Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modellfotografering i skogsmiljö

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Folkestad

Aktiv medlem
Hej!

Ska fota modell i skogsmiljö och vill veta vad som är bra att tänka på, ljussättning, tips och trix och så vidare. Tips på snygga kompositioner osv. är jättebra också!

Jag antar att det är bäst att fota antingen tidigt eller sent på dagen (för bästa stämningen ljusmässigt), men tror även att jag kommer behöva komplettera med ljus. Har en SB-600-blixt som man skulle kunna studsa mot en skärm eller något. Vad tror ni? Behövs ytterligare ljus?

Alla tips är välkomna! Jag är en glad amatör som kanske tagit mig vatten över huvudet, men man lär sig inget om man inte utmanar sig själv :)

/Andreas

Goatboy skrev:
Det beror på hur skogen ser ut.

I skogen är ljuset ofta filtrerat genom träden så do behöver en hel del ljus. Skjut mitt på dagen om skogen är tät. Ta med en assistent och en reflektor.

Ett exempel på vad jag gjort med en reflektor:
http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=12298

Supersnyggt ju! Kan man på något sätt bygga en reflektorskärm själv så att det blir bra? Budgeten är inte jättehög just nu nämligen...

Andreas Folkestad skrev:
Supersnyggt ju! Kan man på något sätt bygga en reflektorskärm själv så att det blir bra? Budgeten är inte jättehög just nu nämligen...

Billigaste är nog 29:90 för Biltemas solskydd:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1534&iItemId=78434

Vill du göra själv så är nedanstående bra tips:

www.pandurohobby.se har guld och silverlamé i metervara. Du kan då göra egen reflexskärm i valfri storlek till bra pris. www.claesohlson.se har 16mm elektriker rör och vinklar i plast. Jag har gjort en stor skärm 1000x2000mm för 250:- Själv är bäste dräng!

Tack för era tips! Ibland behöver det inte vara dyrt att lyckas! ;P

Vad tror ni om de andra sakerna då, såsom komposition och andra saker man ska tänka på i skogen? :)

Motljusbilder i granskogen är ju snyggt när solstrålarna syns. Annars är det snyggt med bilder tagna i morgondimman med en äng i bakgrunden, gärna med riktig gädsgård i trä eller snyggt lavad sten. Lövskog är ljusare än barrskog! Tänk på att gå nära och använd så kort skärpedjup som ditt objektiv tillåter. 50mm/1,8 ger fina bilder utomhus.

För inspiration, se: www.pix4chicks.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar