Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motorspor

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
Hej

Undrar om nån kan ge nyttiga tips om vilket objektiv jag skall sattsa på, jag fotograferar motorsport bla. rally o ban race. slipper ju inte så nära "bilarna" så ett vanligt t.ex 18-70 räcker ju inte.

Är bildstabilisering en "nyttig grej" ifråga om motosport foto?

Objektivet kommer att sitta på en nikon d300

Ett sigma 70-200/2,8 är toppen för motorsport.

Bildstabilisering är aldrig fel, men nyttan är begränsad när man använder korta slutartider för att frysa rörelser.

Men vill man panorera med längre tider är bildstabilisering super.
Då kanske Nikons AF-S 75-300 VR är intressant. Att den är ljussvag gör inget vid längre tider. Till skillnad mot många liknande ljussvaga telezoomar har den snabb autofokus.

Men har du råd med en dyr D300 har du säkert råd med de bästa objektiven också. Då ska du ha en Nikon AF-S 70-200/2,8.

Satsa på ett bra 70-200 som helst är ljustarkt, det där med bildstablisator vet jag inte om det behövs vid panorering, kör själv med tider på 1/160 del för att få känsla av fart i bilden, då får jag motorcykeln skarp men hjulen blir i rörlse. En del säger när både kameran och motivet rör sig fungerar inte stabliseringen, jag vet inte, har ingen själv och har inte känt behov av någon.
Sven-Åke

Alternativet är en Sigma 100-300/4 som är en av Sigmas bästa zoomar.. Har den själv och den är knivskarp och jäkligt snabb. Tycker omfånget är väldigt trevligt oxå, speciellt för motorsport där man inte alltid har möjlighet att komma nära.

Den är inte så ljusstark som en f2.8-glugg men man kommer långt med f4 oxå, speciellt om den ska sitta på en D300 som presterar bra även om man höjer iso:n rejält.

tumlaren skrev:
Satsa på ett bra 70-200 som helst är ljustarkt, det där med bildstablisator vet jag inte om det behövs vid panorering, kör själv med tider på 1/160 del för att få känsla av fart i bilden, då får jag motorcykeln skarp men hjulen blir i rörlse.
Om saker behövs är ju individuellt. Man måste inte inte ha autofokus heller men det underlättar en del. På samma sätt underlättar objektivbaserad bildstabilisering panorering (om den har ett panoreringsläge). Det blir lättare att sätta af-punkten rätt och af blir säkrare.

Ju längre brännvidd desto mer värdefull blir stabiliseringen. Framförallt över 150 mm (på APS-C) tycker jag den gör nytta för panoreringen.
En del säger när både kameran och motivet rör sig fungerar inte stabliseringen ...
När man kortfattat skall förklara något är det lätt hänt att man glömmer specialfallen (som panorering med telen). De som använder sensorbaserad stabilisering känner heller inte till, alternativt vill inte kännas vid denna fördel så då är det logiskt att man glömmer nämna den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar