Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moms vid köp i Norge

Produkter
(logga in för att koppla)

MADEbyPS

Ny medlem
Hej alla fotoentusiaster!
Jag är på jakt efter en Glidecam HD-1000 till mina videoproduktioner och har fått reda på av de två enda säljarna i Sverige (som jag har hittat) inte kommer få in dessa under de närmaste månaderna. Däremot så upptäckte jag att en butik i Oslo har dessa inne (Japanphoto), och då jag av en händelse befinner mig i Sälen och fotograferar just nu så har jag vägarna förbi Oslo på vägen hem till Göteborg.
Min fundering är hur det fungerar med moms vid köp i Norge. Kan jag köpa utrustning i Norge och fortfarande dra av momsen vilket jag skulle få göra vid köp i Sverige? Någon som har erfarenhet av köp av produkter utanför EU?

MVH
Patrick

Ta kontakt med säljaren. Du ska inte behöva betala norsk moms. Sedan betalar du svensk moms till Tullverket när du kommer hem. Och drar av den som vanligt.

Annars kan du kanske be Japanphoto flytta produkten till en svensk butik.

Det där gäller turister, inte företag. TS kan ta kontakt med Skatteverket för att få bättre utredning av hur man ska hantera frågan, de brukar vara hjälpsamma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar