Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mormor goes digital

Produkter
(logga in för att koppla)

Joachim

Aktiv medlem
Min flickväns mormor ska kasta sig in i den digitala fotovärlden, och undertecknad har fått i uppdrag att sondera terrängen efter lämpligt verktyg.
(Som om jag skulle ha koll på sånt!)
;)

Rent instinktivt sa jag "Ixus", men det finns förstås andra modeller och andra tillverkare som gör bra kameror. Min flickvän har just en Ixus, och de tycker iaf jag är bra för ändamålet, lätta att använda och känns kvalitativa. Däremot är batteritiden dålig.

Kom med lite förslag på kameror i 2-3000kronors klassen. Gärna de med stor skärm och någorlunda lättanvända. Fujis med stor skärm och "ansiktsdetektor", hur är den? Har tagit ett tiotal bilder med en sådan.

Om du tänker på fuji z5 fd så har jag själv en sådan som extrakamera och den är verkligen riktigt imponernande. Väldigt bra automatik och klart bättre bilder än min Canon Ixus 800 IS jag hade tidigare.

GL

Mormödrar kan ju var allt ifrån 50-åriga Vasaloppsåkare till 90-åriga reumatiker.

Om det förra - välj på samma sätt som du skulle ha valt själv.

Om det senare så kanske man inte skall välja en alltför liten kamera. Kanske är det lättare att greppa en av de lite större kompakterna?

Möjligen kan det ju vara så att mormor också är van med en optisk sökare och skulle känna sig vilsen utan?

Stor skärm (gärna 3") och bildstabilsering tror jag också en äldre användare har nytta av.

Min farsa är +75 och älskar sin Ixus, tror det är en 850 någonting.

mvh
Anders

AFJ skrev:
Mormödrar kan ju var allt ifrån 50-åriga Vasaloppsåkare till 90-åriga reumatiker.

Om det förra - välj på samma sätt som du skulle ha valt själv.

Om det senare så kanske man inte skall välja en alltför liten kamera. Kanske är det lättare att greppa en av de lite större kompakterna?

Möjligen kan det ju vara så att mormor också är van med en optisk sökare och skulle känna sig vilsen utan?

Stor skärm (gärna 3") och bildstabilsering tror jag också en äldre användare har nytta av.

Min farsa är +75 och älskar sin Ixus, tror det är en 850 någonting.

mvh
Anders

Men skakar inte alltid gamlingar lite?
Kompenserar is:en för det?

Ja, det är ju mycket att tänka på här...
Sökare förstås, samt stor skärm är något som förmodligen uppskattas.
Ska kolla upp Ixusen lite mer.

Å andra sidan, apropå dess större storlek, samt IS; kanske en Powershot A570 IS?

Robin Gyllander skrev:
Men skakar inte alltid gamlingar lite?
Kompenserar is:en för det?

Men?

Det var ju det jag skrev - att bildstabiliering kan vara praktiskt just om man är lite äldre.

Joachim, jag har en Powershot A710IS som liknar A570. Den är lätt att jobba med och bildkvalitén är OK (men inte mer).

Det som irriterar är dock att blixten är slö på att ladda om. Har ingen aning om 570 är lika seg.

Mvh
Anders

Jag tror 720 IS verkar vara lite mer användbar, mer zoom och närmre närgräns, och nästan samma pengar.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto