Annons

Momsavdrag, Förlust kontra inkomst av tjänst?

Produkter
(logga in för att koppla)

kmsellin

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en fundering på att starta upp enskild firma med inriktning på bland annat foto.

Har några frågor som nån kanske har praktisk erfarenhet av.

Har varit på informationsträff med skatteverkert och fått en del information med.

1. Har ni nån praktisk erfarenhet av att köpa utr utanför EU och dra moms samt tull och liknande? Vad jag har förstått så kan man dra import momsen som vanlig ingående moms. Samt ta frakt och tull som kostnader i bolaget.

2. Första året blir med största sannolikhet ett förlust år. Men om man har FA-skattesedel så har jag fått information om att man får kvitta förlusten från firman mot inkomst av kapital, alltså från bruttolönen från sitt vanliga jobb. Max 100 000kr/år i 5 år.

3. Hur lång avskrivning har ni haft på eran fotoutr. Jag vet att man skriver av 25% av värdet varje år men efter 5 år är ju en fotoutr värd mer eller mindre noll kronor.

Tacksam för svar och lite åsikter eller övriga tips!

/Mattias
 
Inkomst av kapital är inte det samma som bruttolönen från ditt vanliga jobb. Inkomst av kapital är precis som det låter, inkomster man fått av sitt kapital. Exempelvis ränteinkomster, aktieutdelning m.m.
 
Jag kan bara svara på din fråga nr 2. Ja, du kan dra din förlust i firman från din inkomst av tjänst (dvs lön). Max 100.000 per år i 5 år!
//Z
 
1. Korrekt

2. Ja, du kan kvitta förlusten mot inkomst av tjänst eller så kan du låta förlusten stå kvar i företaget och kvitta den mot nästa års vinst.

3. Enklast är att köra restvärdesavskrivning dvs du skriver av 25 % av inventariernas bokförda värde. Inventarierna kommer aldrig att nå noll-värde, men när du avyttrar/utrangerar en inventarie så kan du kostnadsföra det restvärde som finns på den. Jag ser inget större problem med att ha ett värde på utrustningen. Om jag säljer ett objektiv efter 5 år och har skrivit av det helt så gör jag en vinst på affären och denna vinst åker upp till beskattning. Har jag däremot ett värde kvar på objektivet så sänker det min vinst på avyttringen och således skatten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.