ANNONS
Annons

Modellfoto, hemmafotostudio, vad mer behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

marlene_e

Medlem
Jag har tänkt fixa en liten hemma fotostudio,och nu behöver jag lite
tips och råd från er!
Jag vill fota modellbilder,frågan är nu vad jag ytterligare behöver för
att få en bra ljussättning osv.

Kameran jag har är en Canon eos 600d
Har en fjärrutlösare då jag vill ta bilder på mig själv.

Detta har jag hittils:
Canon blixt SpeedLite 430EX II
1 Softbox "Falconeyes LHDB628"

http://www.falconeyes.com.hk/manage/pic/20110517055657_LHD-B628FS
(1).jpg

Ska köpa en vit pappersbakgrund med stativ.

Vad mer behöver jag? någon mer lampa,reflexskärm,paraply?
Kom med era tips! :)

Mycket tacksam för svar!

I grund och botten har du vad du beövr. En 5i1 reflexskärm är allid bra att ha både utomhus och i studio. En vit frigolitskiva kan också funka som reflexskärm i studio, men lite knepigare att släpa med:)
Sen om du vill ha en kritvit bakgrund så krävs det att man kan belysa den= 1—2 blixtar till. Jag har själv tre blixtar och ett par reflexskärmar vilket man klarar väldigt mycket med tycker jag. Jag skulle gärna ha 2st till så man kan ha 2st till bakgrunden och 3 till sin modell. Men jag tycker ofta att det är ganska kul att leka med 1st blixt och en reflexskärm.

Reflex skärm

Tips:

Du kan istället för reflexskärmar åka till byggmarknaden och köpa frigolitskivor, de kostar ca 20-30 kr styck och reflekterar ljus mycket bra.

en mörk bakgrund, typ shadow grey(tror jag den heter),är ett bra alternativ. Du slipper belysa på samma sätt och får inga skuggor.

Lastolite bakgrund

Tack för era svar!

Vad gäller bakgrund,så har jag nu upptäckt Lastolite hilite bakgrunden, någon som känner till den?
Dyr är den,men då slipper jag köpa fler blixtrar för att ljusa upp bakgrunden för att få den kritvit,vilken kanske är lite svårt att få till för en nybörjare ? :)
sen är den dessutom hopfällbar.

Vore det en bra ide?

Har ingen erfarenhet om denna, men den ser ju bra. Smidig att vika ihop, tar lite plats.Kollade lite på nätet det ser ut som om de använder minst två blixtar, en i bakgrunden och en på modellen.
Men framöver kanske du skaffar en extra blixt. Alltid bra att ha!😁

Jag tror att du snabbt kommer att bli frustrerad med bara en blixt när du upptäcker begränsningarna. Kan varmt rekommendera v5 Cactus transceivers (att styra blixtar med) samt de billiga Yongnuo-blixtarna -- du får mycket för pengarna, särskilt om du beställer på Ebay.

Tack för era svar!

Vad gäller bakgrund,så har jag nu upptäckt Lastolite hilite bakgrunden, någon som känner till den?
Dyr är den,men då slipper jag köpa fler blixtrar för att ljusa upp bakgrunden för att få den kritvit,vilken kanske är lite svårt att få till för en nybörjare ? :)
sen är den dessutom hopfällbar.

Vore det en bra ide?

Det skiljer sig en del mellan att ha en vanlig fond och att ha en Hilite-bakgrund. På en vanlig fond kan du få ljuset att tona av snyggt bakom modellen. Med en Hilite blir ljuset helt dött i bakgrunden; ljuset sprider sig "för bra". Kan iof vara bra om du enkelt vill frilägga motivet, men det blir väldigt tråkiga bilder.

/ Kalle

Det skiljer sig en del mellan att ha en vanlig fond och att ha en Hilite-bakgrund. På en vanlig fond kan du få ljuset att tona av snyggt bakom modellen. Med en Hilite blir ljuset helt dött i bakgrunden; ljuset sprider sig "för bra". Kan iof vara bra om du enkelt vill frilägga motivet, men det blir väldigt tråkiga bilder.

/ Kalle

Jag tror som du, men det finns ju även att komplettera med andra bakgrunder, som alternativ, att hänga på Hiliteén. typ: http://www.wexphotographic.com/webcontent/product_images/large/143/1026719.jpg
om det är bra .. vet ej..

Kaffebrus har en bakgrund för dryga 1000lappen http://kaffebrus.com/bakgrundsstativset-inkl-bakgrund-828.html då kan du köpa ett par bra blixtar till och bakgrund för samma pengar som Hilite.
en tanke bara..

En Hilite bakgrund kostar ungefär lika mycket som ett av de billigare studioblixtpaketen som innehåller 2 blixtar, 2 stativ och 2 ljusmodifierare, och då kan du avända dem till mer varierad ljussättning också. ( hårljus, bakljus, effektljus mm ).

Jag har tänkt fixa en liten hemma fotostudio,och nu behöver jag lite
tips och råd från er!
Jag vill fota modellbilder,frågan är nu vad jag ytterligare behöver för
att få en bra ljussättning osv.

Kameran jag har är en Canon eos 600d
Har en fjärrutlösare då jag vill ta bilder på mig själv.

Detta har jag hittils:
Canon blixt SpeedLite 430EX II
1 Softbox "Falconeyes LHDB628"

http://www.falconeyes.com.hk/manage/pic/20110517055657_LHD-B628FS
(1).jpg

Ska köpa en vit pappersbakgrund med stativ.

Vad mer behöver jag? någon mer lampa,reflexskärm,paraply?
Kom med era tips! :)

Mycket tacksam för svar!

Av det du räknar upp tycker jag det fattas en grej, och det är modellen.

Skämt åsido. Varför inte sätta upp det du har och testa. Saknar du något? Vad? Köp. Testa... osv...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar