Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moralpanik i Stockholm?

Produkter
(logga in för att koppla)

olav.karlsson

Aktiv medlem
Läste igår en artikel i tidningen Stockholm City.
Artikeln handlade om SLs nya busstidstabeller och bilderna i den. Nu har det tydligen kommit in många upprörda klagomål på bilderna och då jag ser bilderna kan jag inte förstå kritiken, tydligen något om pedofili. Bilderna är i mina ögon helt harmlösa, jag kan för mitt liv inte förstå hur de kan förknippas med pedofili.

Det som shockar mig är Sls hanterande av denna fråga. De börjar med att skylla ifrån sig och säger att de pga tidsbrist gick i tryck utan att de han kontrollera dem. De har även brutit kontakten med reklambyrån som gjort tabellerna. SL har dessutom bestämt sig för att försöka dra tillbaka tidtabellerna och trycka nya, till en kostnad av 4 miljoner kronor.

Kan någon förklara vad som hänt för mig, jag fattar inget alls.

Jag har några av bilderna scannade här hemma och kan tänka mig att lägga upp dem här i forumet om David godkänner det. Bilderna har redan varit publicerade i Stockholm City exakt som de var tryckta i tidtabellen med text och allt.

Det är rätt fridfullt i Stockholm i övrigt, så vi kan låta kvällstidningarna "rasa" som de brukar med "bildchock".

Det som förvånar mig mest är att det finns bilder i tidtabellen istället för upplysningar öm avgångs- och ankomsttider.

Tycker det börjar likna Telia:s censur av telefonkatalogomslagen häromåret. Precis innan de skulle tryckas beslöt man att byta allihopa. Fotografierna var tagna av den svenska "fotografeliten" och specialbeställda efter teman. Fantastiskt vad bilder kan uppröra och engagera vissa människor! Men synd att de som bestämmer inte är mer toleranta eller har så snäv fantasi/slutledningsförmåga.

Tydligen har reklambyrån publicerat andra bilder än som överenskommits.

Jag tycker att iden att namnge bilder med namn från hållplatser/stationer är bra men att en bild på lekande barn i det fria (har ej sett denna bild) kallas "Gubbängen" och en bild på en tonårig flicka (och på en pojke på väg därifrån) "Slut" (syfte på kroppsdel eller engelska ordet "slut"?) är lite väl dåligt omdöme.

SL övervägde att dra in utgåvan men det skulle bli för dyrt, 10 miljoner hörde jag som en siffra.

Olav, det vore skoj om du kunde dela med dig av bilderna så alla får se, bilderna i sig ska vara rätt bra.

Graal skrev:
Tycker det börjar likna Telia:s censur av telefonkatalogomslagen häromåret.
Nu är det inte Telia utan ett företag som heter Eniro
som rattar telefonkatalogerna.

Sedan tycker jag nog att ordet "censur" missbrukas i diverse inlägg här på fotosidan. Censur är något som myndigheter brukar ägna sig åt. Att ett privatägt katalogföretag själva bestämmer vilka bilder de vill ha på sina egna produkter kan knappast kallas censur.

o-laser skrev:
Jag tycker att iden att namnge bilder med namn från hållplatser/stationer är bra men att en bild på lekande barn i det fria (har ej sett denna bild) kallas "Gubbängen" och en bild på en tonårig flicka (och på en pojke på väg därifrån) "Slut" (syfte på kroppsdel eller engelska ordet "slut"?) är lite väl dåligt omdöme.
Har du lust att utveckla det där? Det skulle vara intressant att få reda på på vilket sätt det visar dåligt omdöme.

Sedan kan det ju vara intressant att veta att 15 (femton) personer har hört av sig till SL med åsikter om bilderna (i torsdags enligt SL:s hemsida), vilken folkstorm! Jag förstår inte att SL ens ids kommentera det hela. Varför bryr sig någon om kvällstidningar över huvudtaget?

Det börjar onekligen bli jobbigt att ge ut skrifter på svenska, när de svenska orden som används ska kollas mot utländska ord om det kan tänkas betyda något vulgärt. Det är dags att vi tar tillbaka det svenska språket och använder det utan att skämmans.

Minns sketchen "Manuscensorerna" av och med Magnus och Brasse från krogshowen "Varning för barn", där de bleb problem med ord som "cockpit", "olja på banan", "Peterson" och "Fitipaldi". Det hela slutade med att orden "men, sedan, kanske och eller" blev kvar efter alla strykningar. Idag tycker jag samhället är på väg åt det hållet, just beroende på att det skulle kunna tänkas finnas någon långtbortistan som om de fick reda på detta kan tänklas ta en gnutta anstöt...

tormig skrev:
Nu är det inte Telia utan ett företag som heter Eniro
som rattar telefonkatalogerna.

Sedan tycker jag nog att ordet "censur" missbrukas i diverse inlägg här på fotosidan. Censur är något som myndigheter brukar ägna sig åt. Att ett privatägt katalogföretag själva bestämmer vilka bilder de vill ha på sina egna produkter kan knappast kallas censur.

Ja kanske var det Eniro men det spelar ingen roll, det var lika fånigt för det. Några klagade på bilderna och beslutsfattarna bestämde om censuren eller vad man nu vill kalla det. Vi fick i alla fall inte se bilderna på denna av tradition, folkliga, gratisutdelade och årligt återkommande produkt.

tormig skrev:
Har du lust att utveckla det där? Det skulle vara intressant att få reda på på vilket sätt det visar dåligt omdöme.

Sedan kan det ju vara intressant att veta att 15 (femton) personer har hört av sig till SL med åsikter om bilderna (i torsdags enligt SL:s hemsida), vilken folkstorm! Jag förstår inte att SL ens ids kommentera det hela. Varför bryr sig någon om kvällstidningar över huvudtaget?

Du tycker "Slut" är ett helt ok namn på en bild av en tonårsflicka på säng? Har du sett bilden?

SL internt gillar inte namnet "Gubbängen" då dom tycker det ger obehagliga associationer. Den bilden har jag tyvärr bara fått beskriven men om någon kan ladda upp den så får alla bilda sin egen uppfattning.

I förrgår var det tydligen totalt 30 anmälningar på fotografierna (och bortåt 300 på andra saker i tabellen) men jag håller med om att det mesta av detta är pga nyhetstorka, något ska dom skriva.

o-laser skrev:
Tydligen har reklambyrån publicerat andra bilder än som överenskommits.

SL övervägde att dra in utgåvan men det skulle bli för dyrt, 10 miljoner hörde jag som en siffra.

Olav, det vore skoj om du kunde dela med dig av bilderna så alla får se, bilderna i sig ska vara rätt bra.

Det är just de två bilderna jag har som du nämner. jag vill inte lägga upp dem utan att David godkänner det. Har inge riktig koll på upphovsrätten och vill inte bryta den.

De två bilderna är i mina ögon helt harmlösa.
För mig är det självklart att slut syftar på att han är på väg därifrån. Titlen Slut får mig att fantisera om vad som hänt (vilken kropsdel menar du?). Är relationen slut, eller mötet. Jag tycker det är en fin bild.
Då det gäller de två pojkarna står de i midjehögt gräs med bar överkropp och håller armarna om varandras axlar på ett sätt som polare kan göra. Inget konstigt där heller.

Men om det nu är så att de tryckt andra bilder än vad som överrenskommits är det ju inte OK. Men jag tycker SL borde vara nöjda. Det är bra bilder.

Det verkar inte som om bilderna i sig är problemet. Utan titlarna. Jag börjar förstå lite. Jag personligen gjorde inte de associationerna då jag såg bilderna och läste titlarna. Synd att det blivit så fel.
MVH
Olav

Låt dom som klagar på bilderna så mycket betala för att trycka om skiten, eller bättre, ge dom weblänken till PDF tabellerna på nätet så får dom skriva ut det.

Trycka om en jäkla tidtabell för 10 mille, var skulle dom komma ifrån. Jupps, dom som åker tunnelbana, etc såklart.

Tidningarna borde fan veta hut och lära sig skriva om nåt vettigt istället.

o-laser skrev:
Du tycker "Slut" är ett helt ok namn på en bild av en tonårsflicka på säng? Har du sett bilden?
Förstår inte vad du menar. Ja, jag har sett bilden och? "Slut" betyder (bl.a.) en punkt eller gräns där något upphör, typ. En ändhållplats t.ex.

SL internt gillar inte namnet "Gubbängen" då dom tycker det ger obehagliga associationer.
Verkligen? Men Fruängen är inget problem, eller? Jag kan inte se att det är SL:s uppgift att ha åsikter om namn på orter och platser. Vad är det fö för sjuka hjärnor på SL som får obehagliga associationer av namnet "Gubbängen"? SL borde väl snarast ta hand om dessa personer än att låta deras bisarra åsikter styra innehållet i tidtabellerna.

Dags att förbjuda följande namn som väcker anstöt hos mig:

Gubbängen, Fruängen, Stora mossen, Segersäng, Krigslida, Kista och slutligen Fittja.

Andra ord som bör bytas ut är ändhållplats, hållplatsstolpe, semafor och slutstation.

Du glömde Trosa!

Som sidonotering kom jag ihåg ett gammalt skämt jag hörde i grundskolan nångång. "Vad ligger mellan Trosa och Fittja? Handen."
Hah, vilket dåligt skämt det var.

/Henri

o-laser skrev:
...en bild på en tonårig flicka (och på en pojke på väg därifrån) "Slut" (syfte på kroppsdel eller engelska ordet "slut"?) är lite väl dåligt omdöme...

Den bilden har jag faktiskt redan sett, trots att jag bor i Umeå, och titeln "slut" associerade jag direkt till att paret gjort slut. Eftersom vi bor i Sverige och all annan text (antar jag) står på svenska i tabellen hade jag aldrig engelska ordet slut i tankarna.

Det finns ingen moral panik. Det är bara så att man nu för tiden vänder kappan efter den minoritet som skriker högst. Ett fåtal demonstranter som med trummor och trumpeter skriker efter en bilfri innerstad hörs och syns mycket mer än den stora gråa klump bilister och invånare som inte vill ha en bilfri stad. På samma sätt är det med moralen. Några få ser nu barnporr i nästan allt och de domderar ut detta i media och förklarar beskrivande för folk att alla tabeller tog slut för att det troligen finns så många pedofiler som åker kommunalt. De som tar det lugnt och sansat gör inte sin sunda stämma hörd och företagen rättar sig som sagt efter de som skriker.

Men det är inte så lätt att få media plats med en rubrik som lyder ”SL tabeller fina och håller god moral”, man säljer mer lösnummer med ”SL har barnporr på tidtabeller”. Det är lättare att sälja lösnummer på ”H & M reklam orsakade olycka” än sanningen ”Dålig bilist krockade med reklamskylt”.

Men så är det, så har det alltid vart och så kommer det att förbli tills folk lärs sig att de som är nöjda inte klagar och därför kommer att göra mindre väsen av sig trots de är mångfaldigt fler.

Roland M:

Klassisk sketch! Passar bra i detta sammanhang, men det som blev kvar var "och samt kanske, men nej!"

Ville bara ge näring åt min besserwisserådra ;-)

PS: Vad gör de som vill veta busstiderna i Pungpinan?

saxat ur SLs pressmeddelande

"...SLs kundtjänst har i nuläget tagit emot drygt 300 stycken synpunkter om de nya sommartidtabellerna. De flesta samtalen och mejlen handlar om att ficktidtabellerna har bytt format, som uppskattas av några och ogillas av andra. Endast cirka 15 personer hade på torsdagsmorgonen hört av sig med åsikter om de bilder som finns som utfyllnad mellan tabellverken. Flera förfrågningar hos kundtjänsten var ett resultat av medias artiklar.

SL beklagar om bilderna kan misstolkas. I det här fallet har rutinerna brustit och bilderna har publicerats utan SLs godkännande...."

Jag tycker inte att man ska dra för stora växlar på det här. SL har uttalat sig om att de ser problemet och beklagar att det blivit som det blivit. De kan inte göra så mycket mer åt det men har meddelat att de inte sett bilderna på det sätt som kritikerna menar att man kan. Rådigt av SL. Att kvällstidningar gör höns av fjädrar är ju inget nytt.

Angående bilderna

Ja, det vore troligen ett brott mot upphovsrätten att publicera dem här, så det tycker jag itne att du ska göra.

Bildtexterna är ju faktiskt inte så lyckade. Oavset om slut är en svenskt eller engelskt ord så är det inte långt till engelskans ord för slyna. Kombinerat med att en kille är på väg från en trådsmal tjej på en säng.. tja jag skulle inte ha valt den texten.

Angående gubbängen så är det kanske onödigt provokativt med tanke på den pedofilskräck som finns (som jag visserligen inte stödjer). Det har rätt lite med om gubbängen är ett bra eller dåligt namn att göra. Det är kombinationen med en äng med barn som ställer till det lite. Kanske ett gränsfall men även här skulle jag ha varit lite mer försiktig.

Och fruängen hade varit bättre eftersom det inte är i närheten av lika laddat.

Jag vill samtidigt påpeka att det är kul att SL väljer att ha med lite intressantare foton i sin tabell.

Moralpanik-panik

Är det förresten inte så att det finns lite moralpanik-panik också? Varje gång det höjs röster om något så väcks en talkör av protester.

Samma sak händer när någon kritiserar dataspel, rollspel, videovåld osv. Någon kritiserar och möts av en kompakt mur av motstånd som omöjliggör någon konstruktiv diskussion mellan parterna. Eller har jag fel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar