Annons

Motljusskydd av papp

Produkter
(logga in för att koppla)

Per S

Aktiv medlem
En brittisk sajt har färdiga mallar för hemgjorda motljusskydd av papp. Det finns gratismallar (pdf-dokument) för en mängd olika objektiv från Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Sigma, Tamron och Tokina. Dessutom finns det en funktion för att göra mallar med godtyckliga mått, men det kräver medlemskap (kostar pengar).

http://www.lenshoods.co.uk/

Mycket nöje!

/Per

Bara så att du inte undrar varför folk inte svarar så har detta varit uppe ett antal gånger förut. Bra skit fortfarande, dock. Frågan är väl hur man fäster skyddet i filtergängan.

Historien upprepar sig tydligen, och det här var mitt bidrag .... Tack för påpekandet.

/Per

...
Frågan är väl hur man fäster skyddet i filtergängan.

Från deras instruktionssida:

The base end of the hood features a number of tabs which are designed to be gently folded to fit loosely over the end of the lens. Once in place, you can secure the lens hood to the lens using a strong elastic band. If you are after a more permanent fixture, you can secure it with black electrical tape.

Anders Östberg skrev:
Från deras instruktionssida:

The base end of the hood features a number of tabs which are designed to be gently folded to fit loosely over the end of the lens. Once in place, you can secure the lens hood to the lens using a strong elastic band. If you are after a more permanent fixture, you can secure it with black electrical tape.
Fast det funkar ju bara om man har en fri yta på objektivets innertub när fokus är satt till oändligheten. Så är inte alltid fallet.

Tillägg: Jag förutsätter nämligen att det inte är fråga om innerfokuserade dyr-zoomar när vi talar pappskydd;-)

Jag kikade lite på mina objektiv och jag tror inte jag hittade något där det inte skulle funka med en gummisnodd.

Hursom, min lösning på problemet är inte något vingel med papp utan snarare att beställa ett nytt motljusskydd från B&H, så det kvittar mig nog om det funkar eller inte... :)

Anders Östberg skrev:
Jag kikade lite på mina objektiv och jag tror inte jag hittade något där det inte skulle funka med en gummisnodd.
Jag kikade på mina, och det var bara ett av fem det inte skulle funka på. Så visst går det, men det blir lite jobbigt med ett fasttejpat skydd ändå. Tar stor plats när man ska lägga det i väskan eller så.

Risken är väl också att man knycklar till det om man har det i en väska, och så får man vignettering när det inte är riktigt rätt form på det längre.

En gammal beprövad metod är annars att hålla upp ena handen mellan solen och objektivet när det behövs.

Man kan väl montera motljusskyddet bakåfram på objektivet när det inte används? Då är risken för tillplattning rätt liten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar