Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd till Minolta AF 70-210 F3.5-4.5 - vilka passar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hik

Medlem
Funderar på att köpa ett Minolta AF 70-210 F3.5-4.5 2588-100 som saknar motljusskydd men har inte tillgång till objektivet och kan inte kolla om något skydd jag har passar. Funkar skyddet till big Beercan, vilka andra gör det? Var kan man annars tänka sig att hitta motljusskydd till anständigt pris? Jag är inte förtjust i universalmodellerna i gummi då de tenderar att vara för vida.

Tack!
 
Har inget exakt svar till dig, men alla motljusskydd vars objektiv har 55 mm filtergänga borde passa, Tänker då på Minolta och Tamron.

Ex. vis så passar ju då ett motljusskydd som suttit på ett 75-300

//Björn
 
Har inget exakt svar till dig, men alla motljusskydd vars objektiv har 55 mm filtergänga borde passa, Tänker då på Minolta och Tamron.

Ex. vis så passar ju då ett motljusskydd som suttit på ett 75-300

//Björn

Är nog som du skriver. Jag har haft problem med att hitta skydd som passar mitt Minolta 100 f2.8 makro, 55mm, men det är ju bajonettfattning på det. När jag kollar på mhohner.de har både bl a 75-300 och 70-210 3,5-4,5 "clip-on". Jag utgår från att det funkar.
 
Jag har haft ett 70-210 3,5-4,5 och jag hade för mig att det hade sk bajonett, men jag kan minnas fel. Clip on är den äldre modellen där låset fungerar ungefär som det gör på ett objektivlock.
Bajonettmodellen tror jag är lättare att hitta.

//Björn
 
Om man går till mhohner.de och tittar i databasen, så är original motljusskydd ett clip-on, men det står inte något om separat art.nr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.