Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montera foton på MDF-platta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Hej!

Jag har monterat ett antal fotografier (34x50 cm) på 6mm MDF-platta som jag målat vit på kanter och baksida. För att fästa fotot har jag använt permanent spraylim för fotomontering (syrafritt).

Jag har blivit mycket nöjd över resultatet. Skitsnyggt blir det! Ser ut som en riktig laminering! Skitsnygga kanter och lagom tyngd i bilden.

MEN! Vad tror ni om dessa fotons chanser att överleva tidens tand? Jag menar MDF-platta är väl knappast syrafri? Eller?

Kan det vara så att limmet skyddar bilden eller kommer MDF-plattan att äta upp bilden ändå? och vad händer? Bleks färgerna eller?

Var kan jag läsa mer om MDF tekniken?

...och slutligen! Har du nåt tips på alternativa fotomonteringar? Jag är ute efter ett laminerat intryck, och det ska helst inte vara så dyrt... Gipsplatta kanske? Eller sån där skyltkartong? Hur monterar du dina bilder?

//Eric Davidsson

jag spånar på at göra nått med glas....
Vill inte gå in i detalj på vad jag har tänkt mig, då jag kanske ska sälja en slutprodukt...

Annars har jag även funderat på att scanna en bild och be ett tryckeri i Växjö där jag har kontakter att printa ut det på ett hyffsat väderbeständigt tyg ochha som gobeläng. De kan trycka i upp till 2m brett och hur långt som du vill.

Och sen kan man ju göra en bild rulle i klassisk kinesisk/japansk stil. Men då får du nog använda ett felxibelt papper eller tunt papper.

ajg vet inte om du är digitalare eller analogare i ditt förfarande. Digitalt kan du ju göra nästan vadsomhelst, men analogt är lite mer en utmaning.

C.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar