Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modda din 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Mod1:
Jag klarar inte av att använda den lilla joysticken på min 20D, den är på tok för liten. Någon som är intresserad av att ta fram en ritning på en liten förlägning/förbättring på joysticken. Sen är det "bara" att beställa gjutning av "plutten" som man antingen limmar eller bara knäpper fast på den befintliga joysticken. Lämpligast material är väl mjuk gummi, så man får ett bra grepp med fingret.

Sen är det väl bara att vi beställer flera stycken ihop, så vi får ett bra pris. Resten säljer vi med vinst till resten av världens Canon-entusiaster... ;)

Vem ställer sig i kön? Pax för #1

Mod2:
Någon som vågar sig på att testa fram en "noice reduction" till den smällande spegeln... Tja, garantin ryker ju, men tänk vilka pengar du kunde göra.. ;D


Fler förslag?


-Eeros
 
Joyen kan jag leva med som den är... liksom slutarljudet... jag tycker inte att det är allt för störande...

Skulle däremot vilja ha ett firmware hack som gör att man kan köra ISO 50.
 
Eller ett hack som gör att man får automatisk bildvisning utan att gå in i menyn. Till exempel genom att trycka först på bildvisning och sedan på SET. Då skulle t.o.m. min fru kunna få fram dia-showen utan att tillkalla mig varenda gång..


Eller det kanske finns redan en sådan genväg?
 
Jag klarar inte heller joysticken och har ställt om så att autofokuspunkterna väljs med bakre ratten istället - precis som på mina andra kameror, 1V och 1D mk II.
 
Testa att ge kameran till någon yngre som vuxit upp med tv-spel och mobiltelefoner. Jag lovar att de inte har något problem med joysticken! Så är fallet med mig i alla fall... Ok, jag har inte vuxit upp med tv-spel, men jag tycker joysticken fungerar fint.

Ja, man kan nog tjäna pengar på ett ljudreducerings-kit till 20d:n.
 
anw skrev:
Borde väl bara vara att ta en plastbit och klistra fast på joysticken.


Nja... det vore ju bra om det blev en förbättring mot den befintliga, annars är det ingen ide att ta fram klistertuben. Den ska ju helst vara skön mot fingret och ge ett bra grepp. Sen vore ju det önskvärt att det var snyggt också och även att den satt kvar där trots att man pillade på den (bra passform mot den befintliga alltså).
 
enkelt.

Ta sån där lera som blir stenhård när man kokar den. Koka upp vatten. Tag en kludd sån där lera. tryck dit den på joysticken och se om formen i övrigt är bra. Gör ett par stycken och kasta i grytan. När de är klara så har du ett gäng modeller varav någon borde blivit bra.

Hur oergonomisk kan förresten en knapp bli?
 
på roffes modellflyg säljer dem en plast som blir mjuk när man värmer den, men stenhård vid vanlig temperatur. Den borde gå att använda...i alla fall för att få fram en prototyp...

roffes modellflyg ligger på upplandsgatan i stockholm (nära odenplan)
 
Tja enkla lösningar brukar ju vara det bästa. Så varför inte helt enkelt ta en sån där plupp som finns på bärbara datorer för att styra musen + lite karlsson klister. Kan man klippa till pluppen att sticka ut så mycket som man själv känns bra.
 
Testa att ge kameran till någon yngre som vuxit upp med tv-spel och mobiltelefoner. Jag lovar att de inte har något problem med joysticken! Så är fallet med mig i alla fall... Ok, jag har inte vuxit upp med tv-spel, men jag tycker joysticken fungerar fint.

Ja, man kan nog tjäna pengar på ett ljudreducerings-kit till 20d:n.
Ehh, nope. Joysticken på 20D är vedervärdig. Får ju ericssons mobiler att framstå som rena underverket i jämförelse. Jag har ändå små fingrar.

Det här från en som fick sitt första tv-spel långt innan han började i skolan. På den tiden ett tv-spel var en vektorbaserad CRT där du tryckte in chip-kasetten i sidan. Färger kom av att man satte en färgad plastskiva framför skärmen.

En kaka till den som lyckas gissa vilket tv-spel jag menar.
 
Vectrex?

Den minns jag från tidigt åttiotal...

Snurra runt och skjuta sönder asteorider...

--jalle


Damocles skrev:
Ehh, nope. Joysticken på 20D är vedervärdig. Får ju ericssons mobiler att framstå som rena underverket i jämförelse. Jag har ändå små fingrar.

Det här från en som fick sitt första tv-spel långt innan han började i skolan. På den tiden ett tv-spel var en vektorbaserad CRT där du tryckte in chip-kasetten i sidan. Färger kom av att man satte en färgad plastskiva framför skärmen.

En kaka till den som lyckas gissa vilket tv-spel jag menar.
 
Vectrex är ju en riktig klassiker! SKulle ge vad som helst för att få tag på ett fungerande exemplar!!!

Mitt första tv-spel kommer jag inte ihåg vad det heter...men det var ett tennisspel (det klassiska med en kvadratisk "boll" och två rektangulära "racketar"). Handkontrollerna bestod av två små dosor med tumreglerade vridpotentiometrar.

Sen när man blev lite äldre (typ en sådär 6-7 år) så satt man och (försökte) programmera basic på den gamla TI99'an. Men pacman kunde man i alla fall spela :)

Gamla goda tider :)
 
Vad som helst säger du... börja bjud. Det står på landet, fullt fungerande med typ 12 spel och ett gäng plastskivor... :D

Iaf sist jag kollade för en 3-4 år sen.
 
Oj en till som ägt en TI99a. Den var GRYYM..!
Min finns fortfarande kvar och åker fram vid nostalgi/öl kvällar..
 
har nu installerat MESS (emulator) och laddat ner Vectrex bios rom, och 3D mine field rom! Fy vad kul..fast det kändes anorlunda på den riktiga maskinen...:)

nu ska jag ladda ner TI99 bios rom och munchman!!! :)
 
Du vet dagens skärmar kommer ju inte i närheten av den vektorbaserade grafiken som vectrex hade vettu. Det är bara inte fysiskt möjligt. :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.