Annons

Momsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Ponera att jag har en egen firma och vill sälja en utskriven bild för 100 kr + moms + utskriftkostnad till en kund. Låt oss säga att det är Fujifilm som skriver ut bilden åt mig och det kostar 10 kr (inklusive moms). Ska jag då ta betalt av min kund

a) 100 kr + moms + utskriftskostnad = 100 + 25 + 10 = 135 kr

eller

b) 100 kr + 10 kr + moms = 110 + 37,50 = 137,50

?

Momsen räknar man alltid ut sist. Om du inte vill ha något påslag alls på ditt inköp (utskriften från Fuji) så summerar du allt (utan moms) och lägger sedan på momsen. Alltså (100+8)*1,25=135.

137,50

Räkna ut vad du vill ha för bilden (inkl. papper, porto, emballage och allt vad det kan vara)

När du fått fram ett pris på "produkten" så lägger du på momsen på detta.

Om jag printar ut något till mina kunder så inkluderar jag utskriftkostnad i priset och skall således momsas.

Dvs. alternativ B.

Mats

Skulle nog säga det senare alternativet....sen så avrundar vi uppåt till en jämn och fin summa ...140kr. Som hittat!

(Personligen börjar jag alltid med vad jag faktiskt får lägga ut för att få till bilden givetvis inkl moms eftersom jag faktiskt måste ligga ute med momsen. Sedan gör jag påslaget samt lägger till moms.)

Mvh Mikael

Du kan göra hur du vill efgersom det är du som prissätter, men Michaels variant lägger i princip moms på momsen.

De två andra varianterna

(100+ utskriv ex moms)*moms

och

100*moms + 10

blir samma sak

Mikael Ångström skrev:
Skulle nog säga det senare alternativet....sen så avrundar vi uppåt till en jämn och fin summa ...140kr. Som hittat!

(Personligen börjar jag alltid med vad jag faktiskt får lägga ut för att få till bilden givetvis inkl moms eftersom jag faktiskt måste ligga ute med momsen. Sedan gör jag påslaget samt lägger till moms.)

Mvh Mikael

Moms lägger man bara på en gång. Kunden ska inte betala moms på din moms. Det är ett utlägg, inte en kostnad.

Men, som sagt, du är ju fri att sätta vilket pris som helst. Men se det som att du har minst 25 % påslag på inköp.

Tack för alla svar. Eftersom jag inte har egen firma, utan när detta fall en gång (kanske) blir verklighet fakturerar jag via Frilansfinans. Jag kan därmed inte dra av momsutgifter, och således åker den stackars kunden på att betala moms på moms. Hade det rört sig om stora summor hade jag hittat ett annat alternativ, men nu är det ju småpengar så det får bli så.

Moms på moms är inte bra.

Hr dålig koll på hur man specificerar fakturan hos Frilansfinans men jag misstänker att man anger artikelrader och belopp före moms.

Är det inte så enkelt att du får debitera för kopian ex. moms så att de sen lägger på allt i slutet?

Har nu kollat på Frilansfinans och du skall ange följande i fakturan:

Arbete + Utskrift (exkl. moms) 108:-

Kunden får betala 108:- + moms till FF och med omräkningsnyckeln 2.05 så får du in 52:- på ditt konto när alla avgifter och sånt är betalda.

Frilansfinans kalkylator

Magnus,Ola: Så är det...anser mig vara rättad.

//Inte momskung i alla fall...blir till att studera lite momsregler tror jag (för det är så jäkla kul) *garvar*

ANNONS