Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moderering saknas ofta i urspårade trådar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Att ha högt i tak och tillåta människor att ha olika åsikter i olika frågor är nödvändigt.

Men när de flesta trådar spårar ur och handlar om personangrepp samt översitteri blir jag fundersam. Varför modereras inte dessa så vi kan ha en bra stämning här utan att vara taskiga mot varandra?
Allt som behövs är lite ödmjukhet och vänlighet.
Vi är ju här för att vi har ett gemensamt intresse - fotografi.

Tack och lov är det inte alla som beter sig illa eller på annt sätt gör trådarna otrevliga.
Tror att fler reagerat som jag. Att skämtsamt slänga in något OT ibland gör absolut ingenting utan kan va uppfriskande med glimten i ögat.
Nu passeras denna gräns ofta med råge och det är trist hur vissa får bära sig åt bakom tangentbordet utan att moderering sker.

Hur kan det tillföra någonting positivt till fotosidans forum?
 
Helt enkelt mer moderering. Idag har vi ytterst få moderatorer och det är väl det som är felet. Vi behöver fler medlemmar med erfarenhet, bra bedömningsförmåga och sunt bondförnuft. Vi skulle väl behöva 5-10 stycken och vi kan ersätta med guldmedlemskap per år som man modererar.

Skicka en ansökning till [email protected] så kikar vi och återkommer.
 
Trevligt att ni uppmärksammat detta och vill åtgärda.
Livet blir så mycket behagligare när vi är vänliga.
 
Okej, nu undrar jag ju lite. Jag skapade en tråd här innan ang urspåringar av diverse trådar. Skrev där att ni kunde kontakta mig om ni behövde hjälp med fler moderatorer m.m. Skev min mail adress m.m.

Inget svar, och inget mail heller för den delen. Ser då denna tråd några dagar efter. Ni skriver att ni behöver moderatorer och man kan skicka till eran mail om man vill söka till det.
Jag gjorde det nu för drygt 10 dagar sedan, skrev ett kort mail om mig själv, mina erfarenheter osv osv.

Och ni kan inte ens skicka ett "Nej tack" om ni inte är intresserade? Otroligt dålig stil, och bemötande. Varken något svar i tråden som jag skrev, eller nu när jag skickat mail för drygt 10 dagar sedan. Försökte bara vara snäll och inte bara gnälla/klaga utan att försöka göra det bättre med att hjälpa till.

Men, jag ser det bara som er förlust tyvärr. Vilket är tråkigt då detta är det enda lite mer seriösa fotoforumet i Sverige. Tur att det finns mkt bättre utländska forum iaf. För med en uppdatering av forumet och bättre moderering så hade man kunnat göra forumet MKT bättre, kunna ladda upp bilder i trådar osv.

Jag menar, konstigt fotoforum där man inte ens kan ladda upp sina bilder. (förutom små skitbilder) Men jag antar väl att allt handlar om pengar, ni tjänar ju pengar på att folk ska kunna köpa era medlemskap för att kunna ladda upp lite bilder i era pooler och sina egna sidor. Tacka vet jag andra forum där man kan få bifoga sina bilder till andra intresserade, utan att behöva betala för att få lite kritik på sina bilder.

Kan inte ens svara en medlem som vill hjälpa till, dålig stil tycker jag. Där förlora ni mitt framtida guldmedlemskap samt tidningsprenumeration iaf. Tänkte det kunde vara kul/bra att stödja svensk sida samt försöka göra det till ett bättre ställe.

Men det är redan tillräckligt bra tydligen.

MVH
István
 
Senast ändrad:
Precis som istvan skickade jag in en anmälan om att fungera som moderator i samband med denna tråd, refererade till tidgare erfarenheter av att moderara nätforum som borde vara ett plus.

Mailet skickades den 8/12 och samma usla bemötande inte ens ett svar med tack för visat intresse, har även gjort ett antal rapporteringar på inlägg som är klart olämpliga och i vissa fall på gränsen till olagliga men ingen åtgärd från Admin eller de moderatorer som ev finns och inläggen är kvar samt att skaparen av dem fortsatt med sina olämpliga inlägg!!

Mycket anmärkningsvärt att forumets Admin går ut och vädjar om frivilliga och när medlemmar hör av Sig och erbjuder hjälp så ignorerar Admin dessa helt.


Visst har det varit Jul och Nyår men forumet är igång 24/7 och någon måste ju ha ansvar för mail som skickkas till forumet trots helger?!
 
Det är dåligt att inte ge svar. Moderering är prio för oss under 2011. Vad vi fastnade på var att andra saker var planerad och de tog mer tid än tänkt under december, och sen kom Julen och Nyår där jag (och de andra i redaktionen) dragit ner på jobbandet till ett minimum och bara tagit tag i akuta saker. Vi jobbar inte fullt denna vecka heller och jag hade tänkt jobba men det blev tyvärr hemma med sjukt barn och har inte hunnit ngt av det jag tänkt då. Men nästa vecka tar jag tag i det. Det där är väl bakgrunden, men ingen ursäkt.

Vi har inte hunnit göra ngt i modereringsfrågan utan vi skall först få ihop ett policydokument som moderatorerna kan luta sig mot. Jag kommer meddela alla som mailat in att det är status så att alla blir uppdaterade.
 
Ja, det behövs nog ett i allra högsta grad välformulerat policydokument som nya moderatorer har att luta sig mot om inte modereringen ska bli ännu mer godtycklig här.

Själv tillhör jag dem som blivit varnade för "nästan personangrepp" och ska inte modereringen spåra ur totalt, så krävs det nog att nya moderatorer väljs med omsorg och inte utifrån gnällspikar som brukar roa sig med att sitta och rapportera inlägg och klaga på allt och alla så fort någon formulering inte passar.

(Hint; att kalla Fotosidans skvallerbyttor för gnällspikar är nog nästan personangrepp!)
 
Ta tid på er och välj moderatorer med omsorg.
Viktigt att kunna skilja på funktion och person.

Men ni har säkert bra koll och framförallt gå igenom tilltänkta moderatorers inläggshistorik.
Det ger säkert en mycket bra bild om det är rätt person för uppdraget.
Blir nog jättebra till slut.
Lycka till, - Nej jag är inte aspirant, har modererat forum tidigare och är nog mätt.
Men det är ett fint uppdrag för rätt person som har tiden och fingertoppskänslan.

Är oerhört imponerad av den enormt breda kunskap som finns här bland alla.
Liksom förmågan samt viljan att dela med sig.
Enormt kul att läsa många välskrivna inlägg som också har stänk av skön humor i många fall.
:)
 
Moderering är sjukt svårt ska ni veta. Och att försöka lista ut vilka som är lämpliga är inget som går i en handvändning. Jag har varit moderator på en bunt forum, och det är MYCKET skit man kan få ta för detta om det sker öppet (jämför med hur brottslingar behandlar poliser). Därför krävs ett gediget regelverk som moderatorn kan följa för att det inte ska bli helt godtyckligt.
Moderatorn själv bör helst inte vara för flitig skribent, och det är därför jag har hoppat av uppdragen. Det funkar inte att diskutera med folk som man sen sitter och har makt över, när de gör "fel".

Jag tycker verkligen att det är sällan trådar spårar ur och är i behov av moderering på FS. Ett par-tre stycken moderatorer som läser mycket räcker nog (och kikar dagligen på rapporterade inlägg förstås). Alltså utöver redaktionen som ju har annat för sig som är viktigare (hoppas jag).

Nu får ni ta det här på rätt sätt, men de som anmäler sig frivilligt är ofta benägna att ta i med för grova hårdhandskar. Kolla efter medlemmar som verkar stabila och ha lämplig värdegrund, och kontakta dem istället för tvärtom.
 
Ja, det behövs nog ett i allra högsta grad välformulerat policydokument som nya moderatorer har att luta sig mot om inte modereringen ska bli ännu mer godtycklig här.

Själv tillhör jag dem som blivit varnade för "nästan personangrepp" och ska inte modereringen spåra ur totalt, så krävs det nog att nya moderatorer väljs med omsorg och inte utifrån gnällspikar som brukar roa sig med att sitta och rapportera inlägg och klaga på allt och alla så fort någon formulering inte passar.

(Hint; att kalla Fotosidans skvallerbyttor för gnällspikar är nog nästan personangrepp!)

När det gäller din moderering så var det av mig och Christer tillsammans. Vi bygger vår moderering på 10års erfarenhet så den är hyfsad stringent. Så fick du en tillsägelse så var du värd det.
 
Moderering är sjukt svårt ska ni veta. Och att försöka lista ut vilka som är lämpliga är inget som går i en handvändning. Jag har varit moderator på en bunt forum, och det är MYCKET skit man kan få ta för detta om det sker öppet (jämför med hur brottslingar behandlar poliser). Därför krävs ett gediget regelverk som moderatorn kan följa för att det inte ska bli helt godtyckligt.
Moderatorn själv bör helst inte vara för flitig skribent, och det är därför jag har hoppat av uppdragen. Det funkar inte att diskutera med folk som man sen sitter och har makt över, när de gör "fel".

Jag tycker verkligen att det är sällan trådar spårar ur och är i behov av moderering på FS. Ett par-tre stycken moderatorer som läser mycket räcker nog (och kikar dagligen på rapporterade inlägg förstås). Alltså utöver redaktionen som ju har annat för sig som är viktigare (hoppas jag).

Nu får ni ta det här på rätt sätt, men de som anmäler sig frivilligt är ofta benägna att ta i med för grova hårdhandskar. Kolla efter medlemmar som verkar stabila och ha lämplig värdegrund, och kontakta dem istället för tvärtom.

Bra input! Vi har ju också insett att det är lurigt att lämna ut rättigheterna/ansvaret. Vi har under dagen kikat runt lite för att hitta forumleringar/texter från andra forum. Inte helt lätt.
 
Jag tycker att de moderatorer som finns gör ett bra jobb.

Det kan ju inte alltid vara bara kul att läsa trådar som moderator. Och då läsa väldigt mycket. Inte bara det som man själv är intresserad av utan även andra inlägg och trådar.

Redan nu i denna korta tråd märks det att de som anmäler sitt intresse för att moderera skulle behöva ett visst mått av självkritiskt tänkande. För att komma till tals.

MVH J O
 
Moderering är sjukt svårt ska ni veta. Och att försöka lista ut vilka som är lämpliga är inget som går i en handvändning. Jag har varit moderator på en bunt forum, och det är MYCKET skit man kan få ta för detta om det sker öppet (jämför med hur brottslingar behandlar poliser). Därför krävs ett gediget regelverk som moderatorn kan följa för att det inte ska bli helt godtyckligt.
Moderatorn själv bör helst inte vara för flitig skribent, och det är därför jag har hoppat av uppdragen. Det funkar inte att diskutera med folk som man sen sitter och har makt över, när de gör "fel".

Jag tycker verkligen att det är sällan trådar spårar ur och är i behov av moderering på FS. Ett par-tre stycken moderatorer som läser mycket räcker nog (och kikar dagligen på rapporterade inlägg förstås). Alltså utöver redaktionen som ju har annat för sig som är viktigare (hoppas jag).

Nu får ni ta det här på rätt sätt, men de som anmäler sig frivilligt är ofta benägna att ta i med för grova hårdhandskar. Kolla efter medlemmar som verkar stabila och ha lämplig värdegrund, och kontakta dem istället för tvärtom.

Jag brukar inte citera hela inlägg men detta var så bra skrivet att det tål att upprepas och så slipper jag ju skriva något själv!
 
...Moderering är prio för oss under 2011...

Mycket bra initiativ! Själv förespråkar jag mycket och hård moderering men förstår om jag får nöja mig med lite mindre och det är helt ok.

Det känns på nåt sätt som att moderering blir viktigare ju större ett forum blir. Sen kan det vara man själv som lärt sig mer och därför ser alla nybörjarfrågor som dyker upp om och om igen som SPAM ;-) Men från början var det man själv som ställde dem...

Det som jag kan tycka är lite tråkigt nu för tiden är att det är ganska svårt att hitta trådar som verkligen ger en nånting. Dels beror det väl på att man lärt sig mycket redan men också på att mängden (och även procentandelen upplever jag) trams ökat.

Nu låter jag väldigt mycket som att det var bättre förr men det stämmer antagligen inte, jag tror att det görs fler BRA inlägg idag än förr, det är bara det att det även görs fler tramsinlägg ;-)

Hur som helst låter det som ni har koll på läget och det låter hoppfullt att ni har moderering som prio detta år. Jag har lärt mig massor genom åren på fotosidan och tänker fortsätta med det. Ni är ju Sveriges bästa fotoforum!

Som makten föreslog så är det nog en väldigt bra idé att själv söka upp del personer från forumet och tillfråga om de vill moderera. Jag vet några jag skulle nominera.
 
Jag vet inte hur modereringen fungerar här på forumet.
Men ett förslag från min sida, är att man delar upp det. Det kanske blir fler moderatorer, men blir lättare.
Iom det finns så många subforum här, så tycker jag det är lämpligt om moderatorerna tar på sig 2-4st subforum var kanske. Och att det sedan finns då 2-4st moderatorer/ sub-forum.

Moderatorerna ska även kunna moderera i andra forum, men bara för att göra bördan "lättare".
T.ex. jag kör bara Nikon, därför hänger jag mer på Nikon forumen, jag gillar Landskap samt bilbilder mkt, även datorer. Ja ni förstår nog vart jag vill komma :)

Därför om jag hade varit moderator, så kanske jag velat moderera på de forumen. Sen finns det ju subforum som kanske folk inte kollar i alls lika mkt, eller är aktiv där. Ja då har man 2-3st forumsdelar som man gillar mkt, samt 1 som man inte annars gillar riktigt lika mkt. På det sättet så behöver man inte läsa igenom hela stora forumet varje gång, Utan man vet att man har i "uppgift" att hålla koll på de forumsdelarna. Resten blir bara en bouns om man hinner med det.

Litet förslag iaf, om ni inte redan arbetar på detta sättet de vill säga.

MVH
István
 
För att anknyta till ett inlägg som jag just lade i forumet "fotosidan.se" så är det väl hög tid att helt skrota nuvarande platta forummotor och övergå till en trädstrukturerad. Jag lovar, modereringsproblematiken kommer att minska något oerhört bara genom ett sådant skifte. Varför?

Enkelt, det går att radera/låsa bara de "undertrådar" i tråden som spårat ur, utan att störa huvudflödet.
 
Ser att det tyvärr inte hänt så mkt på denna fronten fortfarande..

Har iaf inte ens fått ett "tack för visat intresse" från min "ansökan" som jag skickade in för över 2 månader sedan. Och man ser fortfarande massa barsnligt urspårade trådar.

Måste bara säga att det är besvikande dålig stil från eran sida att inte ens kunna svara på ett mail där man erbjuder gratis hjälp, och själv har tatt sig tid till att skriva ett mail till er. Mitt intresse för fotosidan har ju minskat drastiskt tack vare detta. Jag menar, visst de tråkiga trådarna som man läser ibland får en bara att vilja springa härifrån, men istället så erbjöd jag min hjälp för att försöka göra detta till ett bättre ställe. Och efter över 2 månader så kan man inte ens få ett tack för visast intresse..

MVH
Istvan
 
Ja det är lite märkligt, men tiden räcker nog inte till för Fotosidans redaktörer.

Jag hade gärna sett ett forum mer i stil med POTN (http://photography-on-the.net/forum/) fast i svensk tappning.
Ett bra exempel på ett väl modererat forum med betydligt friare möjligheter till inlägg av bilder i trådar m.m.
Men man vet aldrig... det kommer kanske något konkurrerande svenskt forum en vacker dag :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.