Annons

Motljusskydd i metall

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är oftast snyggare! Nackdelen är att det är litet för hållbart, dvs för över kraften till objektivet litet för mycket. Ett motljusskydd i plast går sönder och skyddar därmed bättre genom att ta upp mer energi från stöten.

Plast är förstås oftast billigare också.

Per.

Jag kör med gummi-motljusskydden, fungerar kanonbra och tar mjukt upp stötar. De är dessutom
ihoptryckbara, perfekt vid t.ex inomhusfotografering med eller utan blixt. Tar också mindre plats i
väskor.

http://www.kaffebrus.com/motljusskydd-gummi-6.html

Bästa är väl "vanliga" motjusskydd. Deras storlek är oftast anpassat till brännvidden på objekitvet samt att när man inte använder den så vänder man den bakofram så de tar mindre plats.

Har ett i metall för mitt makroobjektiv som man skruvar på. Inte alls roligt att man måste gänga på den. Ibland följer UV-filtret med.

/Stefan

Jag gillar också gummiskydden om man har skydd som man sätter i filtergängan. Skydd som fäster i objektivtuben vilket de flesta orginalmotljusskydd gör så är plast att föredra då det är stötupptagande, lätt och tämligen tåligt.

Kaffebrusskydden är billiga och bra,men luktar lite illa när de är nya om man är känslig för det..

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto