Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montera i passepartou – tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

Stina.D

Aktiv medlem
Hej!

Jag har skurit till och monterat ett antal bilder i passepartou. Tycker det är svårt att få till det riktigt plant, bilden buktar sig. Någon som har tips på hur man gör för att få det bra?

Kör med tjock, syrafri papp i passepartoun som jag skär till själv och syrafria klisterremsor som jag blöter med en svamp. Fotopappret är bland annat Epson Watercolor A3+.

Glad för alla tips om inramning!
Stina

Bilden ska inte klistras fast i passepartouten. Den ska fästas i överkant på isoleringen. Isoleringen är den syrafria buffrade kartongen som sitter mellan bilden och bakstycket. Använder man syrafritt bakstycke kan man hoppa över isoleringen om bilden inte är unik.

För att bilden inte ska åka runt limmar man ihop isolering och passapartout i vänsterkanten med syrafri klisterremsa.

Hur länge skall bilden finnas?

Normalt när jag tävlar med en bild så tejpar jag fast den direkt på passepartouten. Tejpar alltså runt om och sträcker på bilden.

Sedan tejpas bakstycket fast.

Till detta använder jag varken syrafri tejp eller bakstycke men bilderna skall bara max hålla i ett år.

Annars kan man montera bilden på ett syrafritt bakstycke mha addhesiv. Det blir garanterat lika plant som bakstycket. Sedan tejpas det ihop med passepartouten som Per beskriver.

Det kanske kommer därifrån, det är ju oftast klart enklare att öppna något åt det håller, den biten sitter i ryggmärgen på dom flesta. Iaf i västvärlden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar