Annons

Modell i snö

Produkter
(logga in för att koppla)

Loennstroem

Aktiv medlem
I veckan ska jag, om allt går som planerat, hålla min första fotosession vintertid. Jag ska fota en av mina modeller ute i snön.

Eftersom jag aldrig gjort något sånt här tidigare är jag tacksam för alla råd jag kan få och om det är nåt speciellt man bör tänka på den här årstiden. Prognosen säger klart till halvklart väder och -14. :S

Jag vet att batteriernas kapacitet påverkas kraftigt av kyla...men i övrigt är jag fullständigt novis på området. *S*

Vi kommer som sagt att fota i snön och jag har ingen annan blixt att använda än den inbyggda. (Canon D30) Och helst så vill jag inte använda den överhuvudtaget. Kommer ljuset att räcka till. Jag hoppas på sol och kommer i så fall att använda mig av en reflexskärm, men om det inte är sol då? Hur är det med vitbalansen? Sköter automatiken om det eller måste jag hålla på med manuella inställningar?

Blir bilderna bra så kommer jag självklart att visa upp dem för er här. =)

Tacksam för alla råd jag kan få.
 
Har ett par tips:

  • Kör inte AWB. Om kameran har funktion för att ställa in vitbalansen genom att ta en bild av ett vitt papper och välja den bilden för inställning av vitbalansen så skulle jag använda det.
  • Kör kameran i manuellt läge. Mät mot snön och justera tills mätaren visar +2. Ta en testbild och kontrollera histogrammet. Minska/öka exponeringen tills snön inte blir utfrätt.
    Håll också koll på lågdagrarna så att de inte sotar igen. Är det klart väder så är det stor risk att det blir alldeles för kontrastrikt för sensorn. Då får du prioritera om du vill ha utfrätt snö eller igensotade lågdagrar.
    Kontrollera histogrammet lite då och då.
  • Se till att ha en termos varmt kaffe redo :D
 
funkar inte det gamla vanliga tricket med att mäta ljuset i en lätt skuggad handflata och använda det värdet??
 
Hej.
Du kan använda en reflexskärm även om solen är bakom tunga moln. Använd då en riktigt hög-reflekterande skärm. Den görs enklast av en skiva med pålimmad aluminium folie. I solsken kan en sådan skärm ge för skarpt ljus.

Var väl förberedd så att plåtningen går snabbt. Modellen kan tröttna fort om han/hon står och fryser i onödan.

Överexponera eller mät ljuset mot ett gråkort och lås exponerings värdet. Vitbalansera manuellt.

/Jacob vP
 
Jacob: Tack för dina råd. Jo, jag är beredd på att modellen kommer att frysa. Hon ska bara ha bikini på sig. :D Men vi har planerat hur vi ska lösa detta, med mycket korta fotosekvenser och sedan värme. *skratt* Vi får se hur det funkar. :)
 
Senast ändrad:
BIKINI i 14 minus fy helvete va´ kallt.

Börja med kläder för att ställa in exponeringen.

Lycka till!
Hälsa min största beundran till modellen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.