Annons

Modellguiden.nu? Oseriösa lurendrejare?

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
Jag har genom modellguiden.nu fått i uppdrag att fota en tjej som behöver portfoliobilder. Jobbet är klart men jag har fick en stark känsla (milt uttryckt) av att nåt inte stod rätt till med Modellguiden.nu. Hur pass seriösa är de? Det känns alltid väldigt oseriöst när man anävnder sig av ett redan taget namn (modellguiden.com) och även tjejen jag fotogrferade sa att de inte ens visste hur hon såg ut, men så länge hon betalade sina 1000 kronor om året till dem så fick hon vara med i katalogen. Hur ska man ställa sig till dessa Modellguider och agenturer? De utnyttjar uppenbarligen unga flickor som inte har så mycket pengar men stora drömmar och ofta, för att vara helt ärlig, väldigt lite potential. Jag vill ju fota och få betalt, men samtidigt så känns det konstigt att "lura" av nån pengar på detta sätt. Å andra sidan så om inte jag fotograferar denna tjej så skulle nån annan göra det ändå. Hur resonerar ni kring detta och framförallt tillbaka till den ursprungliga frågan; Modellguiden? Oseriösa lurendrejare? Eller en seriös modellguide?

Undrade själv över vilka de var då en modell ville ta bilder för att vara med i deras katalog. Hur får de ut sina kataloger och till vilka vänder sig de till? Kanske räknar de kallt med att inte behöva betala ett öre för att få bilder på modellerna.

Jag tror att allt hänger på att de faktiskt utger sig för att vara en guide och inte en agentur... det enda de förpliktigar sig till är just att tjejerna ska få vara med i en katalog.

Det är väl precis det de levererar...

Att de 1000 kronorna "modellerna" betalar ger dem absolut ingenting annat än bilder i en anonym katalog någonstans är en helt annan fråga

Ja det är ju det de upprepar; vi är ingen agentur utan en modellguide, så man kan väl säga att de frånsäger sig alla förpliktelser. Jag har också undrat över vilka de skickar ut katalogen till, och om det faktiskt är 9000 exemplar som skickas ut eller itne. De betalar inget för bilderna utan det är det modellen som gör.

Men vad säger ni ang det etiska/moraliska när det kommer till sådana här situationer? Det enda jag sa till min "modell" var att hon skulle vara försiktig med okända kunder (inte för att jag tror att hon kommer att få några jobb, stackars flicka) och att aldrig dyka upp ensam!

Jo det kan man tycka på det ena och det andra. Dock så är det väl som så att de livnär sig på samma saker som stora delar av näringslivet gör, dvs drömmar.

Kosmetika, mode, film, böcker, medicin, tidningar osv alla lever de på att presentera en dröm vi har. Sen kan vi tycka att folk är korkade som går på det hela tiden och köper massor av smink och fula modekläder, men så länge de är myndiga anser jag inte att jag har så stort ansvar. Det är dessutom svårt att överleva om man ska vara bussig mot alla och tala om att det där ska du nog hoppa över.

Slutligen, vad vet vi egentligen? Det kanske lyckas för nån och vem är vi då att avgöra vilka som ska få försöka?

Mvh
Maverick

Precis! Det enda är väl att man känner sig lätt överbeskyddande mot unga flickor som lätt blir väldigt utsatta i situationer som dessa. Men men... som sagt, hon är myndig och om hon är så dum att hon inte anar oråd när ett företag säger att hon passar som modell och de inte ens har sett henne, ja då får man väl kanske skylla sig själv lite grann! Eller åtminstone få en reality-check den hårda vägen!

Hela industrin är ju korrupt ändå så det är väl lik bra att blunda och försöka tjäna så mycket pengar som möjligt! :eek:)

Hon kanske tycker att det är en kalkylerad risk. Att 1000:- spänn är bra chansning. Det är ju kanske ändå bara ett par jeans...

Mvh
Maverick

om man räknar ihop alla årsavgifter som jag betalat till Fotosidan så blir det inte riktigt 1000kr men det fattas inte mycket heller... men inte känner jag mej lurad, inte besviken heller. Kommer högst troligt att betala även nästa år.

Jag har fotograferat en större mängd bilder som gått till dem. Då jag träffade hela företags styrkan upplevdes de som seriösa med god branchvana. Skenet kan förstås bedra mot hur andra blir behandlade.

Nu är det ett tag sedan och hur Modellguiden utvecklats vet jag inte. Kanske bör man passa sig..

Men var det Modellguiden.com eller Modellguiden.nu som du träffade? De jag pratar om är.nu. De har inte ingivit något oseriöst intryck när jag pratat med dem på telefon eller via email, men det känns bara lite lustigt när ett företag använder sig av exakt samma namn som ett redan inarbetat företag och tar emot modeller som de inte ens har sett. Å andra sidan så är de väl lite mer i stil med statist sajterna, vem är de att tala om för folk om de kan bli modeller eller inte? Ingen direkt fråga eller nåt här, mer lite egna spekulationer och funderingar... :eek:)

Jag tror inte att man som fotograf bejöver passa sig, då inga jobb går genom dem, de rekommenderar bara fotografer till modellerna. Jag var bara lite tveksam till att ha mitt namn på deras hemsida, att bli ihopkopplad med dem alltför mycket! Ska nog ta och höra av mig till dem och kolla om man kan få ett ex av katalogen för att se vad det är för något egentligen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar