Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjukvara och metodik för att organisera fotosamling

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersK

Medlem
Hej,

Jag har precis köpt en skanner för att digitalisera en mängd gamla negativ och dior ur olika familjealbum från olika tidsepoker.

Jag behöver ett program för att organisera och tagga filerna och jag har tittat på Thumbsplus 7.0 och I-Match 3 (Kanske även Fotostation 5, men det är dyrare). Det verkar som att båda programmen har bra IPTC-editorer och båda skulle säkert fungera bra. Är det någon som har synpunkter på vad jag bör välja?

Jag vill ha möjligheten att skriva in och söka på personer, platser, tidsintervall och en allmän beskrivning av varje bild. Eftersom det det kommer krävas en del forskningsarbete för att lista ut var/när/vem för varje bild vill jag även kunna skriva in osäker information och ange att den kan vara felaktig. Jag vill att all denna information ska vara lagrad i själva bild-filen, dvs i IPTC-fälten och sedan göras sökbar i databasen.

Hur bör man organisera ett sådant arbete? Vilken information bör man skriva in i varje bild, hur gör ni? Klarar IPTC av mina krav?

Tack på förhand,

Anders
 
Hej igen,

Jag såg att några av mina frågor har besvarats tidigare, bl.a i http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=19319&perpage=15

Jag är fortfarande nyfiken på om det är något program som är effektivare än de andra och om exportmöjligheter till andra databaser är något man bör tänka på.

Även vilken information som bör lagras i IPTC-fälten och gärna förslag på kategorier och vilka IPTC-fält som ska användas vore intressant att få höra.

/Anders
 
Hejsan!
Jag använder iVewMedia Pro och är otroligt nöjd. Den kan göra allt vad gäller katalogisering och det finns flera sätt att katalogisera:

1. IPTC – använd standardfälten eller definiera egna och skriva ner dem i bildfilerna.

2. Märk med färger, åtta färgmärkningar som jag kan döpa.

3. Skapa "sets" – en sorts interna mappar i katalogprogrammet där jag kan sortera in bilder tillfälligt.

Sedan går det att söka och sortera helt vilt.
 
Fliker in med en liten fråga...

Kan iViewMedia Pro hantera raw-bilder?

Om inte, finns det nåt nyttigt program för organisation som klarar det?
 
Hej igen,

Nu har jag gjort ännu fler efterforskningar och saker och ting börjar klarna, vilket tyvärr gör det svårare att besluta något.

I min prisklass så är iMatch, Fotostation 4.5 och Thumbsplus 7 realistiska alternativ. IviewMedia Pro verkar verkligen bra men kostar en hel del och standardversionen kan inte allt som behövs.

Jag har kommit på att det är fem saker jag behöver:
1: Bra IPTC-redigering.
2: Enklare editering, som beskärning och rotation.
3: Möjlighet att skapa sets/galleries/categories i hierarkier som länkar till bildernas fysiska positioner.
4: Möjlighet att exportera kategoriindelningen i punkt 3 till en extern databas.
5: Hantering av offline media och möjlighet att skapa stora indexbilder, typ 500x500pixel, för offline-browsning.

Alla tre programmen klarar punkt 1-3 men Thumbsplus är inte riktigt lika kompetent med IPTC och kategoriindelning. Punkt 4 klarar Thumbsplus förmodligen av eftersom dess databas kan öppnas i Access eller andra databaser. Huruvida det går att göra med Fotostation 4.5 och Imatch vet jag inte och om det är någon som vet vore jag tacksam om ni ville upplysa mig.

Min tanke är att lagra skannade bilder i bibliotek per kamera och film, och digitalfoto i bibliotek efter kamera och datum. Därefter skapar jag navigerbara hierarkier av kategorier i det program jag väljer. Därför är det särskilt viktigt att kunna bevara hierarkierna och således är punkt 4 ganska viktig.

Min sammanfattning:

I-match: + Billigt, kompetent på IPTC och sökning, bäst kategorihantering, uppdateras ofta.
- Export av kategorihierarki/album?

Fotostation 4.5: + På svenska, bra IPTC-hantering, klarar pdf, bra kategorihantering.
- Export av kategorihierarki/album?

Thumbsplus 7.0: + Billigt, IPTC-editering verkar bli bra i version 7.0, enkel kategoriindelning, använder standarddatabaser.
- Standarddatabaser kanske slöar ner? Kategoriindelningen och sökfunktioner kanske är väl enkla.

Nu börjar ni väl bli trötta på mig, men ytterligare synpunkter och förslag mottages tacksamt,

/Anders
 
Skapa jämförelsedokument!

Jag har funderat på att skapa ett jämförelsedokument för alla katalogprogrammen.

Om jag skapar ett excelark och fyller i allt som iVewMedia kan och om sedan andra som kan andra program fyller i sina bitar i samma ark, så skulle vi få ett bra redskap för sådana här beslut.

Om någon vet att det redan finns, hör av er.

Om ni som använder något katalogprogram och vill bidra med ifyllande hör av er till mig.

Och om ni som vill använda det hejar på.

Så blir det verklighet!
 
Ett stort HEJA från mig. Jag fyller gärna i det jag kommer fram till under mina tester.

Nu har jag upptäckt att Canto Cumulus också finns för en rimlig summa.... SUCK.

Stina: I Iviewmedia Pro, kan man lagra sina kategorier eller "sets" i IPTC fält? T.ex så att kategorierna "Semester/Sverige/Marstrand" samt "Teknik/Farkoster/Båtar" lagras i samma bild. Kan man sedan återskapa strukturen utifrån kategorierna som lagrats i IPTC-texten?

Fredrik: Fungerar ovanstående i iMatch?

/Anders
 
Ytterligare lite forskning och nu tror jag att jag har bestämt mig för iMatch.

Programmet kan i princip göra allt jag vill och det som inte är inbyggt finns det ofta scripts för. T.ex är det möjligt att exportera databasen til MySQL.

Angående att lagra kategorier i IPTC så kan detta göras med IPTC-keywords som:
Semester.Sverige.Marstrand
Teknik.Farkoster.Båtar
Dessa keywords kan sedan användas för att bygga upp kategoriindelningen utifrån filerna.

Att gå från andra hållet, dvs spara kategorier från IMatch till IPTC-keywords, är inte inbyggt eftersom utrymmet i IPTC är begränsat. Men det finns script för detta.

Det enda jag är lite orolig för är hur länge programet kommer att existera och uppdateras, t.ex för Windows Longhorn, men eftersom det går att exportera all data känns det OK. De flesta andra program innebär ju samma risk.

/Anders
 
AndersK skrev:
Det enda jag är lite orolig för är hur länge programet kommer att existera och uppdateras, t.ex för Windows Longhorn, men eftersom det går att exportera all data känns det OK. De flesta andra program innebär ju samma risk.
Precis. Just scriptstödet i IMatch gör att jag känner mig lite lugnare; skulle det behövas så skriver man ett script som exporterar allt man vill (t ex till XML-format) och sedan importerar man det i nästa system.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.