Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Monterad canvas hos proformat.se?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
http://www.proformat.se/material_canvas.php

Någon som testat?

Man får alltså, vad jag förstått, bilden färdigmonterad så att det blir en sån där liten några centimeter tjock "klump" som man hänger på väggen som den är?

Vad menar dom med "Vit kant runt bilden ingår"?
Och vad kan montering standard 18mm respektive dubbel 36mm innebära? Bara olika tjocklek?
Usch, kan ju ingenting om canvas jag :D

Vore trevligt om nån testat dom, för jag har aldrig printat canvas förr. Vet heller inte vad som gäller för färgerna vid canvastryck...vill ju inte beställa ett gäng bilder där alla blivit jättegröna eller nåt :D

Tack :)

Tjo!

Är oxå på gång att beställa från proformat.

Har som sagt inte testat än, men som jag förstår det som är 18 resp. 36 mm tjockleken på ramen. Alltså hur mycket den kommer att stå ut från väggen så att säga.

Om jag dessutom förstår kant-grejen rätt så är det så att man kan både få printat runt hela kilramen eller vitt på kanterna om du förstår. Sedan antar jag att det vita är en slags spännmån man får för att passa in bilden på kilramen så att säga.

Det jag har läst mig till är de flesta som använt deras tjänster nöjda - mycket nöjda.

Ja det blev kanske lite svårförståerligt vad jag menar, men du kanske förstår ändå...

// Daniel

Mmm....är nog som du säger.
Synd jag inte testat canvas tidigare....fick in en order som tydligen helst ska va på canvas, men jag har ju aldrig provat så vet inte om jag törs beställa flera på en gång.

Jaja, det är mitt problem. Ville bara höra lite hur det funkar, och om folk blir nöjda och allt funkar bra hos just denna leverantör.
Vill ju ha färdigmonterat om jag beställer nåt...iallafall tills jag eventuellt lär mig montera på sån där kilram (kallas det väl?) själv.

Var köper man såna där ramar...eller kan man tom köpa delar och lätt såga/spika/limma till sin egen speciella storlek? Tex 40x54 om man vill ha 4:3 format i den storleken.

Ofta kan man ju välja precis vilket printformat man vill på canvas, men lär ju va svårt att hitta färdigsnickrade ramar till alla de måtten.

Om det nu är möjligt att själv spika ihop en ram och montera (häftpistol på baksidan antar jag?) som glad amatör?

Du har inte övervägt att ringa ProFormat och fråga? De är mycket serviceminded och svarar gärna på dina frågor.

Classe har kil-ramar och konstnärsbutiker har dem i "byggsats". Dekorima har säkert.

Sebastianr skrev:
http://www.proformat.se/material_canvas.php

Någon som testat?

Man får alltså, vad jag förstått, bilden färdigmonterad så att det blir en sån där liten några centimeter tjock "klump" som man hänger på väggen som den är?

Vad menar dom med "Vit kant runt bilden ingår"?
Och vad kan montering standard 18mm respektive dubbel 36mm innebära? Bara olika tjocklek?
Usch, kan ju ingenting om canvas jag :D

Vore trevligt om nån testat dom, för jag har aldrig printat canvas förr. Vet heller inte vad som gäller för färgerna vid canvastryck...vill ju inte beställa ett gäng bilder där alla blivit jättegröna eller nåt :D

Tack :)
Jag har två st canvas från Proformat.
Den vita kanten är på kortsidorna, bilden "beskärs" alltså inte av dom 36 mm som ramer tar.
Jag har fått fina tryck från dom med bra färger, och kan rekomendera Proformat, som i.o.f.s är det enda jag testat.

Ok, tackar så mycket :)

Jo jag såg nyss att Classe har färdiga ramar, i mycket udda mått.
Såg en intressant som var väldigt nära 4:3 dock, en 36x42cm.

Undrar nu dock, trots topic på tråden, hur Crimsons canvas blir? Eller framförallt, vad har dom för beständighet?
Proformat nämner ju runt 70år, medans Crimson har jag inte hittat någon sådan info hos.

Kan ju ringa och fråga antar jag, men står inget på sidan är det ju inte säkert att det man får höra i telefon nödvändigtvis är helt sant.

Angående montering, är det lätt att spänna upp duken själv och häfta, för man häftar väl, på baksidan av ramen?
Är det proffsarbete som kräver inlärning, eller är det bara att köra på och man lyckas direkt?

Vet inte om tyget är elastiskt eller inte, och hur hårt man ska spänna i så fall.

Vi har monterat Crimsons canvas på Classes ramar. Lite puligt (eftersom vi valde en väldigt liten storlek) men helt OK resultat.

Vi tänkte inte på att anpassa storleken till ramens tjocklek och fick vita sidor. Det ser lite halvtrist ut, framför allt om motivet är färgstarkt. När jag beställer nästa omgång ska jag försöka få motiv även ut i kanterna.

freka586 skrev:
Vi har monterat Crimsons canvas på Classes ramar. Lite puligt (eftersom vi valde en väldigt liten storlek) men helt OK resultat.

Vi tänkte inte på att anpassa storleken till ramens tjocklek och fick vita sidor. Det ser lite halvtrist ut, framför allt om motivet är färgstarkt. När jag beställer nästa omgång ska jag försöka få motiv även ut i kanterna.
Ok, tack för svaret :)
Du vet inget om beständigheten va?

Det ser alltså INTE bra ut med vitt tyg runtom? Jag trodde det skulle göra det, plus att man ju då slipper riskera att klippa en tight bild.
Hmmm...nån mer som har synpunkter på vitt runt ramen?
Kan väl köpa smalast möjliga ram så det bara blir 1-2cm "bild utanför bilden", men blir ju ändå många bilder som man får skippa att printa för att bilden helt enkelt inte räcker till.

Jag har mina på en (kalk)vit vägg, så den vita kanten passar bra där, så jag tror att det beror på bild och vägg på vad som passar var, smaksak helt enkelt.

kiwawa skrev:
Jag har mina på en (kalk)vit vägg, så den vita kanten passar bra där, så jag tror att det beror på bild och vägg på vad som passar var, smaksak helt enkelt.
Ja, om ingen dyker upp och säger något annat så får vi väl utgå från det.
Verkar dock hyfsat vanligt att man printar även på kanten, vilket ju måste betyda att man får fota med canvas i åtanke från början, och lämna extra luft runt bilden.

Tex ser jag nu att det på classes kilramar står såhär: "Måtten är i cm och anger kilram inklusive uppspänd duk."
Alltså tänker sig iallafall dom att man ska måla på hela duken, inklusive det som hamnar runt kanten på sidorna. Har även sett såna på Åhlens, där det var motiv runt kanten med.

I konstnärsbutiker köper man kilramar i i valfria längder (hela cm) och kan alltså sätta ihop vilka format man vill.

Beroende på motiv och vägg så kan det vara snyggare med en svart ram runt motivet istället för vitt. Lägg ramen i Ps och ta till lite extra så den räcker runt kanten.

Det är viktigt att spänna canvasen hårt och rätt. använd häftpistol och dra hårt.
Mitt på långsidan, mitt på andra långsidan, mitt på kortsidan, mitt på andra kortsidan. Och så jobbar man sig successivt ut mot hörnen. Hörnen är lite pilliga att få snygga. tänk på att lägga vecken så de är neråt och uppåt på tavlan, de syns mer på sidorna.

Snyggast är dock att sätta en list på sidorna. Antingen en lite dyrare tavellist eller en trälist från brädgården.

Stina.D skrev:
I konstnärsbutiker köper man kilramar i i valfria längder (hela cm) och kan alltså sätta ihop vilka format man vill.

Beroende på motiv och vägg så kan det vara snyggare med en svart ram runt motivet istället för vitt. Lägg ramen i Ps och ta till lite extra så den räcker runt kanten.

Det är viktigt att spänna canvasen hårt och rätt. använd häftpistol och dra hårt.
Mitt på långsidan, mitt på andra långsidan, mitt på kortsidan, mitt på andra kortsidan. Och så jobbar man sig successivt ut mot hörnen. Hörnen är lite pilliga att få snygga. tänk på att lägga vecken så de är neråt och uppåt på tavlan, de syns mer på sidorna.

Snyggast är dock att sätta en list på sidorna. Antingen en lite dyrare tavellist eller en trälist från brädgården.
Tack så jättemycket, du verkar kunna detta :)

Brukar du själv alltså aldrig göra så som tydligen brukligt är, nämligen låta bilden fortsätta runt kanterna?

Trälist runt istället....hmmm....det låter lite som att det kommer se ut som nåt man gjort i slöjden eller så...lite för träigt och hemmasnickrat menar jag? Om man inte har nån snyg trälist då som passar perfekt i mått och så...var man nu hittar såna?

Angående spänna duken.
Ska man vika den runt enbart långsidorna först, linjera i överkant (eller kanske så bilden är aningen utanför ramen eftersom man sedan stretchar), fästa med häftpistol, sedan dra lagom mycket vid andra långsidan tills det verkar bra och så häfta fast där med. Sen samma på kortsidorna, och så fixa hörnen.
Nåt sånt eller?
Borde va en "pain in the ass" om man ska köra med vit kant att få kanten precis i linje med ramen. Vad säger du som har gjort detta, är det nästintill orimligt pill att få kant i kant så, och lister runt är ett måste?

Tack igen :)

Stina, jag måste bara fråga, menar du millimetertunna lister, eller tänker du tjockare saker som man sågar 45 graders vinkel i hörnen och sätter ihop till en vanlig tavelram...vilket borde vara ganska svårt att få snyggt.

Har du något foto att bidra med på hur du menar, och hur resultatet blir?

Sebastianr skrev:

Angående spänna duken.
Ska man vika den runt enbart långsidorna först, linjera i överkant (eller kanske så bilden är aningen utanför ramen eftersom man sedan stretchar), fästa med häftpistol, sedan dra lagom mycket vid andra långsidan tills det verkar bra och så häfta fast där med. Sen samma på kortsidorna, och så fixa hörnen.
Nåt sånt eller?
Borde va en "pain in the ass" om man ska köra med vit kant att få kanten precis i linje med ramen. Vad säger du som har gjort detta, är det nästintill orimligt pill att få kant i kant så, och lister runt är ett måste?

Hej

Poängen är egentligen inte hur hårt du spänner utan snarare att du spänner jämnt hela vägen. I slutändan kan man sedan knacka ut kilramen med hjälp av kilarna på baksidan så att duken sträcks ännu hårdare. Någon vecka efter monteringen kan det vara en bra idé att knacka ut kilarna lite till eftersom både träet och duken rör sig.

Det här med vit gavel på ramen kan absolut vara ett jobbigt scenario om man inte planerat lite innan. Kilram finns i hela cm, tipset är att printa canvasen exepelvis 50,2 X 75,2 cm så riskerar man inte man lägger det snett och det blir en vit skarv framåt. Om du däremot printar en bild som blir exempelvis 50 x 74,7 cm så får du lite problem att montera, dels för att det blir för mycket på långsidan och precis på håret på kortsidan.

Vit gavel kan se lite klent ut på den smalare ramen men om man väljer den djupare 36mm ramen ser det absolut inte trist ut. Som Janne säger beror det förstås lite på var bilden ska hänga.
Ju tightare man komponerat bilden dess svårare blir det att vika runt gaveln men många bilder kan man ofta arbeta ut bakgrunden med hjälp av klonstämpel och lagningspensel i Photoshop. Är man duktig går det utmärkt utan att det syns. Flertalet av dina egna bilder skulle fungera att göra så med.

Hoppas det var några svar som hjälpte till.

/Lennie

Lennie skrev:
Hej

Poängen är egentligen inte hur hårt du spänner utan snarare att du spänner jämnt hela vägen. I slutändan kan man sedan knacka ut kilramen med hjälp av kilarna på baksidan så att duken sträcks ännu hårdare. Någon vecka efter monteringen kan det vara en bra idé att knacka ut kilarna lite till eftersom både träet och duken rör sig.

Det här med vit gavel på ramen kan absolut vara ett jobbigt scenario om man inte planerat lite innan. Kilram finns i hela cm, tipset är att printa canvasen exepelvis 50,2 X 75,2 cm så riskerar man inte man lägger det snett och det blir en vit skarv framåt. Om du däremot printar en bild som blir exempelvis 50 x 74,7 cm så får du lite problem att montera, dels för att det blir för mycket på långsidan och precis på håret på kortsidan.

Vit gavel kan se lite klent ut på den smalare ramen men om man väljer den djupare 36mm ramen ser det absolut inte trist ut. Som Janne säger beror det förstås lite på var bilden ska hänga.
Ju tightare man komponerat bilden dess svårare blir det att vika runt gaveln men många bilder kan man ofta arbeta ut bakgrunden med hjälp av klonstämpel och lagningspensel i Photoshop. Är man duktig går det utmärkt utan att det syns. Flertalet av dina egna bilder skulle fungera att göra så med.

Hoppas det var några svar som hjälpte till.

/Lennie
Jodå, tack så mycket.
Är inte med på det där med måtten dock, vad du fick 50,2 och 74,7 ifrån tex. Så stort har jag då inte tänkt att printa.
Men som du säger, det borde vara svårt att få kanten precis rätt, och ännu värre så om det hela efterdrar sig och man ska kompensera efter en vecka och hamra lite mer på kilarna....usch, vet inte om jag vill längre :D

Klona ut bilderna (vilket jag avskyr men för kanterna på en ram är det ju sak samma) kan ju funka på många bilder, men långtifrån alla.

Tror de enda hållbara alternativen kanske är att klona där det går, köra med sån där trälist som Stina skrev (även om jag inte riktigt förstår hur eller hur det ser ut), eller faktiskt stoppa skiten i en riktig tavelram. Sådana har jag dock aldrig sett till salu i någon affär, och att hitta en som passar till just den storleken på kilram man har köpt lär ju va en på miljonen.

Custom-made i ramaffär lär va svindyrt så det kan vi ju skippa direkt.

Sebastianr skrev:
Jodå, tack så mycket.
Är inte med på det där med måtten dock, vad du fick 50,2 och 74,7 ifrån

Det var bara ett exempel :) Mått tagna rakt ur luften. säg 30 x 45 cm istället så är tipset att göra den 2 mm större än kilramen på varje sida så man får lite marginal. Då slipper man krånglet med att passa in exakt längs kanten och får lätt ett snyggt resultat.

Tror de enda hållbara alternativen kanske är att klona där det går, köra med sån där trälist som Stina skrev (även om jag inte riktigt förstår hur eller hur det ser ut)

Jag tror hon menar vanlig ramlist som finns i mängder av utföranden, färger osv hos rammakare.

Jo men då är jag med :)
Men det borde ändå vara millimeterprecision som gäller, för man vill nog inte ha 1mm vit kant på framsidan, men heller inte 2-3mm som går över på sidorna och stör det vita där.
Borde va nästintill omöjligt med allt spännande av duken och sådant.

Eftersom riktiga tavelramar antagligen inte finns i rätt mått, och att få en custom gjord lär kosta skjortan, så är det väl såna där tavellister jag bör kolla upp.
Hoppas nån kan ge mig mer info om sådana...kanske någon exempelbild på hur de ser ut, och kanske hur man fäster dom på sidorna. Vanligt lim lär ju inte va bra för bildens beständighet tex.

Tack för hjälpen alla :)

Resonemanget kring Canvas presenteras onödigt komplicerat, tycker jag.

Canvas är väl vanlig målarduk för oljemålning. Som jag ser det är det inte typiskt för fotografi utan mer att man vill efterlikna en oljemålning och dess struktur. Hur en oljemålning i sin ram fungerar är väl allmänt bekant. Det är förstås inte annorlunda när det gäller ett fotografi. Runtom behövs en tavelram/list. Själv skulle jag ta en enkel tavellist (kolla i en ramaffär hur dom ser ut) och såga till i en geringslåda (finns ganska billiga) så får man snygga, gerade hörn med exakt mått efter spännramen. Hur listen brukar fästas ser man om tittar på baksidan av en oljemålning (stift, nubb eller så).

Sen hör det inte hit, men jag tycker fotografi passar bäst att ramas med passepartout (undre marginalen lite bredare) bakom glas. Eller också enkelt monterad utfallande på en cellplastskiva, så den kommer ut en bit från väggen. Det framhäver fotografiet bäst, tycker jag. Men jag är lite gammalmodig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar