Annons

Moraine lake alberta canada

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Någon som varit där eller i någon av nationalparkerna i alberta ?

Vore kul att åka dit och fota dom mäktiga bergen och det turkosa fina vattnet.
Kollat flyg till calgary (som jag antar att man flyger till) och det är inte så dyrt alltså. Hyrbil är jättebilligt av någon anledning också.

Ni som varit där. Hur har ni lagt upp resan? Är parkerna enormt stora så man åker bil överallt?
Hur bor man ? Tälta vågar jag inte pga björnar ☺
När på året ska man åka?

Tar gärna emot tips och erfarenheter.
 
Jag har varit där tre gånger, 2010, 2011 och 2013 (Moraine Lake är nog en av mina favoritplatser i världen). Det ligger en del bilder i mina tre album, Rocky Mountains. Finns även 3 blogginlägg med lite text, björnbilder m.m. Första gången flög vi till Vancouver och bilade till Lake Louise och tillbaka, andra gången flög vi till Edmonton, bilade till Jasper National Park och Mt. Robson Provincial Park (också verkligen värda att se) och sedan ned till Lake Louise och tillbaka via Brooks och Dinosaur Provincial Park och Calgary till Edmonton. Tredje gången flög vi till Calgary och körde till Lake Louise, men bodde även i Banff, nere i Waterton Lakes National Park och i Brooks igen.

Det finns alla möjliga typer av boenden. Vi ville ha ett hotell så vi bodde på Mountaineer Lodge i Lake Louise. Banff är större, men vi ville inte bo mitt inne i stan och så ville vi ha nära till Moraine Lake m.m. Sedan tror jag det är ännu billigare om man bor nere i Canmore. Det bästa är väl egentligen att man bor så man kan laga egen mat för restaurangerna är ganska dyra. I Mt. Robson Prov. Park bodde vi i stuga med självhushåll.

Det är stora parker ja, men många vackra platser är lätta att ta sig till med bil. Vi körde mycket eftersom vi bara var två och var alldeles för rädda för björnar och pumor för att vandra. Vilket var lite synd, när det finns så mycket fina vandringsstigar. Men vi är lite extra fjantiga också. I området kring Moraine Lake är det, åtminstone vissa tider, krav på att vara grupper om fyra för att kunna vandra vissa leder.

Icefields Parkway (vägen norrut till Jasper) är verkligen att rekommendera att åka och även Bow Valley Parkway från Lake Louise till Banff (pga alla djuren - den är dock stängd mellan vissa klockslag vissa tider på året just av hänsyn till djuren).

Ang. årstider så var vi där i juni, juli/augusti respektive första delen av september. Juni: mycket djurungar, men fortfarande is på vissa sjöar (inkl. Moraine Lake som även hade lägre vattennivå). Man ska komma ihåg att vägen till Moraine Lake är stängd under vinterhalvåret och öppnar någon gång i maj/juni beroende på snömängder (minns inte riktigt när). Juli/augusti: varmt, mycket djur, underbar blå färg på sjöarna, men inte mycket snö på bergstopparna. September: jag hade tänkt att det skulle vara sådan där fin pudersnö på bergen och lite kyligt i luften, men istället fick vi världens värmebölja med 30 grader! Snön kom inte förrän samma dag vi åkte ut till prärien.

Det kan jag också rekommendera - att besöka Dinosaur Provincial Park nära Brooks. Det är inte så långt bort i sammanhanget och naturen är fantastiskt vacker där. Myggmedel krävs dock sommartid.

Som du märker skulle jag kunna skriva spaltmeter om det här;) Hoppas det hjälpte dig lite iaf:)
 
Jag har varit där tre gånger, 2010, 2011 och 2013 (Moraine Lake är nog en av mina favoritplatser i världen). Det ligger en del bilder i mina tre album, Rocky Mountains. Finns även 3 blogginlägg med lite text, björnbilder m.m. Första gången flög vi till Vancouver och bilade till Lake Louise och tillbaka, andra gången flög vi till Edmonton, bilade till Jasper National Park och Mt. Robson Provincial Park (också verkligen värda att se) och sedan ned till Lake Louise och tillbaka via Brooks och Dinosaur Provincial Park och Calgary till Edmonton. Tredje gången flög vi till Calgary och körde till Lake Louise, men bodde även i Banff, nere i Waterton Lakes National Park och i Brooks igen.

Det finns alla möjliga typer av boenden. Vi ville ha ett hotell så vi bodde på Mountaineer Lodge i Lake Louise. Banff är större, men vi ville inte bo mitt inne i stan och så ville vi ha nära till Moraine Lake m.m. Sedan tror jag det är ännu billigare om man bor nere i Canmore. Det bästa är väl egentligen att man bor så man kan laga egen mat för restaurangerna är ganska dyra. I Mt. Robson Prov. Park bodde vi i stuga med självhushåll.

Det är stora parker ja, men många vackra platser är lätta att ta sig till med bil. Vi körde mycket eftersom vi bara var två och var alldeles för rädda för björnar och pumor för att vandra. Vilket var lite synd, när det finns så mycket fina vandringsstigar. Men vi är lite extra fjantiga också. I området kring Moraine Lake är det, åtminstone vissa tider, krav på att vara grupper om fyra för att kunna vandra vissa leder.

Icefields Parkway (vägen norrut till Jasper) är verkligen att rekommendera att åka och även Bow Valley Parkway från Lake Louise till Banff (pga alla djuren - den är dock stängd mellan vissa klockslag vissa tider på året just av hänsyn till djuren).

Ang. årstider så var vi där i juni, juli/augusti respektive första delen av september. Juni: mycket djurungar, men fortfarande is på vissa sjöar (inkl. Moraine Lake som även hade lägre vattennivå). Man ska komma ihåg att vägen till Moraine Lake är stängd under vinterhalvåret och öppnar någon gång i maj/juni beroende på snömängder (minns inte riktigt när). Juli/augusti: varmt, mycket djur, underbar blå färg på sjöarna, men inte mycket snö på bergstopparna. September: jag hade tänkt att det skulle vara sådan där fin pudersnö på bergen och lite kyligt i luften, men istället fick vi världens värmebölja med 30 grader! Snön kom inte förrän samma dag vi åkte ut till prärien.

Det kan jag också rekommendera - att besöka Dinosaur Provincial Park nära Brooks. Det är inte så långt bort i sammanhanget och naturen är fantastiskt vacker där. Myggmedel krävs dock sommartid.

Som du märker skulle jag kunna skriva spaltmeter om det här;) Hoppas det hjälpte dig lite iaf:)

tusen tack för ett bra och informativt svar. mycket nyttigt här. nej ja går också rädd för björn så jag tänker nog inte gå omkring helt själv i parkerna i så fall.
Nu är det inte ens säkert att jag ska åka dit men det vore kul :)

Har aldrig tänkt på eller rättare sagt, jag visste inte att det var massa snö och kallt där. jag gillar värme så det får bli under sommarmånaderna i så fall :)
jag kan tänka mig att hyra en kombi och sen bo i bilen ett par nätter, och några nätter på hotell. (gillar att resa billigt ) :)

Ska kika på dina bilder också
/andreas
 
tusen tack för ett bra och informativt svar. mycket nyttigt här. nej ja går också rädd för björn så jag tänker nog inte gå omkring helt själv i parkerna i så fall.
Nu är det inte ens säkert att jag ska åka dit men det vore kul :)

Har aldrig tänkt på eller rättare sagt, jag visste inte att det var massa snö och kallt där. jag gillar värme så det får bli under sommarmånaderna i så fall :)
jag kan tänka mig att hyra en kombi och sen bo i bilen ett par nätter, och några nätter på hotell. (gillar att resa billigt ) :)

Ska kika på dina bilder också
/andreas

Kul att kunna vara till hjälp:) Som Henrik skriver så finns det björnspray i affärerna, men man ska ju ha nerverna att använda den också;) Tvivlar på att jag skulle ha det...

Smart att bo i bilen, alltid roligt att kunna spara lite! Just det ja, på tal om utgifter: man behöver ett nationalparkspass för att få köra in i parkerna. Man kan köpa flera varianter, om jag minns rätt kostade årspasset en tusenlapp ungefär. Tror det är billigast om man är där ett par veckor.

Rekommenderar verkligen en resa dit, det är så häftigt:) Parks Canada har bra info också på sin hemsida om du inte redan tittat där: http://www.pc.gc.ca/eng/pn-np/ab/banff/index.aspx
 
Man kan gå på gruppvandring till en del härliga ställen med bl a Lake Louise som hub. Tycker naturen är maffigast runt Lake Louise. Man vandrar med fördel i grupp där då det finns en hel del björn. Man ändrade rekommendationerna ca 15 år sedan angående agerande vid nära möte med björn: svartbjörn - spela död (ängslig björnhona som skyddar ungar - var ofarlig). Grizzly - gör ljud, spela farlig - den kan se dig som mat. Jag kommer aldrig vara cool nog att artbestämma under stress. Därav är gruppvandring en bra idé. Vad jag minns bokas detta från vandrarhemmet. Ställen längs Icefields Parkway är väldigt populära under sommaren boka ffa vandrarhem i god tid.

Sevärdheter på egen hand inkluderar Morraine Lake och Lake Louise samt Maligne Lake (denna är nära Jasper. Man kan hyra kanot men den kända Spirit Island i sjön är över 1 mil i kanot så ha gott om tid.

En helt fantastisk vandring nära Lake Louise är Lake O'Hara men man måste boka bussen dit från motorvägen i god tid. För att begränsa naturpåverkan kan man inte köra bil till sjön där vandri gslederna avgår. Det är väl ca 1/2 mil till sjön från motorvägen.

Jag föreslår också en ca tre timmars resa från Banff in i Alberta till the badlands och vad jag minns som Dinosaur Provincial Park med en stor grund canyon mitt i prärielandskapet.

Egentligen är en fmygresa till Vancouver och åter från Calgary eller tvärt om bra så man även kan se Vancouvers omnejd inkl vandring vid Mt Seymour nära Vancouver och Vancouver Island med bl a enorma träd nära Nanaimo dit bilfärjan går. Resan mellan Lake Louise och Vancouver är ca 10h om man tar betalvägen. Görs på en dag.

(Växte upp i Kanada men på atlantsidan)
 
Svartbjörn vs. grizzlybjörn

Jag kommer aldrig vara cool nog att artbestämma under stress.
Skillnaden i storlek är i allmänhet rätt markant. Svartbjörn är dessutom mycket mörkare (därav namnet).

Svartbjörn är knappast farlig för människor (som inte lockar med mat) om det inte är ungar inblandade (som du antyder), medan grizzlybjörn är bra att undvika närkontakt med överhuvudtaget.

Egentligen är en fmygresa till Vancouver och åter från Calgary eller tvärt om bra så man även kan se Vancouvers omnejd inkl vandring vid Mt Seymour nära Vancouver och Vancouver Island med bl a enorma träd nära Nanaimo dit bilfärjan går. Resan mellan Lake Louise och Vancouver är ca 10h om man tar betalvägen. Görs på en dag.
Åtminstone förr gick det tåg (i allmänhet bara en motorvagn) mellan Victoria och Courtenay (med stopp i Nanaimo). En mycket trevlig resa för den som inte är höjdrädd (man åker över minst en hög bro med dosering och "tåget" stannar förstås mitt på för att alla ska kunna njuta av utsikten. :)
Vet ej om den linjen fortfarande finns.

Om man sen tar sig från Courtenay med bil till norra Vancouver Island så kan man åka på björnsafari med båt till en fjord på fastlandet. Under båtfärden har man stor chans att se delfiner, mycket stor chans att se örnar samt en viss chans att se knölval.

Väl framme längst in i fjorden kommer man mycket nära björnarna i båt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.