ANNONS
Annons

Modellplåtning med B ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Skall plåta bil i studio.
Skall i samband med det använda b ljus

Un drar om någon har erf av att plåta modeller i samma sammanhang??

Studion är proffesionell med ljusrigg som räknas i XX kilowatt.

Tips råd mottages ;-)

Det finns tre skillnader mellan att jobba med B-ljus och blixtar:

1. What you see is what you get. Stäng ena ögat och kisa så ser det hur ljussättning kommer se ut på film.

2. B-ljus är svagare. Använd stativ. Ett eller två steg snabbare film (ISO 400). Det finns en begränsning i hur många och starka lampor du kan använda innan modellen börjar känna sig som grillkyckling.

3. Färgbalans, B-Ljus ligger omkring 2800 grader kelvin. Plåtar du analogt så gäller det att använda B-Ljusfilm, eller WRATTEN filter 80A eller 80B.

Hej Fredrik

TACK!!!

Var 3 bra råd ;-)

Plåtningen var i lördgas och den var lyckad...

Nu har studion en GRYM luftkonditionering men det märktes snabbt när den stängdes av kan jag ju säga.

Lite råa bilder då min skärm lurar mig stenfett *MORRAR* den visar inte tillräckligt många nyanser av vittt... Så det blir att gå tillbaka och göra om :-(
IMG_1898.jpg

Skärpan är inte 100% och så har du lite överstålning på bilen. Prova att bygga ett lite större motljusskydd i svart papp samt skärma av.

häftig studio måste jag säga, den skulle man kunna ha mycket kul i, lite avundsjuk blir man ju på dig :)

Håller med fredrik, bilden är imponerande men motljuset slår väldigt starkt på lacken, kan tänkas att bilen stod något för nära fonden bara? kanske modellen kunde fått lite mer ljus på sig också ivf på överkroppen, aningen för nedtonat för att vara i förgrunden

Hej Jonas

ja det var en enorm upplevelse.. Samtidigt var det första gången en liknande situation så jag inser nu efteråt ett par saker.

* Skulle använt mer ljus för att belysa bakgrunden och "taket" (som också var vitt)
* Längre bländare och så.

IMG_1530.jpg

Jag skall dock fixa till dem igen då jag på min skärm inte så hur mycket gulstick det trots allt var kvar i bakgrunden *irriterad* syns dock på min skärm på jobbet ;-(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar