Annons

Moms från Skattekonto

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag kör från och med i år ett program för bokföringen, Visma Enskild Firma, men är lite förbryllad över momsen.

Jag har från inkomståret 2006 (årets deklaration) en diff där utgående moms är större än ingående moms och därmed har jag betalat en viss summa med mitt skattekonto för mellanskillnaden. Hur bokför jag detta i programmet?

Jag antar att det måste registreras en utbetalning på just beloppet X men under vilken utbetalningstyp hamnar det? Övriga utgifter?

Eftersom det bara är moms så borde väl "Belopp inkl. moms" och "varav moms" vara samma belopp eller tänker jag fel?

Jag har kollat i hjälpen för programmet men fattar inte vad som skrivs där om just betalning/återbetalning av moms.

T.ex.
Reglerna för behandling av företagets momsskuld och momsfordran i bokföringen är dock lite olika beroende på om momsen redovisas per kvartal eller månad jämfört med när du har årsvis momsredovisning.

När du har årsvis momsredovisning kommer momsskuld/momsfordran att ingå bland posterna på din slutliga privata skattsedel. Därför ska momsskuld/momsfordran aldrig ingå som egna poster i ditt årsbokslut för firman, utan bokas bort mot Eget kapital.
 
Det verkar inte vara så många som är i samma sits eller så är min fråga så dum att den inte förtjänar ett svar.

Nåja, jag försöker själv.
Jag gjorde en överföring på mellanskillnaden d.v.s. den summan som finns på mitt skattebesked. Jag bokförde det som en utgiftspost "Företagarens eget uttag av pengar" med samma summa.

Så fel kan det väl inte varit?
 
Jag kan en del om moms, men förstår inte din fråga.

Skatteverket brukar ha träffar för nya företagare i deklarationstider. Där går de igenom en massa och man kan ställa frågor. Eller bara ring dem och fråga.
 
Stina.D skrev:
Jag kan en del om moms, men förstår inte din fråga.

Skatteverket brukar ha träffar för nya företagare i deklarationstider. Där går de igenom en massa och man kan ställa frågor. Eller bara ring dem och fråga.
Nu är ju inte detta en direkt skattefråga utan mer en bokföringsfråga vilket gör att Skatteverket kanske inte är rätt instans att fråga.
 
ännu en gröngöling....

hej!
kanske borde jag inte svara för jag har inte kommit så långt som Du Jonas. Jag har köpt samma program som Du, men inte kommit igång att använda det...
Däremot, som helt grön på bokföring har jag köpt å läst lite i boken "Bokföring & förenklat årsbokslut" utan att förstå allt riktigt förstås - jag tänker det kommer med praktiken...
I denna bok säga att man i samband med årsbokslutet ska boka momsen (skuld eller fodran) mot Eget kapital och konto 2012 ( nu tvivlar jag på att alla dessa konto-nummer syns i Vismas program).
Jag är osäker där, men troligtsvis ska utbetalningarna (från företagskonto eller privat kassa = tillskott av medel till företaget) också bokföras mot detta konto 2012. Men jag tror inte det är "eget uttag" - det är ju inte Du som privatperson som betalar moms, utan företaget!
 
Justera ingående moms 2640 så att kontot blir noll. Justera utgående moms 2610 så att även det kontot blir noll. Dessa två konton ska alltså bli tomma.

Differensen lägger du på 2650 - momsredovisningskontot.

Var observant på datum! Gäller det bokföringsår 2006 tar du de siffror som finns på kontona per sista december 2006. Ombokningen till 2650 ska också ligga per sista december.

Summan som då blir på 2650 är den summa som ska betalas till skatteverket.

När du betalar försvinner pengar från 1930 om du betalar från banken. Motkontot blir då momskontot 2650. 2650 blir då tomt.

Hoppas detta hjälper dig.




//L
 
Om man pratar lite "icke-revisor"-prat så är företaget skyldig staten x kronor i moms för inkomståret 2006. Detta är bekräftat med mitt skattebesked där x kronor är avdragna från mitt skattekonto.

En utbetalning för detta ändamål måste ju även bokföras någonstans och programmet har inte allt för många utbetalningstyper åtminstone inte för mig som kör årsredovisning.

Jag har läst att det finns andra på FS som kör något av Vismas bokföringsprogram. Hur löser ni betalning/återbetalning av moms för era enskilda firmor?

Det finns ett annat val vid utbetalning som heter "Betalning av F-skatt" förutsatt att man har bockat för det valet under Företagsinställningar.

Så här står det i programmets hjälp om det:

"Om du vill hålla reda på F-skattebetalningar separat kan du använda utbetalningstypen Betalning av F-skatt."

"Utbetalningar med denna utbetalningstyp ombokas i huvudboken mot Eget kapital på samma sätt som när du använder utbetalningstypen Företagarens eget uttag av pengar."

Det var därför som jag trodde att jag kunde bokföra momspengarna på det kontot.
 
Senast ändrad:
Lena W skrev:
Justera ingående moms 2640 så att kontot blir noll. Justera utgående moms 2610 så att även det kontot blir noll. Dessa två konton ska alltså bli tomma.

Differensen lägger du på 2650 - momsredovisningskontot.

Var observant på datum! Gäller det bokföringsår 2006 tar du de siffror som finns på kontona per sista december 2006. Ombokningen till 2650 ska också ligga per sista december.

Summan som då blir på 2650 är den summa som ska betalas till skatteverket.

När du betalar försvinner pengar från 1930 om du betalar från banken. Motkontot blir då momskontot 2650. 2650 blir då tomt.

Hoppas detta hjälper dig.
//L

En variant. Precis som Lena skriver fungerar det men det finns en liten transaktion kvar. I en enskild firma så betalar du momsen ihop med din personliga skatt. En variant på Lenas modell är att nollställa momskontona, precis om hon beskrev. I normafallet har firman en momsskuld och då är avräkningskontot 2650. (Om det mot förmodan skulle bli momspengar tillbaka, så heter avräkningskontot 1650.) Per den siste december så har du en skuld på konto 2650. Bland de första verifikaten nästa räkenskapsår, så bokar du bort skulden på 2650 och motbokar på Egna insättningar under Eget kapital.

Ta gärna hjälp nu vid årsskiftet. I de allra flesta fall, är det väl investerade pengar att få bokföringen rätt och kanske lite bra och korrekta bokslutsdispositioner för att betala "rätt" skatt.
 
Jag uppskattar verkligen hjälpen men med Vismas program är tanken att det skall bli så enkelt som möjligt. Det medför att mycket görs i det dolda och man ser aldrig kontoplanens nummer.

Om jag däremot skriver ut huvudboken så ser man att det längst ner under ingående och utgående moms hamnar en rad med bokföringsdatum 071231 och namnet "årsbokslut" där görs en ombokning så att kontona nollställs. Just nu står det "preliminärt" men jag antar att det ordet försvinner när jag verkligen gör årsbokslutet.

Även summan X som jag bokförde på "Företagarens eget uttag av pengar" ombokas och nollställs på just den posten. Däremot så ombokas den som en minuspost på "eget kapital" men det antar jag stämmer.
 
Det känns dock som om jag saknar en post på "Egna insättningar under Eget kapital" som Michael pratar om för att min utgift på X kronor skall kunna nollställas i bokföringen. Just nu står det ett minus på X kronor under Eget kapital.

Tänker jag fel?
Är detta något ingångsvärde jag glömt ta med?
 
SKicka en fil till mig så skall jag kolla vad för fel du gjort.

Jag har aldrig använt Enskild firma, men har den liggande på datorn. Skall visst förenkla för användaren. Men ibland kanske det kan vara lättare att använda Administration 500 istället. Då finns kontoplaner m.m. med och det är ju så det står i alla läraoböcker man läser och kopierar av :)
 
Glömde bort denna tråd i och med att jag fick hjälp att lösa problemet.

Jag vill tacka Michael H för hans vänlighet att kontakta mig och guida mig men även alla andra som gav goda råd i tråden.

Med andra ord Christian så står jag inte längre i behov av hjälp men tack för din omtanke.
 
Hej!
Berätta gärna för mig (som snart ska till att installera "Enskild Firma") å andra HUR Du löste problemet!?
 
sinduda skrev:
Hej!
Berätta gärna för mig (som snart ska till att installera "Enskild Firma") å andra HUR Du löste problemet!?
Kan blanda ihop vissa saker men vissa rekommenderade att man med årets första verifikat tog hand om momsskulden/momsfordran. T.ex. om man hade en momsskuld (utgående moms större än ingående moms) så kunde man göra en "Företagarens egen insättning av pengar" på beloppet och sedan nollställa momsregleringen genom ett "Företagarens eget uttag av pengar" när det betalades via skattekontot.

För mig som momsredovisar en gång per år så spelade det inte så stor roll om när på året jag skapade min post för min fodran/skuld men som sagt, en del tyckte att det var det första man kunde göra på det ny året.

Nu vet jag inte hur programmet gör när det blir 2008 men om det inte skapas en post automatiskt så lär jag själv göra en.

Hoppas att mitt virriga svar var till hyfsad hjälp
 
var på väg att byta till det här programmet förra året men missade att byta momsredovisningsmetod. så jag funderade igen, fast jag känner mig väldigt skeptisk till att det finns så få konton. har de ingen manual hur man bokför heller?
 
Jag tycker personligen att Enskild firma verkar lite krångligt, fast det skall vara enkelt. Men det är kanske så att om man vant sig vid ett system så klamrar man sig fast vid det.

Moms är egentligen inte så svårt, speciellt om man en gång gör en mall för hur det fungerar med ingåend och utgående moms. Sedan sköter ex SPCS administarion 500 (1000 eller 2000) allt annat med momsredivisningen och den skriver t.o.m. ut papprena åt dig så du behöver bara skriva under och skicka in till Skattmasen.

Och om man har ex 500 så kan man pilla lite manuellt om man gillar det också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.