ANNONS
Annons

Motivlackera en bilhuv

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig100_1

Aktiv medlem
Hej.
Jag har letat på nätet om nån teknik att i Photoshop "motivlacka" exempelvis en bilhuv. Det jag alltså vill göra är att skriva en färgad text på en bilhuv som man ser framifrån. Texten ska då följa huvens konturer och vara "perspektivriktig". Är detta överhuvud taget möjligt?

Mvh Micke L
 
Absolut. Man kan använda sk Displacement Maps ( "höjdkartor", vitt betyder högt och svart betyder lågt ) för att få en bild att följa tex vecken i en tshirt. Nu är ju bilar ofta i metall och har reflektioner, så man kanske får hjälpa till lite manuellt.

Googla Displacement Map + Photoshop för mer info.
 
Be någon skyltmakare att printa ditt motiv på en folie som du sedan applicerar på bilen. Enklare att få bort om du skulle sälja bilen eller tröttna på motivet.
 
Nu har jag snabbtestat både displacement och warp-effekten. Det verkar funka vilket som. Tack för tipsen!
Nu gäller det att hitta ett bra högupplöst foto på en Cadillac-59 sedd framifrån. Kanske ni har nån bild över som jag får använda ;)
Ja.. det går bra att fråga vad den ska vara till :)
 
lynxx skrev:
Be någon skyltmakare att printa ditt motiv på en folie som du sedan applicerar på bilen. Enklare att få bort om du skulle sälja bilen eller tröttna på motivet.

Jag tror inte trådskaparen menade att motivlacka en riktig bil, utan hur han i PS ska applicera en bild (motiv) på en bild av en bil.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.