Jag har varit där tre gånger, 2010, 2011 och 2013 (Moraine Lake är nog en av mina favoritplatser i världen). Det ligger en del bilder i mina tre album, Rocky Mountains. Finns även 3 blogginlägg med lite text, björnbilder m.m. Första gången flög vi till Vancouver och bilade till Lake Louise och tillbaka, andra gången flög vi till Edmonton, bilade till Jasper National Park och Mt. Robson Provincial Park (också verkligen värda att se) och sedan ned till Lake Louise och tillbaka via Brooks och Dinosaur Provincial Park och Calgary till Edmonton. Tredje gången flög vi till Calgary och körde till Lake Louise, men bodde även i Banff, nere i Waterton Lakes National Park och i Brooks igen.
Det finns alla möjliga typer av boenden. Vi ville ha ett hotell så vi bodde på Mountaineer Lodge i Lake Louise. Banff är större, men vi ville inte bo mitt inne i stan och så ville vi ha nära till Moraine Lake m.m. Sedan tror jag det är ännu billigare om man bor nere i Canmore. Det bästa är väl egentligen att man bor så man kan laga egen mat för restaurangerna är ganska dyra. I Mt. Robson Prov. Park bodde vi i stuga med självhushåll.
Det är stora parker ja, men många vackra platser är lätta att ta sig till med bil. Vi körde mycket eftersom vi bara var två och var alldeles för rädda för björnar och pumor för att vandra. Vilket var lite synd, när det finns så mycket fina vandringsstigar. Men vi är lite extra fjantiga också. I området kring Moraine Lake är det, åtminstone vissa tider, krav på att vara grupper om fyra för att kunna vandra vissa leder.
Icefields Parkway (vägen norrut till Jasper) är verkligen att rekommendera att åka och även Bow Valley Parkway från Lake Louise till Banff (pga alla djuren - den är dock stängd mellan vissa klockslag vissa tider på året just av hänsyn till djuren).
Ang. årstider så var vi där i juni, juli/augusti respektive första delen av september. Juni: mycket djurungar, men fortfarande is på vissa sjöar (inkl. Moraine Lake som även hade lägre vattennivå). Man ska komma ihåg att vägen till Moraine Lake är stängd under vinterhalvåret och öppnar någon gång i maj/juni beroende på snömängder (minns inte riktigt när). Juli/augusti: varmt, mycket djur, underbar blå färg på sjöarna, men inte mycket snö på bergstopparna. September: jag hade tänkt att det skulle vara sådan där fin pudersnö på bergen och lite kyligt i luften, men istället fick vi världens värmebölja med 30 grader! Snön kom inte förrän samma dag vi åkte ut till prärien.
Det kan jag också rekommendera - att besöka Dinosaur Provincial Park nära Brooks. Det är inte så långt bort i sammanhanget och naturen är fantastiskt vacker där. Myggmedel krävs dock sommartid.
Som du märker skulle jag kunna skriva spaltmeter om det här
Hoppas det hjälpte dig lite iaf