ANNONS
Annons

Motljus & blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Petandsto

Aktiv medlem
Jag tog några bilder på barnen i motljus som blev ganska bra men ville testa att använda blixten också med tveksamt resultat.

När jag tog bilderna utan blixt fick jag korrekt exponerade bilder med en slutartid på 1/800-1/1000 sekund med bländare f4. Jag hade ingen extern blixt med mig så jag testade med den inbyggda blixten och då insåg jag att kameran automatiskt ändrade slutartiden till1/250 sekund vilket gjorde att bilderna blev kraftigt överexponerade. Jag fotade med bländarprioritet. Skulle jag ha fotat i manuellt läge eller kommer det ändå att ändra slutartid om jag använder den inbyggda blixten? Eller kvarstår problemet om jag hade haft en extern blixt?

Jag har en Canon EOS 40d

Den inbyggda blixten kan bara användas med 1/250 som snabbast.
Eftersom det var ljust hade du behövt blända ner (använda ett större bländartal) 8 eller mer på Av.
Med Tv och tiden sat till 1/250 eller P hade kameran kunnat sköta justeringen av bländartalet automatiskt.

Det finns lösningar med "High Speed Sync" (vad Canon kallar det), men då måste både blixten och kameran stödja det.

Du kan köra HSS med en extern blixt på 40D, så länge den externa blixten stöder det. (EX430 II stöder HSS).

Har råkat ut för samma sak. Så det går inte att manuellt ställa bländare/slutartid och använda extern blixt (oavsett om den stöder High speed sync eller ej?

Har råkat ut för samma sak. Så det går inte att manuellt ställa bländare/slutartid och använda extern blixt (oavsett om den stöder High speed sync eller ej?
Jo, du kan ställa bländare och slutartid manuellt när du använder extern blixt men om den externa blixten inte stöder HSS så har du en begränsning att du ej kan sätta slutartiden på kortare än 1/250 sek (kan variera lite beroende på kamera).

En bit ned i denna instruktionsartikel visas vad som händer när man ställer in för kort tid för kamerans kortaste synktid. Det beror på att ridåslutaren inte rör sig oändligt snabbt över sensorn/filmen.

Per.

Vart blev bilderna kraftigt överexponerade? Barnen eller bakgrunden?
(både och kanske)

Om de bara var barnen som blev för ljusa, vet du om att du kan sänka blixt styrkan?

Vart blev bilderna kraftigt överexponerade? Barnen eller bakgrunden?
(både och kanske)

Om de bara var barnen som blev för ljusa, vet du om att du kan sänka blixt styrkan?

Fotar man med bländarprioritet och den kameran ger slutartider på 1/1000s på f:4 utan blixt så har blixtens kompensation inget att säga till om eftersom kameran sänker slutartidek till 1/250s med blixten på.

/Stefan R. Nilsson

Fotar man med bländarprioritet och den kameran ger slutartider på 1/1000s på f:4 utan blixt så har blixtens kompensation inget att säga till om eftersom kameran sänker slutartidek till 1/250s med blixten på.

/Stefan R. Nilsson

Jag hade i tanken att om man fotar motljus och bakgrunden blir ljus + barnen kanske blir överexponerade av blixten.
Men som du säger att blixten inte påverkar omgivningen så mycket, fel av mig.
Mvh /Christoffer

Gäller inte den begränsningen även med en extern blixt?

Per.

Nej, då gäller inte begränsningen. Tog nyss en bild i läge A, F8 och 1/640 samt ISO 800. Tog ytterligare en bild med sladdansluten extern blixt. A, F8 1/800 och ISO 800. (Solen skymdes något mindre av moln).

Ett tillägg - bra om den externa blixten har effektsteg.

Nej, då gäller inte begränsningen. Tog nyss en bild i läge A, F8 och 1/640 samt ISO 800. Tog ytterligare en bild med sladdansluten extern blixt. A, F8 1/800 och ISO 800. (Solen skymdes något mindre av moln).

Dvs om blixten stöder HSS (High Speed Shutter) vilket fungerar genom att blixten får en längre lystid (och lite sämre ledtal). Utan det så kan iofs blixten fungera men problemet då är att hela bilden eventuellt inte belyses av blixten utan bara en del pga att spalten inte hinner passera över hela sensorn.

Kamera på Manuellt
sätt tiden på 1/250
Ställ in bländaren så bakgrunden blir korrekt exponerad.(Som DU vill ha den)
Slå på blixten.
Blir det för ljust/mörkt, använd +/- kompensering för blixten.

Borde funka

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar