Annons

montera bilder på mdf

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Tjena.

Jag ska montera några bilder på 6 mm MDF. Jag vill ha det monterat på en skiva och MDF är billigare och formsäkrare än tex kapa.

Monterade samma bilder på likadan MDF i höstas med spraylim. Nu när jag plockade fram dom inför en ny utställning har bilderna blivit bubbliga.
Bilderna har stått i ett källarutrymme utanför mörkrummet där det är ganska fuktigt och har vart väldigt varmt i sommar så min teori är att bilderna har svällt lite och limmet har släppt här och där.

Bilderna är ganska stora. 60x120 cm.

Nu funderar jag på alternativ monteringsmetod. Är det någon som har erfarenhet och tips? Jag funderar på tapetklister som väl måste vara ganska elastiskt med tanke på hur mycket en tapet sväller vid fuktning.

jag kör mina stora bilder på kapa i tex 200x72 cm o dom har hållt sig utan skevningar etc o vissa är 10 år gamla som denna bild :)
mdf är jag tveksam till eftersom det är trä o det funkar ungefär lika bra som att lägga kakel på mdf det spricker därför kör man gips under. Jag antar att det alltid finns fukt kvar i mdf som gör att det blir bubblor.

Bilagor

• tavla.jpg
    tavla.jpg
    14.4 KB · Visningar: 1,182
ofan.

Strömholm monterade ju bilder på masonit på 50talet som fortfarande ställs ut. Men det är nog som du säjer.

Kapa är ju lite väl dyrt tycker jag. Iallafall om man köper av fotolabb. är det någon som har tips på ställen som har skivor större än 70x100?

Köper du självhäftande eller monterar du med spraylim?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar