Annons

mkt brus från Mark3 o 70-2004Lis

Produkter
(logga in för att koppla)

marjut

Aktiv medlem
Så besviken på mina filer från helgens foton. Så gott som alla bilder med några undantag blev på tok för brusiga.
Fanns inga skarpa detaljer i bilderna. Kombon borde klara upptill 3200 iso har jag fått till mig, ändå var även 800 och uppåt brusiga vid titt i 1/1 i lightroom. Förstår om de som var underexponerade inte levererade, men de med rätt exponering....? Vad har gått fel? Vad gör jag för fel? Inte heller mitt 50 mm 1;8 levererade.
Vad har gått snett? vill någon tycka till om bilderna? De är tagna i full raw.
Ena objektivet har iochförsig blivit tappat i backen en gång med spricka men jag har tyckt att det funkat ändå tidigare.....
helt ny på lightroom.....på håll ser de ok ut men jag vet inte var jag kan lägga up en bild högupplöst...har google+ men de skalar väl ner bilden....vill ju att ni ska kunna avgöra om det är något fel på mina grejer.....eller om jag gjort något fel.....
 

Bilagor

  • Pontus-1-2.jpg
    Pontus-1-2.jpg
    59.1 KB · Visningar: 168
  • student-1.jpg
    student-1.jpg
    60 KB · Visningar: 191
Om du har varit van vid att fota i jpg. förut kan rawbilder synes ganska fula och busiga eftersom de inte har brusreducerats alls. Även bilder tagna på sådär 800/1600 iso. Om du tx. använder 3200 iso blir det rejält brusigt i raw - men det går ju att radera bort så du får en jättefin bild till slut om du använder Lightroom rätt.

Tycker dina konfirmationsbilder ser bra ut…

Mvh. Johannes
 
Om man tidigare fotar i JPEG kommer ofullständigt behandlade bilder i rå se oskarpa och brusiga ut och d u kommer färgerna verka bleka och platta.

Fördelen med rå är att man kan lättare jämna ut kontraster och brusreducera mer effektivt genom att brusreducera mer på jämna ytor men behålla detaljer bättre på huvudmotivet.
 
Om du har varit van vid att fota i jpg. förut kan rawbilder synes ganska fula och busiga eftersom de inte har brusreducerats alls. Även bilder tagna på sådär 800/1600 iso. Om du tx. använder 3200 iso blir det rejält brusigt i raw - men det går ju att radera bort så du får en jättefin bild till slut om du använder Lightroom rätt.

Tycker dina konfirmationsbilder ser bra ut…
Mvh. Johanlen nes

Jag har jobbat med raw i DPP förut. Men jag kan inte minnas att jag haft så här dåligt resultat på mina bilder förut. Jag lyckas rädda dem någorlunda med LR i framkallamodulen noise luminance och color och därefer lokalbehandla ansiktet med diverse knep, men det går ju aldrig att återskapa en skärpa som för mig inte finns där. Med brusreduceringen blir det lätt lite konstlat tycker jag.
Hur ska jag göra för att uppnå maxskärpa? Från början till slut.
Tillräccklig slutartid i förhållande till objektiv självklart! och helst rätt exponering direkt! Om jag vill ha en bländare på ca 5-7 och slutare ca1/200dels sek eller mer vid rörelse, så blir det liksom autoiso och det drar lätt iväg i höga siffror. Hde ställt mitt högsta autoiso på 3200 då det sagts att hitupp märker man knappt bruset....men på vissa av bilderna är det mkt märkbart, emellanåt oanvändbart. Vad föredrar man...hellre över än underexp o fixa i lightroom? vilket? Ska jag helt enkelt låta bli att syna bilderna i 1/1 och hålla mig på 1/2?
När jag hilttar en av mina redigt dåliga bilder så ska jag fylla på i tråden.
 
För att vara helt på den säkra sidan och metodiskt utesluta felkällor så bör du kontrollera att objektivet fokuserar exakt.
Du kan också jämföra bilder tagna med ditt 100mm objektiv som är bland det skarpaste som finns.

Minsta fel på AF med fram- eller bakfokus kan ställa till problem med luddiga och oskarpa bilder.
Visst kan man bedöma bilder i 100%, varför inte?
70-200mm L SKA teckna skarpt. Det gör mitt 70-200 mm och det är inget undantag.

Det kniviga är trots allt att bedöma bruset, om det är påfallande, normalt el. försumbart.
Brus kan man hitta i de flesta bilder tagna på höga ISO, om man letar noga.
Om du vill ha hjälp att bedöma dina bilder så ska du visa dem i full skala eller i mindre skala och med utvalda detaljer i 100%.
De bilder du visar här säger ingenting utom att det ser bra ut i det lilla formatet.

Här är en klassiker för att kolla fokus, ladda hem sid 18, skriv ut och kör igång.
http://www.fotoclubbellusimago.nl/resources/Focus-test-chart-report.pdf

Lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.