Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moutain lion + Canon EOS = strul

Produkter
(logga in för att koppla)

knobloch

Aktiv medlem
Kanske någon redan har skrivit om samma problem men jag lyckades inte söka rätt på det i alla fall.

Jag har nyligen köpt en MBP och kör på senaste OS X, dvs Mountain lion. Nu hittar dessvärre inte datorn min 7D när jag kopplar in den via usb.

Jag har installerat Canon Utilities och uppdaterat till senaste versionen via Canons hemsida men det har inte hjälpt.

Någon som har haft samma problem och som vet hur det går att lösa? Eller har Canon helt enkelt inte hunnit uppdatera sin mjukvara för senaste OS X? (Eller är jag ute och cyklar när jag tror att det har med Canon Utilities att göra?)

Har i och för sig inte testat med en annan usb-kabel så det kanske bara är så enkelt att den är lite glapp elker nåt. Är för tillfället på semester utomlands så jag kan inte testa just nu.

Tacksam för hjälp!
 
Syns inte via "bildinsamling" heller? Tänkte om det kunde vara ett alternativ så länge...
Har inte testat, och kan som sagt inte testa just nu heller. Är dessutom lite osäker på vad du menar med bildinsamling, jag är nybliven Mac-ägare. :) Men om datorn inte hittar kameran, och jag inte kan se CF-kortet i Finder så har jag svårt att tro att det fungerar.(?) Får väl annars köpa en billig CF-kortläsare tills Canon uppdaterat.
 
Har inte testat, och kan som sagt inte testa just nu heller. Är dessutom lite osäker på vad du menar med bildinsamling, jag är nybliven Mac-ägare. :) Men om datorn inte hittar kameran, och jag inte kan se CF-kortet i Finder så har jag svårt att tro att det fungerar.(?) Får väl annars köpa en billig CF-kortläsare tills Canon uppdaterat.

Bildinsamling är ett program som ligger i programmappen. Det ingår i OSX.

M
 
Jag kan inget om det OS:et men EOS Utility lämnar skräp kvar på disken som man kan bli tvungen att ta bort för att den ska fungera.

Läs denna tråd som handlar om Windows:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=140900

Tack för input, lite osäker på om det är samma problem dock.


Bildinsamling är ett program som ligger i programmappen. Det ingår i OSX.

M
Aha. Ok, kan testa när jag kommer hem men så fort jag slår på kameran när den är inkopplad så får jag ett felmeddelande, typ "could not find camera", så jag tror att även det alternativet dessvärre är kört.

Googlade precis lite och hittade nåt om att en tidigare version av Canon Utilities ska fungera, kan det stämma? Någon här på FS borde väl ha samma OS och en Canon? :)
 
Jag kör Mountain Lion och 5D mkII. Den syns i bildinsamling.

Aldrig installerat någonting från Canon i datorn.
 
Jag kör Mountain Lion och 5D mkII. Den syns i bildinsamling.

Aldrig installerat någonting från Canon i datorn.
Ok, det låter ju lovande. :) Konstigt om det skulle vara skillnad mellan kameramodellerna. Får testa bildinsamling när jag kommer hem. Men har du någonsin fått ovan nämnt felmeddelande när du kopplat in kameran?
 
Jag har en 7D men använder alltid minneskortläsare och andra program i vanliga fall. Testade nu med USB-kabel och Canons egna programvara och den går inte ens att starta. Däremot fungerar Bildinsamling utan problem. Så använd det tills Canon släppt en ny uppdatering.
 
Jag har en 7D men använder alltid minneskortläsare och andra program i vanliga fall. Testade nu med USB-kabel och Canons egna programvara och den går inte ens att starta. Däremot fungerar Bildinsamling utan problem. Så använd det tills Canon släppt en ny uppdatering.
Aha, ok. Då kanske det även kommer att fungera via Lightroom som jag av någon anledning inte testade. Tack!
 
Jag provade med min 5DMKIII. Installerade Canons Utility, DPP med mm fast kör dem normalt inte.
Kör LR 4.1 och laddar normalt med kortläsare eftersom det är snabbare och enklare.
I alla händelser kan jag både köra tethered och kontrollera kameran från Canons program. Jag kan också ladda ner bilderna från kameran. Har EOS Utility 2.11.0.1.
Kör Mountain Lion 10.8.1.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.