Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moderering i Sonyforumet

Produkter
(logga in för att koppla)

hell_se

Aktiv medlem
Hej Anders.

Som jag ser det vill du återuppväcka ett forum som tidigare sprudlade av liv. Det du förmedlar är sådant som SAR rapporterat om för länge sen och jag tror att de flesta av oss har koll på detta. Vill någon kommentera så kan de göra det via SAR.

Men det som en gång utmärkte detta forum var inte att vara först ut med nyheter, det var den fria diskussionen, vart har den tagit vägen? Det kunde handla om fiskar i Småland, men också om den kvadratiska sensorn (tack Mats för dina kreativa inlägg) och mycket annat.

Varför moderera sönder ett så kreativt forum?

Min tanke var inte att bara återrapportera det som skrivs på SAR, utan ett genuint intresse för Sonys prylar. Såvitt jag kan se är inte forumet dött eller "söndermodererat", men det är inte alls lika mycket OT som irriterade ganska många förutom det fåtal som skrev i trådarna nu.

Vill man "snacka" om fiskar i Småland eller konstiga bildformat är det kanske bättre att ta det i Fritt Forum än i ett märkesforum och trådar om specifika kameror.

Jag tycker modereringen är utmärkt numera, den kunde t.o.m vara ännu hårdare ibland tycker jag. Jag slutade läsa A55 och A77- trådarna pga allt OT, fast jag hade/har båda kamerorna. Jag tror att inte ens 1/10-del av inläggen hörde till ämnet.

Instämmer i att de "sprudlande" diskussionerna är helt ointressanta för merparten av alla läsare, då det är 3-4 medlemmar som använder forumet som privat chatt. Säkert jättekul för dem, men det gör trådarna helt oläsbara för alla andra.

Inte lätt att bara prata kamera när trådar har få besökare, går in i annan tråd nästan varje dag av intresse av just den kameran det handlar om där, i mer än en månad skrivs det bara dag ut och in att jag har olja på sensorn en annan svarar jag har ingen olja på sensorn med lite tillägg om antalet tagna bilder.

Vad tror nya besökare om den tråden, inte lätt att bara sprudla av hängivna upplevelser med sin kamera, vissa vill gärna prata om vad kameran inte kan, andra att kameran är en fullträff på alla sätt. så det blir en mix av det mesta.

Visst kan det bli för mycket OT jag säger inget om det. men ibland är gränsen hårfin då flera deltagare pekar på mänskliga olikheter som har betydelse för hur man upplever bildkvalitet, och hur avancerad kamera man egentligen söker, kamerorna har inte egna ben ( ännu ) utan det är en person bakom kameran.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar