Annons

Monopod - hjälp mig djungeln!

Produkter
(logga in för att koppla)

Wande

Avslutat medlemskap
Hej sportfotografer,

Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta en monopod som passar mina behov. Jag tycker det finns alldeles för många alternativ och känner mig lite förvirrad. :)

Jag fotar mycket hockey med en D300 och ett Nikon 70-200 f/2.8, men kommer även i framtiden behöva använda stativet med ett fast 300mm. Jag måste erkänna att jag inte trodde jag skulle behöva en monopod till 70-200, men mjölksyran brukar komma i tredje perioden. :)

Några tips?

EDIT: Kan hända att det i framtiden blir en tyngre kamera likt D3:an + ett fast 300mm som kommer hänga på pinnen.

/Wande

Jag fotar också en del Hockey.. Letar ett monopod jag med, fast mest för att mitt objektiv saknar Bildstabilisator.. Själv tänkte jag köpa ett Dörr Profi 4 monopod.

Vilken monopod man väljer beror mest på hur man använder den. Om du kommer att använda den stående är det viktigt att den är tillräckligt lång -- högst 20-25 cm kortare (inkl ev kulled) än kroppslängden. Om du reser och/eller bär den mycket kan den hopfällda längden och vikten vara viktiga. Ska man bara sitta still på en idrottsarena klarar man sig utmärkt med en billig tredelad pinne från t ex Manfrotto.

Vilken monopod man väljer beror mest på hur man använder den. Om du kommer att använda den stående är det viktigt att den är tillräckligt lång -- högst 20-25 cm kortare (inkl ev kulled) än kroppslängden. Om du reser och/eller bär den mycket kan den hopfällda längden och vikten vara viktiga. Ska man bara sitta still på en idrottsarena klarar man sig utmärkt med en billig tredelad pinne från t ex Manfrotto.

Okej, tack för svaret!

Jag är 1,80cm lång och fotar 95% av sportbilderna liggande så jag borde klarar mig med detta stativ. Se nedan. Vad tror ni?

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559572

Behöver du verkligen ett enbenstativ om du tar 95% av bilderna liggandes? Tror inte de gör så korta stativ...

:D :D :D
kunde inte låta bli :D

Det där med tilthuvud eller kulled är nog mest en smaksak. Själv tycker jag tilthuvudet har många fördelar: lättare, mindre, enklare att hantera och ger precis så mycket flexibilitet jag behöver. Att det sen kostar en tusenlapp eller två mindre än en anständig kulled är förstås inte oväsentligt...

Jag fotar också en del Hockey.. Letar ett monopod jag med, fast mest för att mitt objektiv saknar Bildstabilisator.. Själv tänkte jag köpa ett Dörr Profi 4 monopod.
Låter lite som om du har problem med oskärpa i dina bilder.
Troligen rörelseoskärpa.
Det avhjälps vare sig av bildstabilisering eller monopod.
Utan med rätt inställningar, och objektiv som är tillräckligt ljusstarka.

Om du ska undvika rörelseoskärpa på hockey så behöver du slutartider på 1/500 eller snabbare. (1/400 kan funka som kompromiss, men kommer att ge en viss rörelseoskärpa i vissa sammanhang).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar