Annons

Motljusskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

erikasmed

Aktiv medlem
Hej hej,
Jag läste att motljusskydd inte var nödvändigt för objektiv med långa brännvidder i en recension. Har ju snarare hört att det alltid bör sitta på, både som stötskydd och som skydd mot instrålande ljus.

Märkte egentligen ingen större skillnad när jag provade det nere på semestern i fjol, tyckte det blev solspegling osv men det kanske berodde på kamera/objektiv? (Nikon D3300 + 18-55 AP-F VR) och möjligen UV-filtret? (Hoya slim).

Är tredjeparts skydd lika pålitliga som Nikons original? De sålde någon gummivariant på SIBA men den såg ut att suga åt sig damm och lort som förgjord så den vågade jag mig inte på...
 
Hej hej,
Jag läste att motljusskydd inte var nödvändigt för objektiv med långa brännvidder i en recension. Har ju snarare hört att det alltid bör sitta på, både som stötskydd och som skydd mot instrålande ljus.

Märkte egentligen ingen större skillnad när jag provade det nere på semestern i fjol, tyckte det blev solspegling osv men det kanske berodde på kamera/objektiv? (Nikon D3300 + 18-55 AP-F VR) och möjligen UV-filtret? (Hoya slim).

Är tredjeparts skydd lika pålitliga som Nikons original? De sålde någon gummivariant på SIBA men den såg ut att suga åt sig damm och lort som förgjord så den vågade jag mig inte på...

Bara så jag förstår, varför inte använda det motljusskydd som kom med objektivet?
 
Motljusskydd ökar kontrasten. Det blir bättre helt enkelt.
Finns att köpa som reservdel.
Sen visst... om motljusskyddet är konstruerat för att täcka för 18mm så blir det inte speciellt effektivt när det zoomas till 55mm. Knappt ngn motljuseffekt kvar.
I princip kan du använda vad som helst o täcka, bara det inte börjar vinjettera eller än värre komma med i bild.
 
Motljusskydd ökar kontrasten. Det blir bättre helt enkelt.
Finns att köpa som reservdel.
Sen visst... om motljusskyddet är konstruerat för att täcka för 18mm så blir det inte speciellt effektivt när det zoomas till 55mm. Knappt ngn motljuseffekt kvar.
I princip kan du använda vad som helst o täcka, bara det inte börjar vinjettera eller än värre komma med i bild.

Sett lite olika varianter, typ ett blombladigt som jag har nu, och så de som är en hel kon liksom.
 
Börja först med att skruva av filtret för om det är något som ställer till det med konstiga reflektioner och ljusproblem så är det just filter.

Hårda skydd är bättre än mjuka då de hårda skyddar objektivet istället för att bara vika ihop sig när stöten/smällen sker.

Tredjepartsskydd fungerar bra men se till att de är gjorda för ditt objektivs brännvidd. Annars riskerar du se dem i hörnen när du fotar vidvinkligt.


Hej hej,
Jag läste att motljusskydd inte var nödvändigt för objektiv med långa brännvidder i en recension. Har ju snarare hört att det alltid bör sitta på, både som stötskydd och som skydd mot instrålande ljus.

Märkte egentligen ingen större skillnad när jag provade det nere på semestern i fjol, tyckte det blev solspegling osv men det kanske berodde på kamera/objektiv? (Nikon D3300 + 18-55 AP-F VR) och möjligen UV-filtret? (Hoya slim).

Är tredjeparts skydd lika pålitliga som Nikons original? De sålde någon gummivariant på SIBA men den såg ut att suga åt sig damm och lort som förgjord så den vågade jag mig inte på...
 
Hej!

Jag använder motljusskydd mkt oftare nu än förr bara för att jag upptäckt att det gör nytta då och då. Det har visat sig att jag fått dåliga bilder som synts först hemma i datorn. Jag har sällan eller aldrig filter på objektivet numera för att jag ser ingen mening med det förutom om jag kommer vara på platser med mycket lort eller om jag anser det behövs av annan anledning. Jag är mkt försiktig med mina grejer så att ha filter för att skydda frontlinsen anser jag vara överflödigt. Använd riktigt bra filter annars blir det speglingar och andra reflexioner som kan vara grymt störande. Om du vill lära dig om objektiv finns den utmärkta übernördsidan lensrentals.com, leta efter blog och där finns det mkt nördläsning.
 
Sett lite olika varianter, typ ett blombladigt som jag har nu, och så de som är en hel kon liksom.
Det har den formen för att inte motljusskyddet skall komma med på bild.
Vill då kan du testa:
55mm, sätt ngt på motljusskyddet så att det precis inte kommer med i bild.
postitlappar, två toarullar, vad som.
Zooma till 18mm
Nu ser du varför det är blombladigt.

Ett fantastiskt motljusskydd för en zoom skulle förändra sin form efter zoomläge.
 
Hej hej,
Jag läste att motljusskydd inte var nödvändigt för objektiv med långa brännvidder i en recension. Har ju snarare hört att det alltid bör sitta på, både som stötskydd och som skydd mot instrålande ljus.

Märkte egentligen ingen större skillnad när jag provade det nere på semestern i fjol, tyckte det blev solspegling osv men det kanske berodde på kamera/objektiv? (Nikon D3300 + 18-55 AP-F VR) och möjligen UV-filtret? (Hoya slim).

Är tredjeparts skydd lika pålitliga som Nikons original? De sålde någon gummivariant på SIBA men den såg ut att suga åt sig damm och lort som förgjord så den vågade jag mig inte på...

Normalt så brukar Nikon (och Fuji och Panasonic) skicka med motljusskydd med sina objektiv, men vet att det finns några undantag när de inte gör det. Börja med att kolla manualen till objektivet och checka om det skall ha ingått i paketet.

Annars så googlade jag lite snabbt och det som passar ditt objektiv tror jag är detta:
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005793323/nikon/motljusskydd-hb-69-till-af-18-55-vr-ii

Finns även tredjepart om du vill spara några tior, och det i sig behöver inte vara något problem (det är ju bara lite plast - så en väldigt enkel produkt att tillverka), men det viktiga då är att se till att skaffa en tredjepart som använder det för motljusskydd avsedda fästet i objektivet (och inte de generella motljusskydd som skruvas på i objektivets filtergänga).
 
Det finns några få objektiv där motljusskyddet anpassas efter brännvidden. Canons EF 24-70 mm f/2,8L USM är ett exempel, men det tillverkas inte längre. Nya EF 24-70 mm f/2,8L II USM har inte den konstruktionen.

Jag annänder alltid motljusskydd. De ingår till Canons L-serie, och till de andra objektiven jag använder har jag skaffat ett motljusskydd. De fungerar ju även bra som motregnsskydd, motsnöskydd, motsmälliväggenskydd etc.
 
Normalt så brukar Nikon (och Fuji och Panasonic) skicka med motljusskydd med sina objektiv, men vet att det finns några undantag när de inte gör det. Börja med att kolla manualen till objektivet och checka om det skall ha ingått i paketet.

Annars så googlade jag lite snabbt och det som passar ditt objektiv tror jag är detta:
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005793323/nikon/motljusskydd-hb-69-till-af-18-55-vr-ii

Finns även tredjepart om du vill spara några tior, och det i sig behöver inte vara något problem (det är ju bara lite plast - så en väldigt enkel produkt att tillverka), men det viktiga då är att se till att skaffa en tredjepart som använder det för motljusskydd avsedda fästet i objektivet (och inte de generella motljusskydd som skruvas på i objektivets filtergänga).

I stort är det ju lite äldre objektiv (t ex AF 35/2D och AF 50/1,8D) samt vissa kitobjektiv där motljusskydd inte skickas med. Objektivet ifråga är ju av den senare typen, så det ska nog inte följa med något.

Det där är fel motljusskydd. Enligt objektivlistan på Photosynthesis så är det ett annat som heter HB-N106 till AF-P-varianten. Detta alltså:
https://www.scandinavianphoto.se/pr...b-n106-foer-af-p-18-55-samt-10-100-vr-f-4-5-6
 
Det finns några få objektiv där motljusskyddet anpassas efter brännvidden. Canons EF 24-70 mm f/2,8L USM är ett exempel, men det tillverkas inte längre. Nya EF 24-70 mm f/2,8L II USM har inte den konstruktionen.

Jag annänder alltid motljusskydd. De ingår till Canons L-serie, och till de andra objektiven jag använder har jag skaffat ett motljusskydd. De fungerar ju även bra som motregnsskydd, motsnöskydd, motsmälliväggenskydd etc.

Nikons 24-70/2,8, både nya och gamla, har (också) så att motljusskyddets storlek varieras genom att frontlinsen rör sig inne i det. Nackdelen är dock att motljusskyddet blir rätt stort och klumpigt. Jag har för mig att även det äldre 28-70/2,8 är likadant.
 
I stort är det ju lite äldre objektiv (t ex AF 35/2D och AF 50/1,8D) samt vissa kitobjektiv där motljusskydd inte skickas med. Objektivet ifråga är ju av den senare typen, så det ska nog inte följa med något.

Det där är fel motljusskydd. Enligt objektivlistan på Photosynthesis så är det ett annat som heter HB-N106 till AF-P-varianten. Detta alltså:
https://www.scandinavianphoto.se/pr...b-n106-foer-af-p-18-55-samt-10-100-vr-f-4-5-6

Ok, bra att du korrigerade mig där (är ju lite av en djungel att träffa exakt rätt, så förstår TS)! :)

Då är det ju bara för TS att skaffa N106, eller lämplig kopia om hon vill spara några tior (tror inte det handlar om väldigt mycket mer).
 
Ett fantastiskt motljusskydd för en zoom skulle förändra sin form efter zoomläge.
Det finns på sätt och vis på Canon EF 24-70/2.8L. Objektivet är som längst i vidvinkligaste läget (det brukar vara tvärtom på de flesta objektiv) medan motljusskyddet är monterat i det yttre objektivröret som inte rör sig alls.
 
Ska enligt manual inte ha ingått något mer än objektivlock och "baklock".

Nu vill jag inte verka snål men jag tyckte det motljusskydd jag köpte till kitobjektivet var nog så dyrt. i och för sig köpt i fysisk affär men ändå.

Funkar tredjeparts så köper jag hellre sånt.
 
Motljusskydd

Motljusskydd i gummi har väl ingen hippfaktor men gör sitt jobb att skydda frontlinsen från ströljus som kan minska kontrasten eller ge flares på bilden. Vissa i gummi går att dra ut i flera steg för att anpassa till zoomläget. Gummimotljusskydd sitter i gängan på objektivet, funkar helt ok, men kan vara lite bök om man byter filter ofta. Bajonetten föt motljusskydd har den huvudsakliga funktionen att blomformade skydd skall hamna på rätt ledd.

Den optiska funktionen är att de är ickereflekterande på insidan, någ för att jag i reklam sett någon sälja mot ljusskydd med nån fancy färg som är super icke reflekterande, men matt svart funkar mer än väl Sskyddet mot motljus får du lika bra med en bit kartong och tejp.

Så hitta ett motljusskydd med fysiska mått som passar brännvidden och som funkar bra att ta montera demontera, och fundera över om det skall skydda mot fysiska akador. Motljusskydd är i förhållande till produktionskostnad högt prissatta.
 
Motljusskydd i gummi har väl ingen hippfaktor men gör sitt jobb att skydda frontlinsen från ströljus som kan minska kontrasten eller ge flares på bilden. Vissa i gummi går att dra ut i flera steg för att anpassa till zoomläget.
Motljusskydd av gummi skyddar dåligt mot slag och stötar.

Gummimotljusskydd sitter i gängan på objektivet, funkar helt ok, men kan vara lite bök om man byter filter ofta. Bajonetten föt motljusskydd har den huvudsakliga funktionen att blomformade skydd skall hamna på rätt ledd.
Att ett motljusskydd med bajonettfattning inte blockerar filtergängan är också en viktig egenskap.

Den optiska funktionen är att de är ickereflekterande på insidan, någ för att jag i reklam sett någon sälja mot ljusskydd med nån fancy färg som är super icke reflekterande, men matt svart funkar mer än väl Sskyddet mot motljus får du lika bra med en bit kartong och tejp.
Ett bra motljusskydd har en luddig mattsvart yta på insidan som effektivt hindrar ljus att reflekteras. Den luddiga ytan är effektivare på det än en slät svart yta.

Vill man använda en bit kartong så bör man åtminstone måla den mattsvart för att den ska göra sitt jobb någotsånär effektivt.

Så hitta ett motljusskydd med fysiska mått som passar brännvidden och som funkar bra att ta montera demontera, och fundera över om det skall skydda mot fysiska akador.
Jag har motljusskydd på mina objektiv minst lika mycket för att skydda mot skador som för att skydda mot ströljus. Det är ett ganska billigt sätt att minska risken för repor på frontlinsen.

Motljusskydd är i förhållande till produktionskostnad högt prissatta.
Tredjpartsmotsljusskydd är oftast lika bra som originalen men betydligt billigare. (Men kostar ändå fånigt mycket ibland).
 
Det finns några få objektiv där motljusskyddet anpassas efter brännvidden. Canons EF 24-70 mm f/2,8L USM är ett exempel, men det tillverkas inte längre. Nya EF 24-70 mm f/2,8L II USM har inte den konstruktionen.

Jag annänder alltid motljusskydd. De ingår till Canons L-serie, och till de andra objektiven jag använder har jag skaffat ett motljusskydd. De fungerar ju även bra som motregnsskydd, motsnöskydd, motsmälliväggenskydd etc.

Det finns också några nikonobjektiv som drar in frontlinsen när man zoomar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.