Annons

Montering i ram, på riktigt ej data....

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Hallå !

Har sökt igenom detta forum på det tema detta gäller, finner en mängd svar och kanske är det problemet.

Jag vill ju bara ha sanningen :)

Så här ligger det till :

Jag ska ge bort fotografier i julklapp till mina kära familjemedlemmar som upptäckt att jag faktiskt fotograferar !
Dom får bilder i storleken 18x24, jag har till dessa köpt ett passepartout-ark 100x70 som jag delat upp i 4 delar, således 35x50.

Frågan lyder (och den kan kanske förefalla dum), finns det standardramar i storlek 30x40 och är detta ett mått att rekomender med tanke på bildstorleken (18x24) ??

Har läst att Gallerix tillhandahåller diverse tingstar inom detta område, såväl papper som ramar, men jag gissar att ramarna har en plexiskiva snarare än glas. Spelar det någon roll ?
Bilderna är framtagna efter en arkivbeständighets procedur och dessutom tonade i selen, så de ska nog hålla några år......Kan plexi skada bilden ändå ?

Tacksam för svar, Axel
 
Gallerix m fl!

Gallerix har olika varianter av ramar i de flesta standardstorlekar, bl a 30x40. Med riktigt glas, inte plast (plexiglas).

Gallerix har även syrafria passepartouter, som passar till fotografier med standardmått, i ramar av standardstorlek.

Kommer inte ihåg exekt vilka kombinationer som finns, vet att jag själv har köpt med yttermått 30x40 och innermått passande 20x30 (är ju några mm mindre för att dölja fotokanten). Om passepartouter för 18x24-foton finns i just 30x40 yttermått är jag inte tvärsäker på, men det känns väl inte helt orimligt?

Billigt och enkelt om man har ett foto av standardmått, bara att hugga en passande passepartout och en standardram :)

Fast nu hade du ju visserligen köpt ett passepartout-ark, men till en annan gång... ;-)

(Även andra ställen som tex varuhus eller pappershandel brukar ha visst utbud av ramar och passepartouter.)

//Boel
 
30x40 är en standardstorlek på ramar. Kolla på Ikea, dom har många fina ramar.
Vill du ha glas är det bara att gå till glasmästaren.

När jag monterar bilder så brukar jag använda samma mått på ovansidan som sidorna, måttet under bilden blir då i regel lite större, men det ger ett bättre utseende och "bilden vilar på botten" hela presentationen blir bättre.

Om du tejpar bilden, tejpa då bara en sida.
Ofta ser man bilder som liksom bubblar upp ur passepartouen när dom har tejpats på alla 4 sidor.

Svart är populärt men efter några månader är i regel alla svarta mer gråa än svarta.
En vit passepartoue med ett mycket svagt stänk av någon annan färg i är bättre.
 
hasse lundberg skrev:
När jag monterar bilder så brukar jag använda samma mått på ovansidan som sidorna, måttet under bilden blir då i regel lite större, men det ger ett bättre utseende och "bilden vilar på botten" hela presentationen blir bättre. [/B]

Exakt!

Jag testade detta och det blev en helt annan känsla än att ha lika mycket uppe och nere.

/Patrik
 
Hur är de färdiga passepartouterna? Är de dubbla så man öppnar dem som en bok eller är det bara ett enkelt ark?

Kan man på ställen som Gallerix måttbeställa passepartouter ifall man vill rama själv och har en udda kopiestorlek som skall sättas i standardram?
 
Passepartouterna är bara ett ark. Och Gallerix kan skära till måttbeställda dito precis som du vill ha dem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.