Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modell foto på sommaren? (mörk stil)

Produkter
(logga in för att koppla)

emptylooks

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag ska plåta e tjej och hade tänk gå efter en lite mörk mystisk stil, men tusan solen står ju och skiner mitt på himlen varje dag nu.. Att plåta senare när det mörknar hade vart att föredra om solen inte gick ner så sent.

Så jag söker en plats i Stockholm med stora träd man kan stå under och få skugga på sig och modifiera ljuset själv med externa blixtar. Finns det nån park med mycket stora träd i Sthlm?

Någon stor mur som gömmer solen hade också vart bra..

Några tips? Hur gör ni för att undvika solen mitt på sommarn?

Jag har rätt bra utrustg annars, externa blixtar, paraplyer och reflexskärm att ta hjälp av..

testa drottningholm, på framsidan av slottet finns det par mysiga alkover som inte släpper in så mycket ljus. Annars har du allen vid kina slott där du får ett bra skydd för direkt soljus. Annars är väl ett stort partytält ett tips :D

BAW

Med tillräckligt stark blixt, eller blixt tillräckligt när kan du få omgivningen att bli hur mörk du vill.

Här ett exempel med en vanlig kamerablixt. Solen lyser på bordet och omgivningen men mitt ansikte är upplyst av blixten.

Bilagor

• studio.jpg
    studio.jpg
    50.8 KB · Visningar: 523
Här ett mindre extremt exempel med underexponerad bakgrund och blixt på modell.

Bilagor

• slottsfru_400.jpg
    slottsfru_400.jpg
    80.2 KB · Visningar: 522
Tack, jo jag får ju försöka underexponera bakgrunden så mycket som det går med externa hotshoe blixtar..

Kina slottet verkar ara en riktig fin plats, känns dock lite långt nu med buss strejkar mm, verkar va en kanon plats till hösten iaf:)

Har för mig att det finns en rätt ball plats vid hornstull vid det gamla fängelset nästan..

Appropå Drottningholm, vid Ekebyhovs slott på Ekerö finns en bokskog, det kanske skulle vara häftigt, men jag vet inte hur ljuset funkar att fota i.

Bussarna utåt Ekerö är inte i strejk för tillfället..

Finns det något trick att ta till för att slippa för små bländare (för att förhindra stort skärpedjup)?
Jag menar om det är sol ute och snabbaste slutartid är 1/250 så blir det ju bländare 16 om man vill ha omgivningen underexponerad ett steg (100 ISO).

Tja "in ze old days" så brukade man köra med färgneutrala (ND) filter som drog ner ljusinsläppet. Funkar fint även nu för tiden och finns i en drös med olika styrkor (vilket avgör hur många bländarsteg som de motsvarar)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar