Annons

Mobilkamera vs. Systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej

Jag har en fundering vad det gäller mobilkamera vs. systemkamera.

Jag har idag en Samsung S6 Edge samt en Nikon D7100 med ett Nikkor 16-85-objektiv.

Upplever att min mobil tar väldigt bra och skarpa bilder, även i dåligt ljus. Exempelvis tog jag bilder i en flygplanskabin förra veckan och bilderna med min kamera blev ganska mörka medan jag enkelt kunde knäppa ljusa och skarpa bilder med mobilen.

Med kameran fick jag gå upp på väldigt höga ISO-tal samt stor bländare för att undvika skakningsoskärpa. Detta gjorde att bilderna blev grumliga och jag fick ett kort skärpedjup.

Jag tog även kort på fyrverkerierna i samband med Håkan Hellströms konsert i söndags och även här upplever jag att mobilen levererar bra.

Hur kommer det sig att man kan uppnå så bra kvalitet med en mobilkamera, även vid dåliga ljusförhållanden, där jag upplever att kameran har vissa utmaningar.

Spontant så känner jag att kameran borde ha bättre förutsättningar vad det gäller ljusinsläpp mm.

Tror jag har läst nånstans (men osäker på var så kan inte ge någon källa) att en mobilkamera alltid strävar efter att maximera skärpan över hela bilden. Men detta borde ju göra att det blir vissa utmaningar vid dåliga ljusförhållanden. Antingen får skärpedjup eller ljusstyrka ge vika. Vilket jag inte upplever.

Så min fundering, är det någon mekanisk "efterbehandling" som sker i telefonen? Likt den som annars kanske skulle gjorts i ett bildbehandlingsprogram? (Hoppas ni förstår min tanke)

Hoppas mina funderingar framgår och att någon kan hjälpa mig att bringa lite klarhet, då jag är väldigt nyfiken och vill få en bättre förståelse.
Har ävn börjat fundera om det är värt att ta en massa bilder med systemkamera i dåliga ljusförhållanden...

Notera att varken kameran eller mobilen har använt blixt då jag ofta upplever att det förstår bilderna och de blir "konstgjorda".
 
Betraktar du bilderna från telefonen på samma skärm som kameran? Displayen på telefonen är bra mycket bättre än den på kameran.
 
Hej

Jag har en fundering vad det gäller mobilkamera vs. systemkamera.

Jag har idag en Samsung S6 Edge samt en Nikon D7100 med ett Nikkor 16-85-objektiv.

Upplever att min mobil tar väldigt bra och skarpa bilder, även i dåligt ljus. Exempelvis tog jag bilder i en flygplanskabin förra veckan och bilderna med min kamera blev ganska mörka medan jag enkelt kunde knäppa ljusa och skarpa bilder med mobilen.

Med kameran fick jag gå upp på väldigt höga ISO-tal samt stor bländare för att undvika skakningsoskärpa. Detta gjorde att bilderna blev grumliga och jag fick ett kort skärpedjup.

Jag tog även kort på fyrverkerierna i samband med Håkan Hellströms konsert i söndags och även här upplever jag att mobilen levererar bra.

Hur kommer det sig att man kan uppnå så bra kvalitet med en mobilkamera, även vid dåliga ljusförhållanden, där jag upplever att kameran har vissa utmaningar.

Spontant så känner jag att kameran borde ha bättre förutsättningar vad det gäller ljusinsläpp mm.

Tror jag har läst nånstans (men osäker på var så kan inte ge någon källa) att en mobilkamera alltid strävar efter att maximera skärpan över hela bilden. Men detta borde ju göra att det blir vissa utmaningar vid dåliga ljusförhållanden. Antingen får skärpedjup eller ljusstyrka ge vika. Vilket jag inte upplever.

Så min fundering, är det någon mekanisk "efterbehandling" som sker i telefonen? Likt den som annars kanske skulle gjorts i ett bildbehandlingsprogram? (Hoppas ni förstår min tanke)

Hoppas mina funderingar framgår och att någon kan hjälpa mig att bringa lite klarhet, då jag är väldigt nyfiken och vill få en bättre förståelse.
Har ävn börjat fundera om det är värt att ta en massa bilder med systemkamera i dåliga ljusförhållanden...

Notera att varken kameran eller mobilen har använt blixt då jag ofta upplever att det förstår bilderna och de blir "konstgjorda".


Jag tog över en iPhone 4S för ett år sedan och är förvånad över hur bra bilder det går att ta!
Har gjort papperskopior till en utställning på 30 x 40 cm utan problem. Jag tror man får pröva sig fram vad som funkar och inte funkar. Här e några andra bilder.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=158951
 
Linsen i en telefon har så kort brännvidd så mycket är skarpt redan på lägsta bländaren. Sen efterbehandlar mjukvaran bilderna rätt hårt, iphone speciellt, det blir tydligt om du kollar närmare på en bild. Med det sagt är det definitivt möjligt att ta bra bilder med telefonen, och automatiken sköter ofta vissa situationer bättre och snabbare. Men i slutändan har du alltid bättre förutsättningar om du lär dig ställa in kameran rätt.
 
Så min fundering, är det någon mekanisk "efterbehandling" som sker i telefonen? Likt den som annars kanske skulle gjorts i ett bildbehandlingsprogram? (Hoppas ni förstår min tanke)

Så är det absolut. Hur bra en mobilkamera upplevs beror helt på hur jpeg-bilderna ser ut direkt ur kameran, så tillverkarna lägger mycket krut på att få dem att se så snygga ut som möjligt. Det innebär ofta hög färgmättnad, mycket brusreducering och massor av uppskärpning.

Bilder ur en systemkamera med standardinställningar kan se platta, trista och brusiga ut i jämförelse, men de går mycket bättre att anpassa i efterbehandlingen, särskilt om du fotar i råformat. En sak som kan vara värd att testa är att använda en annan bildprofil än standard, t.ex. "vivid" eller motsvarande, för att få intressantare bilder direkt ur kameran. Det finns dock inget som slår manuell efterbehandling.
 
Hej


Med kameran fick jag gå upp på väldigt höga ISO-tal samt stor bländare för att undvika skakningsoskärpa. Detta gjorde att bilderna blev grumliga och jag fick ett kort skärpedjup.

Jag tog även kort på fyrverkerierna i samband med Håkan Hellströms konsert i söndags och även här upplever jag att mobilen levererar bra.

Jag gissar att du inte har eller använder VR på ditt objektiv. Systemkameran är ju annars tyngre än mobilen oxå om du upplever skakiga bilder.

Fyverkerier är en konst i sig. Du vill ha stativ och fjärrkontroll på bulb mode. Öva på kameran så lär du se att du kan få enormt mycket bättre bilder med den. Fota i raw och pröva lightroom i efterredigeringen.
 
bättre än de borde vara....

Har ingen teknisk förklaring som håller men du är inte ensam om att lägga märke till hur bra bilderna blir med smartphone´n. Även när man jämför med bilden man tog med systemkameran på ung samma motiv.

Tror inte att mobilens optiska kamerafunktion är överlägsen systemkamerans. Det innebär i så fall att den största anledningen till en såpass bra kvalité ligger i efterbehandlingen. Den görs dessutom i realtid och så snabbt att den verkar inte ens finnas... men är troligen mycket mer avancerad än vad man tror och som i sin tur gör slutresultat mycket bra. En bra raw bild från systemkameran behöver ofta motsvarande jobb i datorn för att nå de 10-30% extra. Det arbetet är ju helt manuellt

Du sätter dock fingret på ett viktigt och intressant skeende vad gäller foto och bilder. Den stora gruppen som tidigare använde "kompakt" kameror och motsvarande har numer istället glidit över till att använda mobilen och är ofta nöjda med det.

Avancerade "Kompaktkameror" samt spegellösa kamera system med mindre sensor har på motsvarande sätt kvalitetsmässigt närmat sig den stora systemkamerans funktion och kvalité. Det finns en glidning av målgrupp här också.
 
Senast ändrad:
Jag håller delvis med TS och har själv blivit förvånad hur pass bra bilder man kan ta med en modern mobiltelefon. Jag har jämfört iPhone med Nikon AW1 och Canon 7D. För "enkla" motiv är skillnaderna i bildkvalitet mycket små. Jag har fotograferat en blomma i närbild och i bra ljus och där är det svårt att avgöra vilken bild som är tagen med vilken kamera.
Däremot håller jag inte med om att en smart-phone är särskilt bra på att ta bilder i dåligt ljus. Min uppfattning är att systemkameran är klart överlägsen mobilkameran i följande situationer:
  • Motiv som rör sig (snabbt)
  • Motiv med mycket information, t. ex. landskapsbilder
  • Motiv med dåligt ljus
En anledning att smart-phone-bilder ofta blir hyggligt bra är väl att mobilen optimerar inställningarna för den givna situationen. Med systemkameran krävs ofta att fotografen gör en egen bedömning av bästa möjliga inställning. Även den bästa kan göra fel ibland.....
 
Brukar föra över lite bilder till min telefon med hjälp av wifiadapter. Så har primärt jämfört bilderna på telefonen.

Här har du nog huvudförklaringen - även om du har en rejält stor telefon innebär det att bilderna skalas ned mycket kraftigt. Det döljer effektivt de tekniska brister (brus, brister i detaljering) som mobiltelefonen kan ha. Bilder tagna av mobilkameror brukar (som andra redan påpekat) dessutom efterbearbetas mycket hårdare än de från en systemkamera vilket gör att de kan se oerhört bra ut i den storlek de oftast visas i - på mobilens egen skärm.

Gör du jämförelsen i större storlek (t.ex. på en stor datorskärm) och efter att ha bearbetat systemkamerans bilder lite mer (de är ju ofta mycket milt bearbetade just så att de skall kunna bearbetas vidare efteråt) så kommer du tydligt kunna se effekterna av den mindre sensorn i mobilkameran.

Jag testar då och då kameror i mobiler (som nu senast Galaxy S7 och Huawei P9) och de har verkligen blivit bra. Men i svagt ljus brusreducerar de oerhört hårt vilket ser helt ok ut på mobilskärmen, men i större storlekar börjar du snabbt se alla utsmetade detaljer och andra effekter av bearbetningen.
 
Jag har fotograferat en blomma i närbild och i bra ljus och där är det svårt att avgöra vilken bild som är tagen med vilken kamera.

Det klassiska tricket alla kameratillverkare använt när de skall visa hur bra deras senaste kompaktkamera är: visa upp stora utskrifter av blommor eller ödlor tagna på kort avstånd i starkt ljus :)

Men du har rätt, för många vardagsbilder i vettigt ljus fungerar kameror med små sensorer faktiskt mycket bra. Så länge man har mycket ljus behöver man inte den stora insamlingsytan hos en större sensor. Och tar man närbilder kan man få bakgrundsoskärpa även med en liten sensor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.