Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjukvaror som kopplas till kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
Fick idag äntligen hem ett ex av EOS 300D, och jag har redan lekt i åtskilliga timmar och fler lär det bli.

En av orsakerna till att jag köpte ny kamera var att kunna göra Stop-Motion filmer lite enklare. Det finns en del specialgjorda programvaror till detta ändamål, bla Stop Motion Animator (freeware) och Stop Motion Pro 4. Många personer som pysslar med Stop Motion har kopplat antingen webkameror eller DV-kameror till datorn och styrt dessa via ovan nämnda program, och det var vad jag had tänkt göra också. Men jag får det inte att fungera...
Det verkar som att EOS 300D ansluts via Twain32-drivrutiner, vilket jag itne tror att webkameror gör. Kan det vara avgörande?

Till EOS 300D medföljde ett litet program kallat Remote Capture vilket kan användas för att ta bilder via datorn och rakt ner på hårddisken (utan minneskort). Dock så saknar programmet en del av de funktioner som man gärna vill ha om man ska animera, bla en uppspelningsknapp där bilderna spelas upp i en valbar FPS.

Till saken:
När jag kopplar in kameran kommer en ruta upp ( se nedan) med en lista på olika program som jag har installerade i min burk, Canon ZoomBrowserEX, PhotoShop och Imaging. Man kan då välja vilket program som ska ta emot de nya bilderna. I denna lista skulle jag vilja lägga till ett Stop Motion program, om det är möjligt.

Någon som vet hur? Från Kontrollpanelen verkar det enbart som att det går att ta bort redan existerande program ur listan. Jag har Windows 2000 SP4 om någon undrar...

Bilagor

• ruta.jpg
    ruta.jpg
    8.7 KB · Visningar: 172
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar