Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moms i samband med studieförbund

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Håller på att starta företag och tänkte då fakturera studieförbundet där jag tidigare varit projektanställd.

Vad gäller timlön+arbetsgivaravgift+påslag är vi helt överens. Min önskade lön är acceptabelt mot vad jag kostat dem tidigare. Vi säger att detta är 100SEK för att kunna räkna. Men då till dern stora frågan momsen.

Alt1: Jag vill lägga på 25% moms. Vad de har för momsstatus mot sina kunder är inte mitt problem, de får sedan kräva tillbaks momsen från skatteverket.

Alt2: Studieförbundet vill dra av 25% från 100SEK för att "de inte kan dra av momsen". Vet inte riktigt hur det resonerar här. "De får inte betala ut momsen till någon som har F-skatt". Sen antar jag att jag dessutom frå dra av 25% till då skatteverket vill ha momsen från mig.

Alt3: Jag lägger inte på 25% moms utan kräver 100SEK momsfritt. Skatteverket går med på att detta är studieförbundsverksamhet och jag krävs inte på moms

Alt4: Som Alt3 förutom att jag krävs på 25% moms från skatteverket.


Vad är det som gäller egentligen? Har skickat frågan till skatteverken men det känns som denna fråga måste ha varit aktuell för många på fotosidan tidigare? (Har dock inte hittat något) Det är ju bara Alt1 och Alt3 som är rimligt ekonomiskt.
 
Va?

"De får inte betala ut momsen till någon som har F-skatt" Vad menas med detta? Detta gör de ju hela tiden så fort de köper något material till sina kurser?! Vad är det jag missförstår? Jag har fakturerat till studieförbund (som kursledare där kursen varit en produkt som de köpt av mig) och alltid lagt på moms precis som man ska.
 
Ja, det verkar helt snurrigt. Men visst, jag skulle gärna se att brf:en som inte har någon moms att kvitta mot slapp betala flera hundratusen (beroende på större reparationer eller inte) i moms varje år... ;)
 
Tillägg

Du ska då inte ange något som arbetsgivaravgift på din faktura eftersom detta är något som du sedan betalar till skattmasen. Fakturera med belopp som motsvarar vad ni kommit överens om (som kan vara lön + arb.giv avg+tillägg) och lägg sedan på moms.

Jag vet inte om studieförbunden liksom kommunerna, företagen och landstingen får tillbaka sina momsutlägg. Säkert någon som vet hur ett studieförbund räknas?!
 
Du ska då inte ange något som arbetsgivaravgift på din faktura eftersom detta är något som du sedan betalar till skattmasen. Fakturera med belopp som motsvarar vad ni kommit överens om (som kan vara lön + arb.giv avg+tillägg) och lägg sedan på moms.

Jag vet inte om studieförbunden liksom kommunerna, företagen och landstingen får tillbaka sina momsutlägg. Säkert någon som vet hur ett studieförbund räknas?!

Skrev om arb.giv. avgift bara för att illustrera att vi är överens om summan innan moms snurren.

Som jag ser det finns det utrymme för både alt 1 och 3 i skatteverkets info så länge som det man säljer är direkt relaterat till studieförbundets utbildning.
 
Alternativt 1!

Lägger du inte på moms på din faktura måste du betala till skatteverket ändå.
Har du F-skatt får du inte sälja varor, tjänster med mera momsfritt … om du inte säljer till kund utanför EU.
Om Studieförbundet inte är momspliktiga har inte med saken att göra.

Min arbetsgivare är ideelorganisation, som ofta anlitar frilansande folk … Alla fakturor är med moms. Och det är inget som min arbetsgivare får göra avdrag för.
 
Nu hittar jag inte den momsbroschyren som jag läste i men exakta formuleringen finns citerad i denna tråden och menar att man INTE skall ha moms på fakturan och heller inte betala någon moms till skatteverket.

http://www.99mac.se/forum/t/28022-moms-eller-inte

"Om en utbildningsanordnare, som är ansvarig för en momsfri utbildning, uppdrar åt en underentreprenör att hålla viss del av utbildningen, är även denna utbildningstjänst momsfri.

Undantaget gäller även tillhandahållande av varor och tjänster som omsätts som ett led i utbildningen.
 
Moms på undervisning

Jag har pysslat en del med de här frågorna genom åren. Det som gör att det inte är helt lätt att göra en riktig bedömning är att avgöra om undervisning som faktureras ett studieförbund är skattskyldig för mervärdesskatt eller inte. Studieförbundet är momsbefriat för de kursavgifter de tar ut. Därför kan de heller inte lyfta ingående moms.

En hantverkare som utför en tjänst åt ett studieförbund måste självklart lägga på moms. Däremot görs det olika bedömningar vad gäller just undervisning. Frågar man Skatteverket kan man få olika svar, och mig veterligen finns det inget rättsfall som klargör frågan.

Men det finns även en annan problematik, det är om en person som anlitas regelbundet för att utföra tjänster där arbetsledning, kursinnehåll och liknande är bestämda av uppdragsgivaren verkligen kan anses som just uppdragstagare, och inte anställd. Jag skulle säga att man inte skall göra sådana regelbundna och under längre tid utspridda uppdrag annat än som anställd. Handlar det om en enstaka kursdag eller en kortare kurs är det inget problem.

Men momsen. Jag skulle säga att det är en riskbedömning. Företagaren kan få en revision av Skatteverket och tycker man då att det skulle varit moms får man själv betala 20% av de intäkterna. plus ett skattetillägg på 20%. Man kan också råka ut för att Skatteverket säger att på de här intäkterna skulle du inte lagt på moms, och så får man reglera det, och kanske tappa rätten till att lyfta ingående moms (se nedan).

Det tredje man skall komma ihåg är att om man inte har momsintäkter så får man heller inte lyfta ingående moms på de prylar man köper till firman. Har man en blandad verksamhet så proportioneras momslyftet efter hur mycket omsättning som varit momsfri. Så man kan bita sig själv i svansen med att inte lägga på moms.

Sedan skulle jag, om jag satt på ett studieförbund, aldrig i livet betala mer till någon som fakturerar, dvs än det skulle kosta att anställa den personen.

Sammanfattningsvis - gör en riskbedömning, och gäller det mycket pengar så är det bättre att lägga på moms (som du får stå för själv).
 
I skolan

Nu hittar jag inte den momsbroschyren som jag läste i men exakta formuleringen finns citerad i denna tråden och menar att man INTE skall ha moms på fakturan och heller inte betala någon moms till skatteverket.

http://www.99mac.se/forum/t/28022-moms-eller-inte

"Om en utbildningsanordnare, som är ansvarig för en momsfri utbildning, uppdrar åt en underentreprenör att hålla viss del av utbildningen, är även denna utbildningstjänst momsfri.

Undantaget gäller även tillhandahållande av varor och tjänster som omsätts som ett led i utbildningen.

När vi beställer material eller tjänster inom den kommunala skolan så faktureras även momsen till oss. Kommunen får sedan tillbaka momsbeloppet. Vet inte om den upplysningen hjälper men kanske klargör den något.
 
Jag har pysslat en del med de här frågorna genom åren. Det som gör att det inte är helt lätt att göra en riktig bedömning är att avgöra om undervisning som faktureras ett studieförbund är skattskyldig för mervärdesskatt eller inte. Studieförbundet är momsbefriat för de kursavgifter de tar ut. Därför kan de heller inte lyfta ingående moms.

En hantverkare som utför en tjänst åt ett studieförbund måste självklart lägga på moms. Däremot görs det olika bedömningar vad gäller just undervisning. Frågar man Skatteverket kan man få olika svar, och mig veterligen finns det inget rättsfall som klargör frågan.

Men det finns även en annan problematik, det är om en person som anlitas regelbundet för att utföra tjänster där arbetsledning, kursinnehåll och liknande är bestämda av uppdragsgivaren verkligen kan anses som just uppdragstagare, och inte anställd. Jag skulle säga att man inte skall göra sådana regelbundna och under längre tid utspridda uppdrag annat än som anställd. Handlar det om en enstaka kursdag eller en kortare kurs är det inget problem.

Men momsen. Jag skulle säga att det är en riskbedömning. Företagaren kan få en revision av Skatteverket och tycker man då att det skulle varit moms får man själv betala 20% av de intäkterna. plus ett skattetillägg på 20%. Man kan också råka ut för att Skatteverket säger att på de här intäkterna skulle du inte lagt på moms, och så får man reglera det, och kanske tappa rätten till att lyfta ingående moms (se nedan).

Det tredje man skall komma ihåg är att om man inte har momsintäkter så får man heller inte lyfta ingående moms på de prylar man köper till firman. Har man en blandad verksamhet så proportioneras momslyftet efter hur mycket omsättning som varit momsfri. Så man kan bita sig själv i svansen med att inte lägga på moms.

Sedan skulle jag, om jag satt på ett studieförbund, aldrig i livet betala mer till någon som fakturerar, dvs än det skulle kosta att anställa den personen.

Sammanfattningsvis - gör en riskbedömning, och gäller det mycket pengar så är det bättre att lägga på moms (som du får stå för själv).

Det handlar om ca 120h per år skulle jag tippa på. Vissa kurser är återkommande av samma typ, dock är det ju egentligen inte studieförbundet som sätter innehållet utan det gör ju jag. Andra är unika och beställda av en kund som hellre tar det genom ett studieförbund än direkt med mig.

Precis som du skriver vill studieförbundet ha en kostnadsneutral fakturering. Dock vore det ju bra för mig att kunna ta kurserna genom företaget då det finns omkostnader med att ha kurserna. Något som jag nu får stå för med skattade pengar. (Resor, utrustning, kontorsmaterial etc.)

Hur man än vrider och vänder på det får man alltså stå för momsen själv? Antingen genom att betala den till skatteverket när man fakturerar studieförbundet eller genom att inte få lyfta momsen när man handlar nödvändig utrustning?
 
Det handlar om ca 120h per år skulle jag tippa på. Vissa kurser är återkommande av samma typ, dock är det ju egentligen inte studieförbundet som sätter innehållet utan det gör ju jag. Andra är unika och beställda av en kund som hellre tar det genom ett studieförbund än direkt med mig.

Precis som du skriver vill studieförbundet ha en kostnadsneutral fakturering. Dock vore det ju bra för mig att kunna ta kurserna genom företaget då det finns omkostnader med att ha kurserna. Något som jag nu får stå för med skattade pengar. (Resor, utrustning, kontorsmaterial etc.)

Hur man än vrider och vänder på det får man alltså stå för momsen själv? Antingen genom att betala den till skatteverket när man fakturerar studieförbundet eller genom att inte få lyfta momsen när man handlar nödvändig utrustning?

Momssystemet är ju konstruerat så att momsen skall tas ut av slutanvändaren, den som konsumerar en vara eller tjänst sist i "momskedjan". För alla andra i kedjan finns inte momsen som en kostnad. Sedan har vi vissa områden som är befriade från mervärdesskatt och då uppstår de här resonemangen. I ditt fall skulle ju egentligen kursdeltagaren vara slutanvändare, men då finns undantaget för studieförbund som är momsbefriade, och då blir det i praktiken studieförbundet som är slutanvändare. Och eftersom man där normalt anställer sina lärare så vill man inte betala mer för någon som fakturerar.

Du vill naturligvis kunna lyfta moms, och då måste du fakturera moms. Om du har ett överskott i verksamheten blir det det moms att betala in till staten, men om du har ett underskott så får du tillbaka moms. Nu skall ju inte näringsverksamhet i princip bedrivas utan att det finns ett vinstsyfte, men om du nu går med underskott så kommer du troligen att tjäna på att fakturera med moms, även om du så att säga får stå för den själv.
 
Håller på att starta företag och tänkte då fakturera studieförbundet där jag tidigare varit projektanställd.

Vad gäller timlön+arbetsgivaravgift+påslag är vi helt överens. Min önskade lön är acceptabelt mot vad jag kostat dem tidigare. Vi säger att detta är 100SEK för att kunna räkna. Men då till dern stora frågan momsen.

Alt1: Jag vill lägga på 25% moms. Vad de har för momsstatus mot sina kunder är inte mitt problem, de får sedan kräva tillbaks momsen från skatteverket.

Alt2: Studieförbundet vill dra av 25% från 100SEK för att "de inte kan dra av momsen". Vet inte riktigt hur det resonerar här. "De får inte betala ut momsen till någon som har F-skatt". Sen antar jag att jag dessutom frå dra av 25% till då skatteverket vill ha momsen från mig.

Alt3: Jag lägger inte på 25% moms utan kräver 100SEK momsfritt. Skatteverket går med på att detta är studieförbundsverksamhet och jag krävs inte på moms

Alt4: Som Alt3 förutom att jag krävs på 25% moms från skatteverket.


Vad är det som gäller egentligen? Har skickat frågan till skatteverken men det känns som denna fråga måste ha varit aktuell för många på fotosidan tidigare? (Har dock inte hittat något) Det är ju bara Alt1 och Alt3 som är rimligt ekonomiskt.

Se svar jag har fått tidigare från handläggare på Skatteverket. Se bilagan.
 

Bilagor

  • MBS moms.jpg
    MBS moms.jpg
    16.7 KB · Visningar: 1,468
Tittar man på sidan 10, längst ner till vänster i skatteverkets broschyr "Moms inom kulturområdet" som finns här
http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800028901/56205.pdf


så står följande

Folkbildningsverksamhet momsfri

Från momsplikt undantas folkbildningsverksamhet
som tillhandahålls av studieförbund och som stöds
av det allmänna (staten, kommuner eller landsting).
Undantaget gäller inte för kurser som studieförbund
på kommersiella villkor säljer till exempelvis företag.
Skattesatsen för sådana kurser är 25 %.

Det är bara studieförbundens egen försäljning som
omfattas av undantaget. Det innebär att ett företag
som tillhandahåller lärare eller föredragshållare till
studieförbundets kurser ska ta ut moms av studieförbundet.


Jag har markerat med understrykning på den rad jag tycker säger allt angående att debitera moms till studieförbunden.
 
Går företaget med vinst (vilket det nog gör, om än liten) så är det ju helt ofördelaktigt att ta det genom företaget. Går firman back så kan man ju kvitta förluster mot inkomst av tjänst(de första åren) lika gärna som att betala moms till skatteverket "som man aldrig fått in från kunden."

Känns som det är lika bra att fortsätta vara timanställd. Känns dock lite surt att vara tvungen att betala grejer som behövs för utbildningen med skattade pengar. Men det kanske är något man egentligen kan ta upp i sin vanliga deklaration?
 
Känns som det är lika bra att fortsätta vara timanställd. Känns dock lite surt att vara tvungen att betala grejer som behövs för utbildningen med skattade pengar. Men det kanske är något man egentligen kan ta upp i sin vanliga deklaration?

Det finns två och en halv lösning på det...
1. Arbetsgivaren tillhandahåller alla grejor som behövs för utförandet av arbetet
2. Arbetsgivaren betalar ut ersättning (= mer lön) till dig för att du använder egna grejor
2½. Du drar av de kostnader som du själv betalar i ruta 06 i deklarationen. Dock är det ett "karensbelopp" om 5000 kr, dvs du de första 5000 kr får du stå för själv och sedan får du skattereduktion från 5001:a kronan.

Anledningen till att jag kallar den 2½ är att du kan göra avdraget oavsett om arbetsgivaren betalar ersättning till dig för att du använder egna grejor eller inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.