Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

motljusskydd ingår inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin83

Aktiv medlem
Jag tycker mig ha läst i olika trådar att Pentaxister har ett motljusskydd till sitt FA50/1,4 men jag fick inget med objektivet som jag beställde från Dustin.

Är det normalt, var beställer jag isåfall ett sånt, och vad kan det kosta?

känns dumt att betala massa frakt och så extra nu bara för ett litet motljusskydd..

Nej, för 50/1.4 ingår inte motljusskydd, jag beställde på CyberPhoto och beställde med ett fast fyrkantigt, nu i efterhand inser jag att jag borde beställt ett i gummi som går att fälla ihop.. har nämligen inte använt motljusskyddet så mycket...

Det är inget bajonett fäste som på t ex 18-55 kitgluggen vilket är synd...

du har ett som man skruvar fast alltså?

Jag tyckte mig läsa på nån site att det fanns med bajonett..

tror det var pentax.se t.o.m.

motljusskydd i gummi som går fälla ihop?
förstår inte hurdant motljusskydd du då menar..

kollade på cyberphoto.. och du menar att det är ett likadant som till t.ex. DA21, som sitter helt tight mot linsen?

är nog inte värt de pengarna isåfall..

Senast ändrad:
Till DA serien ingår motljusskydd, men för den äldre FA serien så varierar det. Ju nyare objektiv (i betydelsen "släppt på marknaden") desto större chans att motljusskydd ingår. 50 f/1.4 är hur gammalt som helst egentligen och du kan köpa vilket motljusskydd som helst billigt med skruvfattning 49mm för 50mm. Kryllar av dem. Du kan köpa ett begagnat. Jag har två stycken hemma i gummi som jag ej använder och de köptes för några tior en gång i tiden. För jag har ett original runt i hårdplast också. Sedan har Pentax även haft en fyrkantig variant.

Hälsar
R

Jag gillar att ha mitt 50/1.4 litet och behändigt, samtidigt som man vill skydda det för både ljus och repor. Då det är mer eler mindre helgerån att sätta på ett filter på ett så skarpt objektiv så erbjuder ett motsljusskydd det skydd man behöver. Dock vill man inte att det skall vara stort. Bajonett finns ej på objektivet. Jag hade ett i gummi en gång i tiden, och det funkade väl ok. Idag kör jag det minsta motljusskydd som finns, nämligen ett eller två filter utan glas. Det skyddar bra mot repor, men som skydd mot ljus räcker det oftast inte utan då får handen, ett träd eller vad som står till buds ofta rycka in. Funkar för mig, men troligen inte för alla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar