Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mode = Reklam?

Produkter
(logga in för att koppla)

soulmate

Medlem
Har funderat på det här med vad "min" nisch inom fotografins värld är egentligen. Tankarna har gått från mode till dokumentärt och allt som får plats där mittimellan, men än har jag inte kommit underfund med vad som är min grej. Dock är det en sak som jag vetat om väldigt länge, och det är att jag vill jobba med människor.

Mitt i alla dessa funderingar har jag kommit på mig själv med att tänka: "Vad är egentligen modefotografi?".

Ja, vad är det egentligen? Det är ju uppenbarligen en egen kategori, men kan det även räknas in under Reklam-kategorin? Om man tänker sig de här stora magasinen som Vouge, Elle och allt vad de nu heter, så går ju modereportagen i slutändan ut på att sälja varan till kunden och då borde de ju räknas som reklam...eller?

Kanske är jag helt ute och cyklar eller så tycker ni bara att jag är dum som inte förstår uppdelningen av alla genrer. Grejen är väl egentligen att jag förknippar Reklam med tråkiga bilder på tandkrämstuber, diskmedel och enformiga modeller för Vero Moda i en helvit studio där ingen kreativitet a lá Annie Leibovitz är tillåten.

Så för att göra min fråga kort. Kan modefotografi vara en del av Reklamkatergorin, eller är inte spännande bilder på änglalika modeller i Amazonasdjungeln välkomna i Reklamkategorin?

/Evelina

Bry dig inte om vad vem kallar vad. Kör din egen pryl/nisch och om det roar dig, sätt etikett på det sen.

Praktik är så mycket nyttigare än namnkonventioner, som många ändå lär vara oense om.

Har funderat ...
...
Så för att göra min fråga kort. Kan modefotografi vara en del av Reklamkatergorin, eller är inte spännande bilder på änglalika modeller i Amazonasdjungeln välkomna i Reklamkategorin?
...

Som du beskrev det i texten så skulle jag klassa "modefoto" som "reportagefoto". Även om tidningen är föklädd reklam så är formen ett reportage.

Jag håller i viss mån med föregående. Att strunta i etiketter så långt man kan är nog det bästa.
Jag själv har identifierat mig med etiketten "amatörfotograf" i betydelsen "en som älskar att fotografera. Och älskar det så mycket att han gör det utan tanke på egen (ekonomisk) vinning".
Med en ideintitet i den innebörden av ordet är det tungt när andra lägger in betydelsen "nybörjare" och andra icke erfarna egenskaper istället.

Om du identifiererar dig med etiketten modefotograf så som du vill beskriva det, så kanske du blir ledsen när andra lägger in helt andra betydelser.

Petter ...

Så enligt er är det en personlig åsikt om modefotografi ska räknas som reklam eller inte?

Jag kan inte påstå att jag vill kalla mig modefotograf i detta nu, utan det jag ville bara få lite större klarhet i vad som räknas till reklam eller inte.
Eftersom reklam är ett outforskat ämne för mig så ville jag få lite mer kött på benen med vad som innefattar det genren.

Så enligt er är det en personlig åsikt om modefotografi ska räknas som reklam eller inte?

Jag kan inte påstå att jag vill kalla mig modefotograf i detta nu, utan det jag ville bara få lite större klarhet i vad som räknas till reklam eller inte.
Eftersom reklam är ett outforskat ämne för mig så ville jag få lite mer kött på benen med vad som innefattar det genren.

Nja. Det jag skrev var att du ska vara försiktig med att identifiera dig med en etikett.

Reklamfoto är förknippat med vissa regler. Ska modellen synas i en reklambild så måste ett medgivande göras, en modellrelease. Tar du däremot bilder i reportagesammanhang får du publisera bilderna ändå. Om jag har förstått regelverken rätt. Det finns därmed en ganska avgörande skillnad för hur du får använda reporagebilder jämfört med reklambilder. Och kanske därmed en grund för vilken etikett du vill sätta på dig själv.

Men kanske lite mer appropå frågan.
Bilfoto är det reportage elelr reklam?
Båtfoto är det reportage elelr reklam?
Jag tror att modefotografer kan jobba med både reklam och reportage. Att modefoto inte kan sägas vara antingen det ena eller det andra. Mode handlar om kläder (och accessoarer), inte om syftet med bilden.

Petter ...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar