Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

BioCenter

Avslutat medlemskap
Råkade tappa min kamera häromdagen och den landade på objektivet. Tack & lov så tog motljus skyddet hela smällen och blev knäckt.
Nu har jag startat det mödosamma letandet efter ett nytt skydd.
Objektivet är ett Konica Minolta AF 28-75/2,8
Någon som vet om Tamrons ljusskydd kan passa rakt på, eller blir jag tvingad att köpa ett universal? För att hitta ett Minolta verkar helt omöjligt.

Da09, det stämmer. Jag hade ett 28-75 som jag bytte mot ett 17-50 pga att jag köpte en A700. Hade sparat mitt 28-75 med tanke på FF, men nu blev det inte så. Motljusskyddet passar.

Liten fråga bara, är det så viktigt med motljusskydd? eller tja, som stötdämpare då kanske :)

Nja, försöker undvika att ha det som stötdämpare, då det blir så dyrt i längden, men det är mer att det kan vara bra & ha om det skulle behövas.
Det brukar sitta på pga lathet och att då kan jag inte förlägga det.

Jag har också ett Tamron 28-75 f2,8 jag gärna byter mot nått lite vidvinkligare till min A550 ... Skulle till och med kunna tänka mig ett Sony 16-105 då A550 klarar iso rätt hyfsat...

Får nog sätta ut en annons kanske..Det kan ju förenka högst troligen... Hehe...

Sätt in en bytesannons... Det finns säkert fler som gått till FF och vill byta. Jag hade letat länge och väl efter mitt KM28-75 så jag hade mina kval om att byta det, men va fan, tamron 17-50 funkar klockrent. Jag hade lite problem med färgerna i början, men det visar sig (igen) att auto-wb suger i A700. Jag är lite gnällig på den punkten eftersom jag hela tiden hör och ser att jag inte skall köra jpeg utan gå över till RAW, och det har väl hamnat där nu att jag tvingas börja köra RAW... nånting som jag inte behövde göra med min D7D - där blev bilderna bra från början.

Nu skall jag joina PRO ;-)

//Björn

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto