkte därifrån såg vi i ungdomarna som deltagit i den traditionella dansupvisningen i bara höftskynken och trummor, hänga vid busshållplatsen men nu iklädda jeans och gymnastikskor. Är väl OK, men de försökte verkligen ge en bild av att människorna i byn var som importerade direkt från bushen och faktiskt bodde där. Ja, utom byhövdingen som visade oss runt där, han talade god engelska och berättade att hans son just flyttat till Sverige för att spela fotboll i Allsvenskan. Hade ju varit kul om jag vetat vem det kunde vara, eller vilket lag han spelade i, men fotbollsintresset är inte så stort...

I anslutning till det finns en restaurang där man även kan hyra sig ett tält att övernatta i. Tälten är permanent uppslagna i en dalgångssluttning och, men känslan av att verkligen bo i djungeln förtas lite av att duschen, med både varmt och kallt rinnande vatten, som finns utanför varje tält är byggd i kakelklädd cement. Träaltanen med utsikt över dalgången på andra sidan tältet känns inte heller helt campingaktig, men det är ju skönt med en rejäl och komfortabel säng i tältet...

Skämt åsido, skulle jag komma tillbaka dit skulle det vara riktigt svårt att välja mellan tältet och hotellet. Tältet vore rätt coolt, men frukosten på hotellet var enastående... Nämnde jag att vi hade hotellets golfgreen nr. 18 eller så, bara 15 meter ifrån uteplatsen på hotellrummet? Man kunde sitta där och ha utmärkt underhållning med en öl eller två i handen.

Är man i Mbabane skall man också besöka Swazi Candles. Nuförtiden går det visst att köpa deras ljus i Sverige också, men där kan man gå runt i fabriken och se konstnärerna sitta och handskulptera fram de mest fantastiska ljus i form av djur i alla möjliga färger och former.

Ha en trevlig semester, jag är grymt avundsjuk!
 
Tack för en fantastisk reseskildring! Vi ser verkligen fram imot vår resa och det känns skönt att detta är vår andra afrika resa vilket gör att man känner sig lite mer avslappnad med saker som t.ex vänstertrafik.Vår första resa var helt fantastisk och under våra tre veckor fick vi uppleva så mycket; Kruger,Pilanesberg, Drakensbergen, Blyde River, S:t Lucia , Kapstaden och Swaziland!

Fortsättning följer...
 
Visserligen var det väldigt längesedan jag var i Moçambique, men jag tror det har hänt ganska mycket där även sedan Lars besök. Sydafrikanska turister och kapital strömmar dit, nya hotell osv byggs överallt. Ett bra forum för konkreta tips är sydafrikanska www.4x4community.co.za där just Moç är ett populärt samtalsämne.

För övrigt tycker jag det är prawns och krabbor man ska satsa på i matväg i Moçambiques kuststäder. Costa do Sol i Maputo är ett klassiskt ställe som jag tror finns kvar och var alldeles utmärkt trevligt redan 1990. Bästa seafood jag ätit.

Slutligen vill jag anmäla en avvikande åsikt till Lars när det gäller att titta på vilt i Sydafrika. Visst kan man titta på inplanterade djur i en inhängnad, men i Kruger lever djuren i sin naturliga miljö -- och det är inte alls svårt att hitta dem. Under de drygt tre veckor jag bilade där i våras såg jag lejon 25 gånger, och vid flera tillfällen såg jag "Big Five" (om det nu är dem man är intresserad av) under en och samma dag.

Visst finns det delar av parken där det är lite längre mellan lejonen och elefanterna, men håller man sig i den södra tredjedelen blir man nog inte besviken.
 
För övrigt tycker jag det är prawns och krabbor man ska satsa på i matväg i Moçambiques kuststäder. Costa do Sol i Maputo är ett klassiskt ställe som jag tror finns kvar och var alldeles utmärkt trevligt redan 1990. Bästa seafood jag ätit.


Jag kan bara hålla med, seafood är toppen i Moçambique, och räkorna är stora som humrar...

När jag var där var det tyvärr ingen större variation på vad man kunde få på restaurangerna, oftast fanns det bara grillad bläckfisk med pommes frites, och eftersom jag inte åt bläckfisk innan resan kändes det lite trist. Men det gick väldigt snabbt över, och nu är jag riktigt, riktigt förtjust i det!


Slutligen vill jag anmäla en avvikande åsikt till Lars när det gäller att titta på vilt i Sydafrika. Visst kan man titta på inplanterade djur i en inhängnad, men i Kruger lever djuren i sin naturliga miljö -- och det är inte alls svårt att hitta dem. Under de drygt tre veckor jag bilade där i våras såg jag lejon 25 gånger, och vid flera tillfällen såg jag "Big Five" (om det nu är dem man är intresserad av) under en och samma dag.

Visst finns det delar av parken där det är lite längre mellan lejonen och elefanterna, men håller man sig i den södra tredjedelen blir man nog inte besviken.


Inhägnad och inhägnad, Thanda Nani är 70 kvadratkilometer stort, så det är ju inte precis som Kolmårdens safaribur... Det ligger dessutom bara runt 10 kilometer ifrån Malelane gate så i allt praktiskt är det samma miljö som inne i den närmaste delen av Kruger. Sedan är ju förstås Krugerparken ofantligt mycket större. Men grejen är att har man inte flera dagar på sig utan bara skall ta en kort guidad tur in i Kruger så kommer man inte så långt, och då är det inte så säkert att man får se särskilt mycket. Bilar man i tre veckor däremot är det ju lite annorlunda...
 
Inhägnad och inhägnad, Thanda Nani är 70 kvadratkilometer stort, så det är ju inte precis som Kolmårdens safaribur...
Okej, jag har ju inte varit i Thanda Nani så jag utgick från din beskrivning, som fick det att låta som ett ganska litet och reglerat område:
De har inte lejon eller cheetas, men alla andra djur, och parken är så liten och de har så mycket djur att du garanterat får se hur mycket som helst. Parken är delad i två delar, ungefär lika stora men med den skillnaden att i den halvan där "byn" som man bor i ligger finns det inte svart noshörning eller flodhästar...
Min poäng var att det inte alls är svårt att se djur i Kruger om man har lite koll på karaktärerna i de olika delarna av nationalparken.
 
Vi kommer börja vår resa med att ta oss till Upington som ligger i nordöst där kommer vi att hyra en 4x4 bil och sedan ta oss upp till Kalagadi Parken. Parken som ligger i kalhari och även går in i både Botswana och Namibia ska tydligen vara en riktig höjdare. Vi kommer att vara där i c:a 1 vecka och bo på olika camps, en del av väg sträckorna som går över dom röda sandynorna är rena 4x4 vägar så det lär bli intressant! 40 grader varmt och svart manade lejon samt camps utan staket/stängsel...!
Vi kommer även att spendera ett par nätter i Kruger på vägen ifrån Mozambique, var ju där förra året(lower sabie) och det var riktigt trevligt.
 
Det låter kanon -- Kgalagadi är väldigt trevligt! Håll utkik efter African wild cat, de ser precis ut som vanlig svensk bonnkatt och är spännande små djur. En annan favorit är förstås bat eared fox.

Och i Upington ska ni förstås käka på Le Must, deras Springbok shank är värd en omväg!

Edit: Kollar man på maps.google.com får man fel adress till krogen. Den ligger på 11 Schroder Street, just efter korsningen med Park. Ett par kvarter bortanför stadens egentliga affärscentrum, alltså.
 
Senast ändrad:
Jag har varit i Sydafrika en längre period för ett par år sedan och besökte då ett tiotal olika parker några av de flera gånger om. Om du vill uppleva många djur, se vacker natur och slippa åka långa streckor så kan jag varmt rekommendera Pilanesberg som ligger väster om Jo`burg vid gränsen mot Botswana.
//Stanislav Snäll
 
Vi var faktiskt i Pilanesberg på vår förra resa i sydafrika, mycket bra park. Vi var där i tre dagar och trots halv dåligt väder så såg en hel del djur dessutom var boendet super liksom restaurangen.
Vi var även en natt i ett privat game reserv utanför Kruger som heter edeni, helt ok men inte värt pengarna mycket bättre att välja ett self catering stuga inne i Kruger.
 
Det låter kanon -- Kgalagadi är väldigt trevligt! Håll utkik efter African wild cat, de ser precis ut som vanlig svensk bonnkatt och är spännande små djur. En annan favorit är förstås bat eared fox.

Och i Upington ska ni förstås käka på Le Must, deras Springbok shank är värd en omväg!

Edit: Kollar man på maps.google.com får man fel adress till krogen. Den ligger på 11 Schroder Street, just efter korsningen med Park. Ett par kvarter bortanför stadens egentliga affärscentrum, alltså.

Så du har varit där vad roligt! Berätta mera om du har lust.
Vi kommer att bo i twee riviere, nossob samt bitterpan.
Hur var vägarna? Vi har bokat en toyota hilux 4x4 som vi hämtar i Upington.
Vi ser jätte mycket fram i mot Kgalagadi verkar väldigt häftigt och vackert + varmt!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar