Annons

modell

Produkter
(logga in för att koppla)

annizz

Aktiv medlem
hej jag har fått förfrågan om jag vill stå modell men varje gång så tackar jag nej pga att jag tycker att min ansikte inte är perfekt, typ några finnar el att jag ser trött ut eller va som helst.. har modeller finnar? jag menar dom ser så perfekta ut på bilderna.. tänkte fråga er som är inne i braschen..
 
Hårt retuscherade bilder och ett gäng lager smink b.la. är vad som får modellerna att se perfekta ut på bild...

Är dock inte "I" branschen men en åsikt kan man ha ändå :)

Tycker du skall testa att stå modell, vem vet ... du kanske gillar det? ... samt att resultatet går ju att påverka en hel del i efterhand.

Lycka till...
 
Anna,
tydligen tycker någon väldigt mycket om just ditt ansikte eftersom du blivit tillfrågad!

Finnar försvinner snabbare med Photoshop än Clerasil ;-) Ett endaste klick!

Tycker du det verkar roligt och fotografen är trevlig så ha kul! Blir resultatet sisådär
har du iaf haft en rolig stund.

Christian
 
Vad det gäller modellbilder så innefattar det oftast en hel del retuschering. Påsar under ögonen ( dvs trött) och finnar är bland det första man plockar bort så du ska inte tro att dem du ser på bilder är så perfekta.

Även ett bra förarbete, dvs smink fixar till sånna saker på ett väldigt övertygande sätt.
 
Jag tycker att du svarar med hänvisning till fel anledning.
Ingen är perfekt.

Ta reda på hur fotografen vill använda bilderna. Passar inte fotografens syfte dig eller det känns fel så tacka nej.

Intressant kanske:
www.flicka.org
klicka på retuschskolan längst ner.
 
hm..

jo men det känns ändå nervöst att åka dit för man känner sig ju inte så jätte hot när man har finnar..
 
Säg hur du känner det till fotografen, F.
Slår vad om att F föreslår en testfotografering.

Det finns ju smink också. Inte för att jag vet hur man gör det bra.

Jag har diskuterat vad för bild/bilder jag vill ha och till vad innan man möts. Det kan vara ett sätt att minska nervositeten för båda.

Känns det konstigt så be att få ta med ngn som du känner dig trygg med. Undvik däremot den som älskar dig, det kan bli märkliga psykologiska situationer.
 
Re: flicka.org

annizz skrev:
jag hittar inte retuschskolan.. hela sidan är för stor..
Det kommer automatiskt upp ett extrafönster. Titta längst ner i det fönstret åt vänster till.

Kommer inget extrafönster så klicka en gg på startsidan så skall det komma.
 
annizz skrev:
hej jag har fått förfrågan om jag vill stå modell men varje gång så tackar jag nej pga att jag tycker att min ansikte inte är perfekt, typ några finnar el att jag ser trött ut eller va som helst.. har modeller finnar? jag menar dom ser så perfekta ut på bilderna.. tänkte fråga er som är inne i braschen..

De som står modell är som vem som helst, vad avser hud, ofta kan de en del om att dölja eventuella blämmor, är det finnar tar jag bort dem i photoshop.
Att ansiktet är perfekt är inte det viktigaste, bra mycket mer betydande är hur modellen beter sig framför kameran - om han/hon är bekväm med situationen och har förtroende för den som fotar - det avgör i mycket större grad än ett perfekt ansikte om en bild kommer att fungera eller inte enligt min mening.
 
Modeller som ser perfekta ut i skönhets- och modefoton ser ironiskt nog inte nödvändigtvis särskilt utmärkande vackra ut i verkligheten.

Belysningen som bäst framhäver kläder och sminkningar är onaturligt platt och i allmänhet inte alls särskilt gynnsam för normala människoansikten, porträttfotografer arbetar t.ex. oftare med belysningar med större djup. Skönhetsfotografer skapar istället ett mer naturligt djup i ansiktena och kompenserar för plattheten genom att överdriva sminkningar och gärna också välja modeller med vissa övertydliga ansiktsdrag, t.ex. kraftiga kindben, som inte nödvändigtvis förknippas med skönhet när de ses normalsminkade i verkligheten.

Om något av modellens naturliga hy till slut skulle ses igenom sminkningen och innehålla någon blämma finns förstås efterbehandling...
 
De tjejer (ännu har ingen kille vågat stå modell) som jag har på min sida här på FS är helt vanliga tjejer allihopa vad det gäller längd (de varierar från 185 till 156cm) vikt, hud osv. Tycker "ändå" att de ser bra ut på bild. Men det är väl bara att avtala med fotografen att endast bilder DU godkänner får användas för portfölj eller vad han nu ska ha dem till om du känner dig osäker. Han/hon kan ju vara usel fotograf och då hjälper det inte om man ser ut som Greta Garbo! ;o)
 
fotografen?

hur vet man att det är en bra fotograf då? gäller det bara att kolla runt på vad han har gjort för bilder innan eller? hur vet man att han/hon är seriös??
 
Kolla referenser, hans andra bilder osv.. få dig en bild av honom...
Och ta me ngn kompis första gången.
Och ha kul!!! :)
 
Även om du inte tänker ta med dig en kompis kan du alltid fråga om det är OK. Skulle han/hon mot förmodan säga att nej det är det inte eller säga att verkar dumt ska du nog fundera på om det är en seriös fotograf. Om personen istället säger "skitbra, då kan ju någon hålla reflekorn/softboxen" ska du se det som något possitivt ;o)
Men som någon skrev innan så är det inte så bra att ta med någon som kan ha hämmande inverkan på hur fri du känner dig att modella (pojkvän eller pappa är två dåliga alternativ mao ;o)

Kolla på vad fotografen har gjort innan och om du inte gillar det är det ju bara att säga tack men nej tack.
 
Re: fotografen?

annizz skrev:
hur vet man att det är en bra fotograf då? gäller det bara att kolla runt på vad han har gjort för bilder innan eller? hur vet man att han/hon är seriös??

1) Be om referens, helst hemsida. Sicka sedan meddelande till någon eller några på fotosidan som du tycker är bra, seriösa och som du tror kan hjälpa dig och be om hjälp med att bedöma bilderna. Fotosidan är bra till mycket för här finns så många bra, hjälpsamma, trevliga medlemmar :)

2) Seriös... svårt att avgöra ibland. Träffas innan. Diskutera vilka bilder som skall tas, hur och var. Be att få en modellrelease (d v s kontrakt för bilderna och fotograferingen). Om du fortfarande inte är helt säker. meddela att du tar med en kompis.

MVH, Niclas Vestman
 
Hej Anna!

Självklart har modeller skavanker som alla vi andra. Med rätt make, ljus och retush etc så kan man göra dem mindre framträdande.

Om fotografen är seriös så har han som tidigare nämnts referenser mm och ni kan träffas innan så att du får en uppfattning om det är en person som du skulle kunna jobba bra ihop med.

Fråga hur bilderna ska användas, om bilderna ska användas kommersiellt i kampanjer eller dylikt och vad du får betalt.

TFP (time for prints) är ett vedertaget arbetssätt där du får bilderna som betalning för att du är modell. Detta har ju givetvis bara ett värde för dig ifall du har någon nytta (eller nöje) av bilderna, annars är det såklart pengar som gäller.

Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.