Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Molntjänst för arbetsgrupp på 4 pers?

Produkter
(logga in för att koppla)

krämskaft

Aktiv medlem
Jag och tre kompisar driver ett fågelprojekt där vi genererar och samlar en hel del foton, filmsnuttar, ljudinspelningar och dokument. Någon som kan rekommendera en käck molnlagringstjänst för dessa där var och en av oss kan ha full access från datorer och telefoner? Minst 500 Gb lagringsutrymme behöver vi nog. Viktigt för oss är att kunna samla all dokumentation i ett mappsystem där mappar kan ha undermappar. Dropbox skulle funka men kostar för mycket (Family: 16,99 EUR/mån och Standard: 12 EUR/mån/användare). Onedrive, Drive, iCloud osv gillas inte. Det finns ett svenskt system som heter Storegate som skulle kunna funka men det är svårt att hitta info om hur det fungerar mer i detalj...

Om inte driftsäkerheten är kritiskt sätt upp en egen server med owncloud eller likande.
Sätt upp två hos varsin kompis och spegla den.

Jag är inte intresserad av Microsoft, så ingen idé att diskutera det. Egen server är helt riktigt möjligt, men inte för oss. Min fråga gäller alltså en moltjänst och ett alternativ till MS osv.

Ibland är det klokaste att gå emot vad man gillar och bara inse att det är tjänster som gör jobbet oavsett om det står MS eller Google som tjänsteleverantör..

Jag är inte intresserad av Microsoft, så ingen idé att diskutera det. Egen server är helt riktigt möjligt, men inte för oss. Min fråga gäller alltså en moltjänst och ett alternativ till MS osv.
Det finns ett enormt urval av molntjänster och om du inte förklarar din urvalsram, så får folk killgissa till du är nöjd. Måste ju finnas någon vettig anledning t.ex. huruvida man tror nsa kommer åt data eller så, men strunt i det och googla vidare du.

Kan ni inte håll er till ämnet och svara på min fråga istället för att be om förklaringar till det jag inte frågar efter? Och Richard, vad är det du saknar eller du inte förstår i min "urvalsram"?

Kan ni inte håll er till ämnet och svara på min fråga istället för att be om förklaringar till det jag inte frågar efter? Och Richard, vad är det du saknar eller du inte förstår i min "urvalsram"?
Jag har spenderat nog med tid i denna tråden. Önskar lycka till med övriga svar du får.

Det verkar lösa sig på ett oväntat sätt. Kör gratisversionen av Dropbox tills riksföreningen kör igång ett system som går att använda för ändamålet.

Jag och tre kompisar driver ett fågelprojekt där vi genererar och samlar en hel del foton, filmsnuttar, ljudinspelningar och dokument. Någon som kan rekommendera en käck molnlagringstjänst för dessa där var och en av oss kan ha full access från datorer och telefoner? Minst 500 Gb lagringsutrymme behöver vi nog. Viktigt för oss är att kunna samla all dokumentation i ett mappsystem där mappar kan ha undermappar. Dropbox skulle funka men kostar för mycket (Family: 16,99 EUR/mån och Standard: 12 EUR/mån/användare). Onedrive, Drive, iCloud osv gillas inte. Det finns ett svenskt system som heter Storegate som skulle kunna funka men det är svårt att hitta info om hur det fungerar mer i detalj...
Vad har du för begränsningar för kostnaden?
Vilka krav har du på servertjänsten förutom minst 500 Gbyte utrymme och att kunna ha en mapphierarki?

Kan ni inte håll er till ämnet och svara på min fråga istället för att be om förklaringar till det jag inte frågar efter?
Självklart inte. Det kan ju vara så att du ogillar en viss produkt/tjänst på grund av något som du inbillat dig, men som är helt felaktigt tänkt av dig. I själva verket vore det bättre om du använde den tjänsten, så snart du förstått att din aversion beror på ett missförstånd. Går inte att reda ut utan att ställa frågor.

Självklart inte. Det kan ju vara så att du ogillar en viss produkt/tjänst på grund av något som du inbillat dig, men som är helt felaktigt tänkt av dig. I själva verket vore det bättre om du använde den tjänsten, så snart du förstått att din aversion beror på ett missförstånd. Går inte att reda ut utan att ställa frågor.

Värst vad du lägger ord i munnen på mig och vilken tråkig ton du har! Inbillat mig, felaktigt tänkt och min aversion skriver du...? Orsaken till att jag inte vill ha tips om Onedrive, Drive och iCloud har du inte en susning om! Jag ställde en fråga...

Den tråkiga tonen står du för. Men du har insett att varken jag eller någon annan vet varför du inte vill ha tips om vissa tjänster. Då finns det heller ingen möjlighet att tipsa om något annat. Det du ogillar hos vissa tjänster kanske du ogillar lika mycket om annat du får tips om. Ingen kan veta, så länge du inte berättar. Alltså slår du undan fötterna för alla svar på din egen fråga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar