Det var ju ganska roligt måste jag säga. Undrar om han är seriös eller så tokig som det låter.
Motionen börjar starkt:
"Det förekommer i Sverige skjutjärnsjournalistik där grävande reportrar använder
tv kameror och andra medier för att utkräva politikers avgång, detta är systemhotande och undergräver
den demokratiska processen..."
Sätt P direkt och förbjud journalistyrket.
Och så ett falskt påstående:
"I USA har ett förbud mot utomhusfotografering gjorts i
staden New York där måste man be om tillstånd av
polisen för att få filma eller fota utomhus"
hoppsan blev inte först med citatet........
https://everydayaperture.com/law/
I länken tas det upp en del påståenden som bemöts ( som man kan stöta på överallt):
"If you want to take my picture, you’ll need to get my permission first"
"It’s against the law to take photographs of kids on the street"
"You can’t take photographs in the New York City subway"
"It’s against the law to take pictures of police"
"You can’t take pictures of buildings or bridges"
Observera att det kan finnas vissa skillnader på lagen från land till land.
Om jag har fattat rätt så finns det numera två lagar här, Sveriges rikes lag och Facebook lagen.
Ett exempel:
För 5-6år sen bodde min mamma på ålderdomshem. En gång när jag var på väg dit såg jag en avåkning, jag stannade och hjälpte grabben, sen tog jag några bilder. väl framme vid ålderdomshemmet träffade jag hans tjej och visade bilderna för henne. Jag tror hon fick bilderna till telefon. Nästa gång jag besökte mamma kom tjejen fram till mig och sa att hon ville prata med mig utomhus. Ok, hon var arg och sa att jag hade fotograferat men inte hjälpt grabben och jag skulle radera bilderna. Jag skrattade och sa nej och att jag faktiskt hjälpt grabben. Hon försvann arg.
Det är Facebook lagen, och den nästlar nog in sig mer och mer i Sveriges rikes lag. Politikern var bara tidigt ute och försökte med ett totalförbud mot fotografering i ett enda steg.