Annons

Motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)
Stort för att svara lite kort ... men det varierar från objektiven med hur linspaketen ligger!!

Man får rätt hemska flares ibland utan dessa skydd! Jag har alltid på MS på alla mina objektiv inne ute spelar ingen roll ... !

Prova en dag att fota med solen snett vid sidan om dig och kolla av bilden på datorn så får du se ;)
 
Kan hända liknande saker inomhus också, tex vid studioarbete och man har en blixt som slås från sidan. Eller vid "vardagsfoto" om det sitter en stark taklampa ovanför framför.

Dessutom kan motljuskyddet fungera som drummelskydd för den som tappar kameran/objektivet i backen :)
 
Motljusskyddets effekt stiger med optikens minskande kvalitét, speciellt vad gäller antireflexbehandling. Motljusskyddets konstruktion/utseende/effektiva avskärmning har stor betydelse. Jag har testfotograferat med runda gummimotljusskydd på min Zeiss T*-optik Planar 50mm/1,7 samt 35mm/2,8 och ser ingen skillnad mot att fotografera utan skydd ens i motljus. Med rektangulärt variabelt bälgmotljusskydd (som kan ställas för varje brännvidd) kan jag se en liten skillnad i motljus men vid normal medljusfotografering ser jag ingen skillnad här heller.

Med dagens zoomar som har många linselement glas/luft ökar naturligtvis betydelsen av motljusskydd men då tror jag att de ska vara anpassade exakt efter den brännvidd man använder. De flesta zoomobjektiv har väl istället motljusskydd som passar den kortaste brännvidden och när man sedan zoomar in följer inte motljusskyddets avskärmning med och då är de i princip verkningslösa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.